صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۹۷

همدلی یا ترساندن مردم؟

با شیوع کرونا در چین، برخی از هنرمندان و افراد شناخته‌شده چینی در سراسر دنیا، با هم‌یاری به مردم یا کمک‌های نقدی همدردی خود را اعلام کردند. در ایران هم برخی هنرمندان، راه و روش متفاوتی را در پیش گرفتند. برخی در پست‌های اینستاگرامی، در وضعیتی که آمارهای اولیه از شیوع کرونا در ایران بسیار ناچیز بود، از «فاجعه» خبر دادند و منجر به یک ترس عمومی در جامعه شدند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی / شاهرخ صالحی‌ کرهرودی

 

پس از این پست‌ها، در اوضاعی که ترس عمومی موجب هجوم مردم برای خرید ماسک، اسپری ضدعفونی، قرص ویتامین سی و حتی تره‌بارهایی مثل زنجبیل یا سیر شده بود و متناسب نبودن عرضه با تقاضا در بازار احساس می‌شد، «بهنوش بختیاری» که اتفاقاً در اینستاگرام دنبال‌کننده زیادی دارد، اقدام به تبلیغ یک دارو می‌کند. هنگامی که حتی چین، به عنوان اولین کشور درگیر با این بیماری، هنوز نتوانسته بود دارویی قطعی برای این بیماری پیدا کند، معلوم نیست که یک بازیگر که این روزها در حوزه کاری خود نیز پیشنهادهای زیادی ندارد چگونه توانست با قطعیت از شناسایی، عرضه و فروش تجاری یک دارو خبر دهد؟

البته موضوع دخالت سلبریتی‌ها در ماجرای بیماری‌ها، محدود به همین مورد نمی‌شود. پیش از این هم، «مهناز افشار» در تبلیغی درباره داروی تزریقی «نالوکسان»، مدعی درمان اعتیاد با این دارو شده بود که البته با واکنش شدید جامعه پزشکی روبه‌رو شد و بسیاری از پزشکان اعلام کردند مصرف این دارو، بدون تجویز پزشک، خطر مرگ را برای افراد در پی دارد.

بازیگران، هنرمندان و سایر چهره‌های اجتماعی و شناخته‌شده، حداکثر می‌توانند در زمینه هنر خود یا رشته‌ای تخصصی که دارای تجربه و دانش هستند اظهار نظر کنند؛ ولی آیا اینها در زمینه پزشکی، داروسازی، جامعه‌شناسی یا حتی سیاست هم دارای تخصص و شناخت هستند؟ موضوع مسئولیت اجتماعی افراد، یک امر عمومی نسبت به همه کسانی است که در جامعه شناخته شده و دارای ظرفیت اجتماعی هستند، اما مسئولیت اجتماعی، باید برای حمایت از افراد جامعه و همراهی و همدلی با مردم باشد. قرار نیست مسئولیت اجتماعی به خلاف ماهیت آن تبدیل شود و مردم را بترساند یا آنها را به کام مرگ بکشاند. یکی از مشکلاتی که در کشور ما در چند سال اخیر، زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات شده، دخالت این چهره‌ها در اموری است که نه تنها ارتباطی به آنها ندارد، حتی دخالت آنها می‌تواند خسارت و ضررهای جبران‌ناپذیری را به مردم وارد کند. اگر در نتیجه مصرف دارویی که یک هنرمند تبلیغ می‌کند، عده‌ای جان خود را از دست دهند، آیا این جماعت پاسخگو خواهند بود؟ به نظر می‌رسد، «تشویش اذهان عمومی» و «دخالت غیرمجاز در امور پزشکی و دارویی» به عنوان دو جرم عمومی که از سوی هرکسی قابل ارتکاب و تعقیب است، باید درباره این‌ چهره‌ها هم موضوعیت پیدا کند و دادستانی در راستای حمایت از حقوق عامه، در موارد مشابه، با اعلام جرم علیه این افراد، زمینه رفتارهای مجرمانه بعدی را سلب کند؛ البته بعد از اقدام بهنوش بختیاری سخنگوی تعزیرات به این موضوع واکنش نشان داد و بیان داشت یکی از سلبریتی‌ها اقدام به تبلیغ پیشگیری و درمان کرونا می‌کند و ما از مردم می‌خواهیم به این تبلیغات توجهی نکنند؛ البته دادستانی با این فعالیت‌ها برخورد خواهد کرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات