صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۱۱۱۶
پای صحبت‌های یک فعال اقتصادی

بازار بی‌رمق پایان سال چالشی برای تولید

یکی از مهم‌ترین نتایج رونق تولید، رشد و رونق اقتصادی است. رشد اقتصادی کشور در گروی رونق تولید داخلی است و توجه به این امر سبب اشتغال‌زایی و توسعه ظرفیت‌های داخلی می‌شود. همه می‌دانیم محدودیت‌های بین‌المللی مثل تحریم‌های ظالمانه استکبار علیه کشورمان، مشکلات فراوانی را برای تولید داخلی به وجود آورده است که باید به نحوی از این اوضاع عبور کرد. رشد اقتصادی کشور در صورت رونق تولید داخلی محقق می‌شود که نتیجه آن اشتغال‌زایی و رشد پتانسیل‌های داخلی در حوزه‌های مختلف صنعتی است. با توجه به این که فعالیت‌های تولیدی سود کمی دارند، باید از سوی دولت حمایت شوند؛ برای نمونه اعطای وام‌های کم‌بهره و کاهش مالیات پرداختی از سوی کارگاه‌های تولیدی می‌تواند از مشکلات این کارگاه‌ها تا حدی کم کند. همچنین برای رونق تولید داخلی لازم است نظام بانکی کشور سامان داده شود و به جاى نگاه تجارى بر تسهیلات اعطایى، رویکرد حمایتى داشته باشد. مهم‌ترین تهدید برای رونق فعالیت‌های اقتصادی بحث قاچاق کالا به داخل کشور است که می‌تواند تولید داخلی را از پا درآورد؛ بنابراین لازم است اقدامات اساسی برای مقابله با قاچاق کالا صورت گیرد. تحول در بخش‌های مختلف، کاهش نرخ بیکاری، بهبود اوضاع معیشتی مردم، بهبود اوضاع اقتصادی، تغییر مثبت در نظام بانکی، کاهش تورم، افزایش ارزش پول، همگی می‌توانند نتیجه رونق تولید باشند.

«سعید حیاتی» رئیس صنف چرم طبیعی، چرم مصنوعی و لوازم کفش درباره رونق تولید در صنف خود در سال جاری در گفت‌وگو با صبح صادق می‌گوید: «در سال‌های قبل موانع تولید بسیاری داشتیم، اما حدود یک سال و نیم است که با رویکردی که از طرف سازمان صمت ایجاد شده است، از ورود 1400 قلم کالا جلوگیری شد و ورود کیف و کفش به داخل کشور ممنوع شد که در نتیجه اوضاع تولیدی‌ها مناسب‌تر شد.»

حیاتی درباره اشکالات این طرح نیز چنین می‌گوید: «در این طرح مقرر شده است از ورود مواد اولیه نیز جلوگیری شود که باید روی این موضوع کارشناسی و تجدید نظر شود؛ چراکه ما قابلیت ساخت بسیاری از مواد اولیه را نداریم و همین امر سبب بروز مشکلاتی می‌شود.»

وی جلوگیری از ورود واردات کیف و کفش را فرصتی مناسب برای تولیدکننده‌های داخلی می‌داند و می‌گوید: «این کار سبب رونق گرفتن تولیدی‌ها شد، علاوه بر این، بالا رفتن قیمت دلار نیز سبب شد تا کالایی وارد نشود و همین نیز فرصت دیگری به تولیدکننده داخلی داد، به ویژه تولیدکننده‌های کوچک ما توانستند رشد کنند، اما متأسفانه این آخر سال با بیماری کرونا مواجه شدیم که باعث برهم خوردن بازار شد.»

این فعال اقتصادی در ادامه می‌گوید: «تولیدکننده‌های ما کارهای خود را آماده کردند و منتظر فروش آنها در آخر سال بودند و بسیاری از کارها مثل مونتاژکاری به صورت کار در منزل انجام می‌شود که به دلیل بیماری کرونا با بی‌رونقی بازار و عدم فروش مواجه شده‌اند و تولیدکننده حتی نمی‌تواند حقوق کارگر خود را بدهد و احتمال برگشت خوردن چک‌های‌شان نیز وجود دارد و این مشکلی است که برای همه صنوف به وجود آمده است.»

او می‌گوید: «از اتاق اصناف درخواست تمهیدات ویژه و ارائه راه حلی برای صنوف و تولید‌کننده‌ها کرده‌ایم که حداقل امسال را پشت سر بگذاریم. اوضاع خوبی داشتیم و کیفیت کفش‌های ما خیلی خوب شده است و اگر کمی رعایت حال تولیدکننده‌ها را داشته باشند ان‌شاءاللّه سال بعد وضعیت بهتر می‌شود.»

حیاتی درباره راه‌کارهای رونق گرفتن بیشتر تولیدی‌ها می‌گوید: «باید هزینه‌های سربار تولید مثل برق، مالیات و ارزش‌افزوده را کاهش دهیم. همچنین تمهیدات بانکی و وام با سود بانکی کم بدهند که تولید‌کننده‌ها بتوانند چرخه تولید را بچرخانند. وقتی هزینه‌های سربار کم شود، در بحث صادرات و رقابت هم قوی می‌شوند؛ به خصوص امسال برای تولیدکننده‌ها، هزینه های برق و مالیات را تجدید نظر کنند.

حیاتی با توجه به اوضاع پیش‌آمده و جلوگیری از ورشکستگی تولیدکننده‌ها این‌چنین می‌گوید: «پیشنهاد ما و رؤسای اتاق اصناف این است که سازمان مالیاتی سعی کند ضریب خود را افزایش ندهد یا عقب بیندازد، حتی مالیات را کم کنند؛ چون ممکن است تولیدی‌ها ورشکست شوند و تقاضا داریم که صددرصد درباره مالیات و هزینه‌های شهرداری تجدید نظر شود.»

رئیس صنف چرم طبیعی، چرم مصنوعی و لوازم کفش در پایان می‌گوید: «سازمان صمت برای ورود مواد اولیه به داخل کشور یک خط سبزی بگذارد و تعرفه‌ها را افزایش ندهد؛ چراکه سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تولیدکننده‌ها نمی‌توانند رقابت کنند.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات