صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۸۸
تغییر معادلات میدانی در جنگ یمن

خنجر یمنی بر گلوی سعودی

پایگاه بصیرت / ایوب منادی

«انصارالله» از چهار سامانه‌ جدید پدافند هوایی خود در نمایشگاه دستاوردهای پدافندی «عبدالعزیز المهرم» رونمایی کرد؛  «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله پس از مراسم رونمایی، این سامانه‌ها را زمینه‌ساز سلاح‌های پدافندی پیشرفته‌تر و کارآمدتری دانست که مسیر جنگ را تغییر خواهد داد. رونمایی از سامانه‌های «ثاقب ۱، ثاقب ۲، ثاقب ۳ و ثاقب ۴» دو پیام مهم از سوی انصارالله را مخابره می‌کند که اولین مخاطب آن نیروهای متجاوز سعودی و مخاطب دیگر آن مردم مقاوم یمن هستند.

اولین پیام؛ تجربه‌ پنج‌ساله‌ جنگ علیه یمن به خوبی مبین این حقیقت است که عربستان پیشروی خاصی در روی زمین به دست نیاورده و تنها برگ برنده‌ و نقطه قوتش حملات هوایی است که این توانایی هم با تمرکز انصارالله بر طراحی و توسعه‌‌ سامانه‌های پدافندی در معرض تهدید قرار گرفته است. شکار جنگنده‌ سعودیِ « تورنادو » از سوی یگان‌های پدافندی یمن را می‌توان نتیجه‌ موفقیت‌آمیز آزمایش همین سامانه‌های پدافندی قبل از رونمایی دانست. دستیابی به سامانه‌های مذکور تکمیل‌کننده‌ سلسله پیروزی‌های انصارالله در عملیات‌های «نصرٌ من الله» و «بنیان مرصوص» است، با این تفاوت که در عملیات‌های گذشته دست برتر مقاومت یمن در نبرد زمینی و موشکی بوده است و این بار ناامن‌سازی آسمان یمن برای جنگنده‌های سعودی نیز در دستور کار انصارالله قرار خواهد گرفت؛ به همین علت سال جاری میلادی در یمن به عنوان «سال پدافند هوایی» نام‌گذاری شده است و انتظار می‌رود در کنار پهپادها و جنگنده‌های متجاوزی که تاکنون در یمن سقوط کرده یا سرنگون شده‌اند، در صورت استمرار حملات هوایی، در آینده موارد شگفتی‌ساز دیگری را نیز از سوی پدافند هوایی یمن شاهد باشیم.

پیام دوم؛ پدافند هوایی یمن حرف‌های زیادی با مردم این کشور نیز خواهد داشت که مهم‌ترین آنها اطمینان دادن به یمنی‌ها در تأمین امنیت‌شان در مقابل جنگنده‌های متجاوز سعودی است که در طول پنج سال گذشته موجب شهادت و مجروحیت بیش از ۵۰ هزار نفر از جمله سه هزار و ۸۰۰ زن و کودک و تخریب منازل، زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و... در یمن شده است. این دستاوردها به گفته سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی وزارت دفاع یمن موجب افزایش اعتماد، انسجام و وحدت بین مردم و نیروهای مسلح در یمن می‌شود. یحیی سریع پیش‌تر به مردم یمن این اطمینان را داده بود که مخزن استراتژیکی از موشک‌های بالستیک و پهپادها در اختیار رزمندگان یمنی است که تا سال‌ها برای ادامه مقاومت کفایت می‌کند. هدهد ۱، راصد، رقیب، صماد ۱ پهپادهایی هستند که مأموریت شناسایی بر عهده‌شان است و نمونه‌های قاصف ۲، قاصف ۲K، صماد ۲ و صماد ۳ پهپادهای انتحاری هستند که به دلیل هزینه‌ تمام‌شده‌ بسیار پایین، هزینه‌ دفاع با موشک‌های گران‌قیمت را برای عربستان به شدت بالا برده است. همه‌ دستاوردهای فوق در حالی رقم خورده که در پنج سال گذشته علاوه بر جنگ نظامی، یمن شاهد شدیدترین تحریم‌ها و محاصره‌ زمینی، دریایی و هوایی نیز بوده و در برخی بازه‌های زمانی حتی از ورود محموله‌های غذا و دارو به این کشور جلوگیری شده است. دسترسی به سلاح‌های استراتژیک نظیر سامانه‌های پدافند هوایی و ارتقای توانایی موشکی انصارالله و توان طراحی و ساخت موشک‌های بالستیک که تاکنون بارها قطب اقتصاد نفتی جهان «آرامکو»، فرودگاه ریاض در قلب عربستان و مواضع دیگر ائتلاف عربی را هدف قرار داده در همین اوضاع اتفاق افتاده است و در آینده تنها عامل تفوّق عربستان در جنگ، یعنی نیروی هوایی این کشور را نیز با چالش جدی مواجه خواهد کرد؛ در نتیجه باید منتظر تغییر توازن قوا در یمن و در آینده نه چندان دور باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات