صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۷۹
ایران‌هراسی با ویروسی جهانی

کرونا را شکست می‌دهیم

قریب به دو هفته از شیوع کرونا در کشورمان می‌گذرد؛ دو هفته پر فراز و نشیبی که علاوه بر کار و فعالیت شبانه‌روزی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، فضای مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی هم حسابی درگیر این موضوع هستند و شاهد اخبار، اطلاعات، موضع‌گیری‌ها و حرف و حدیث‌های فراوانی در این باره هستیم، تا جایی که سیاسیون و مقامات خارجی هم نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. یکی از این افراد «مارک دوبوویتز» رئیس اندیشکده آمریکایی بود که نتوانست خوشحالی‌اش را از این خبر پنهان کند. او که رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها‌ـ یک اندیشکده صهیونیستی در آمریکاـ است در صفحه توئیتر خود نوشت: «کرونا‌ویروس کاری با ایران کرده که تحریم‌های آمریکا نکرده است: متوقف کردن صادرات غیر نفتی» که این خوشحالی با واکنش «عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان روبه‌رو شد.

به علاوه آنکه رسانه‌های صهیونیستی و وهابی هم از ورود این ویروس به کشورمان بسیار خوشحال هستند. این در حالی است که مقامات آمریکایی و صهیونیستی همواره ادعا کرده‌اند در کنار مردم ایران ایستاده‌اند! سال گذشته «نتانیاهو» با انتشار ویدئوهایی از خود می‌کوشید خود را یار و غمخوار مردم ایران معرفی کند؛ اما حالا از اینکه ببینند ایرانی‌ها به این ویروس مبتلا شده‌اند، ذوق‌زده می‌شوند. اینها همان‌هایی هستند که چند روز دیگر احتمالاً به بهانه سال نو برای مردم ایران پیام تبریک ارسال خواهند کرد!

شیوع کروناویروس در همین مدت سبب شد تا بسیاری از مراسم‌های مذهبی همچون نماز جمعه، مراسم اعتکاف، نماز جماعت در حرم حضرت معصومه(س) حتی زیارت در حرم‌های مقدس ملغی شود. برخی با انتشار تصاویری از حرم حضرت علی(ع) که به روی زائران بسته شده است، آن را در کنار تصاویری از حرم حضرت معصومه(س) قرار داده‌اند و می‌گویند چطور عراقی‌ها حرم‌ها را تعطیل کرده‌اند، ولی ما نمی‌خواهیم این کار را بکنیم. این در حالی است که وزارت بهداشت زیارت در حرم حضرت معصومه(س) را محدود کرده است.

 

گاف دشمن احمق!

برخی هم به دنبال آن بودند که عقاید مذهبی را مسخره کنند، آن هم به وسیله تجویز اذکار و ادعیه‌ای که به نقل از برخی مراجع تقلید در فضای مجازی منتشر می‌شود، که البته شبکه «من و تو» در این باره گاف عجیبی می‌دهد؛ این شبکه به نقل از «آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره)» نسخه‌ای را برای مقابله با کرونا تجویز می‌کند. به نظر می‌رسد نویسنده اخبار این شبکه به قدری در نوشتن این دروغ‌ها عجله کرده که حتی متوجه نبوده است ایشان ۱۰ سال پیش از دنیا رفته‌اند و طبیعتاً نمی‌توانند حالا برای کرونا نسخه‌ای پیچیده باشند. انتشار اخبار این‌چنینی می‌تواند به راحتی به مردم نشان دهد که تا چه حد می‌توان به اخبار شبکه‌های ضد ایرانی اعتماد کرد که هدفی جز القای حس حقارت به مردم ندارند.

زمانی که مراجع تقلید نظر پزشکان و متخصصان حوزه سلامت را برای تعطیلی مراسم مذهبی چون نماز جماعات و اعتکاف را حجت می‌دانند و آن را با صدای بلند اعلام می‌کنند، گویی شبکه‌های ضد ایرانی پنبه در گوش کرده‌اند و هیچ چیزی نمی‌شنوند.

 

ایران‌هراسی از جنس کرونا

اما در عرصه بین‌الملل، یک جریان رسانه‌ای منحصربه‌فرد شکل گرفته است و می‌کوشد ایران را منبع صدور ویروس کرونا به دیگر کشورها معرفی کند! «قرنطینه شدن یک ایرانی در ایتالیا»، «۹۷ مورد جدید ابتلا به کرونا در ۱۱ کشور دیگر جهان به ایران مربوط بوده است»، «اولین مورد ابتلا به کرونا در نیوزیلند؛ زن ایرانی نیوزلندی که از ایران سفر کرده است»، «سه مورد جدید ابتلا به کرونا در بریتانیا؛ دو نفر از ایران آمده‌اند» و «وزارت بهداشت بلاروس: یک دانشجوی ایرانی که از باکو وارد شده، مبتلا به کرونا است»،‌ فقط بخشی از تیترهای خبری «بی‌بی‌سی فارسی» است که درباره شیوع ویروس کرونا از ایران منتشر شده است.

البته رسانه‌های دیگر هم بیکار ننشسته‌اند. حتی برخی رسانه‌های داخلی هم به این شایعات دامن می‌زنند و می‌خواهند چنین بنمایانند که ایران مبدأ ویروس کرونا به مقصد کشورهای مختلف جهان بوده است و قطعاً اگر افکار عمومی این اجازه را به آنها می‌داد به جای استفاده از عنوان «کروناویروس چین»، از «کروناویروس ایران» استفاده می‌کردند.

یک گشت و گذار میدانی در وب‌سایت و کانال‌های خبری وابسته به شبکه «بی‌بی‌سی» نشان می‌دهد این کمپانی خبرپراکنی در ۴۸ ساعت قبل از نگارش این گزارش، تعداد ۳۴ خبر درباره ویروس کرونا از کشورها منتشر کرده که ۲۷ خبر مربوط به ایران، ۲ خبر مربوط به چین و مابقی برای کشورهای دیگر است. «ایران اینترنشنال» هم در صفحه اینستاگرامش ۴۷ پست منتشر کرده که ۳۶ مورد آن مربوط به ایران است، آمریکا، ایتالیا و کره جنوبی روی هم رفته ۱۰ درصد اخبار مربوط به کرونا را تشکیل می‌دهند و ایران به تنهایی ۹۰ درصد آن را.

همچنین رسانه‌های خارجی ضد ایرانی می‌کوشند این ویروس را وحشتناک‌تر از آن چیزی که هست، نشان دهند؛ برای نمونه این رسانه‌ها در خبرهایی که می‌خواهند به تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان اشاره کنند، ابتدا می‌نویسند «بر اساس آمار رسمی، مرگ ۳۴ نفر تا نیم‌روز ۹ اسفند تأیید شده است.»؛ اما یک قید دیگر در این خبر وجود دارد و آن وجود آمار غیر رسمی است؛ در ادامه این خبر می‌نویسد: «اما منابع بیمارستانی می‌گویند دست‌کم ۲۱۰ نفر در شهرهای مختلف ایران جان باخته‌اند.»

اما جای سؤال وجود دارد که چگونه یک رسانه در خارج از کشور چنان دسترسی به تمام بیمارستان‌های کشور دارد که می‌تواند اعداد را این‌چنین دقیق اعلام کند یا اینکه این خبر ساخته ذهن بیمار نویسندگان آن است؟

 

مقایسه ایران با چین

برخی هم کوشش می‌کنند بین عملکرد کشورمان در مقابله با کرونا و عملکرد چینی‌ها چنین القا کنند که ما ضعیف‌تر از آن هستیم که بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم؛ مانند اشاره به احداث بیمارستان مخصوص کرونایی‌ها طی چند روز در چین. از همان روزهای ابتدای ورود این ویروس به کشورمان عده‌ای تلاش کردند این موضوع را مطرح کنند؛ این در حالی است که نیروهای مسلح کشور اعلام آمادگی کرده‌اند در صورت نیاز اقدام به احداث بیمارستان خواهند کرد.

همان‌گونه که می‌دانیم کره جنوبی و ایتالیا دو کشوری هستند که هم به لحاظ صنعتی پیشرفته هستند و هم بیش از ایران درگیر ویروس کرونا شده‌اند؛ اما اقدامی برای ساخت بیمارستانی ایزوله برای بیماران کرونایی نکرده‌اند. اصلاً آیا لزوم مبارزه با ویروس کرونا ایجاب می‌کند که بیمارستان مستقلی برای بیماران کرونایی اختصاص داده شود؟

جالب اینجاست رسانه‌های غربی گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند تا بگویند ایران آمادگی مقابله با کرونا را ندارد. مسئولان آمریکایی هم همه تلاش‌شان این است که بگویند ایران آمار درستی از مبتلایان نمی‌دهد و در عمل نمی‌تواند با این ویروس مقابله کند.

این در حالی است که همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران با وجود زبده‌ترین و حاذق‌ترین پزشکان دنیا و دارا بودن امکانات و تجهیزات پزشکی، از سطح خوبی برای مدیریت این بیماری برخوردار است و صدها بیمارستان در کشور وجود دارد که می‌توانند پاسخگوی نیاز مردم باشند. از طرفی هم در حال حاضر دانشمندان ایرانی در حال آزمایش برای ساخت واکسن و داروی این بیماری هستند که این سبب می‌شود چیزی از استانداردهای جهانی کم نداشته باشیم.

 

اتهام به ایران، پنهان‌کاری در آمریکا!

از سویی هم مقامات آمریکایی می‌کوشند کشورمان را به نداشتن آمادگی در مقابل کرونا متهم کنند.«برایان هوک» نماینده آمریکا در امور ایران مدعی است که ایران «در سطحی که لازم است با سازمان جهانی بهداشت همکاری نمی‌کند.»

در عین اینکه آمریکایی‌ها ایران را به پنهان‌کاری درباره ویروس کرونا متهم می‌کنند، رئیس‌جمهور آمریکا رسانه‌های منتقد خود و دموکرات‌ها را متهم به بزرگ‌نمایی درباره کرونا برای ایجاد اضطراب و تزلزل در بازار می‌کند. مجله «نیویورکر» در انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با ویروس کرونا، طرحی را کشیده است که در آن ترامپ به‌ جای اینکه ماسک را جلوی دهان خود بگذارد، بر چشمان خود گذاشته که به ‌معنای چشم‌پوشی او بر واقعیت‌های این ویروس خطرناک است. او همچنین در اولین روز پیدایش این ویروس در آمریکا گفت: «نگران نباشید، همه چیز تحت کنترل است.» که این نشریه آمریکایی از او انتقاد کرد.

آمریکایی‌ها به ویژه «پمپئو» می‌کوشند مسئولان وزارت بهداشت و دولت ایران را متهم به مخفی‌کاری درباره آمار بیماری کرونا کنند. پمپئو به خبرنگاران گفته است: «ایالات متحده عمیقاً نگران اطلاعاتی است که حاکی از احتمال مخفی کردن جزئیات حساس درباره شیوع بیماری در این کشور از سوی رژیم ایران است.» او همچنین گفته است: «همه کشورها، از جمله ایران، باید حقیقت را درباره ویروس کرونا بگویند و با سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی همکاری کنند.»

 

پروژه مشترک رسانه‌ای

رسانه‌های مختلف هم می‌کوشند ایران را متهم به مخفی‌کاری کنند. عده‌ای هم در کشور داد می‌زنند که وضع از آن چیزی که وزارت بهداشت می‌گوید، وخیم‌تر است. بی‌بی‌سی که این روزها به توپخانه دشمن تبدیل شده است، با کارشناسان مختلف ارتباط برقرار می‌کند تا این گفته را به اثبات برساند که دولت ایران در حال مخفی‌کاری از مردم خودش است.

در واقع هدف این کار رسانه‌ها و افراد آن است که بین دولت و ملت ایران شکاف ایجاد کند و سبب شود تا مردم به حرف ستادی که وظیفه‌اش مبارزه با کروناست اعتماد نکند و همین موضوع موجب وخامت موضوع در کشور خواهد شد.

پروژه مشترک رسانه‌های خارجی آن است که اول، احساس ترس و وحشت از کرونا را در کشور بیش از پیش بالا ببرند؛ دوم، اعتماد بین مسئولان و مردم را زایل کنند تا مردم دیگر اعتمادی به دولت و وزارت بهداشت کشور خودشان نداشته باشند و احتمالاً از روش‌ها و نسخه‌هایی که پزشکان برای مردم می‌پیچند، تبعیت نکنند؛ سوم، نوعی حس حقارت را در وجود مردم ایران تزریق کنند؛ به آن معنا که ایرانی‌ها توانایی ندارند با این ویروس مقابله کنند و با این سه روش موضوع را پیچیده‌تر از آن چیزی کنند که اکنون هست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات