صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۱۲۵

پرده‌برداری از ماهیت آژانس

پایگاه بصیرت / حنیف غفاری

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که حضور خود در این مسند را مدیون لابی‌های کاخ سفید و رژیم صهیونیستی است، بازی روانی و غیر حقوقی تازه‌ای را علیه کشورمان به راه انداخته است. مدیر کل آژانس از اینکه جمهوری اسلامی ایران اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت حساس را نداده است، ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری ایران با مقامات آژانس شده است؛ در این زمینه نکاتی وجود دارد که لازم است به آن توجه شود:

نخست اینکه رافائل گروسی از سوی «دونالد ترامپ» و دیگر مقامات آمریکایی وظیفه دارد ضمن اصرار بر بازرسی از اماکن حساس کشورمان، زمینه فشار بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند. حدود دو سال قبل، «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در سفری به وین، با «یوکیو آمانو» مدیر کل سابق آژانس دیدار کرد و از وی خواست تا ایران را بابت بازرسی از اماکن نظامی کشورمان تحت فشار قرار دهد؛ با این حال آمانو درخواست هیلی و دیگر مقامات آمریکایی را نپذیرفت.

هم اکنون رافائل گروسی که سوابق ضد ایرانی وی بر همگان مسجل است، به بازی مستقیم در زمین کاخ سفید روی آورده است و بر بازرسی بدون دلیل و سند از اماکن حساس کشورمان اصرار می‌ورزد. بدیهی است جمهوری اسلامی ایران نیز زیر بار چنین خواسته غیرمستند، غیرحقوقی و ظالمانه‌ای نخواهد رفت. اگر آژانس بخواهد به بخش‌هایی در یک کشور  دسترسی داشته باشد، باید درخواست‌ها و مدارک برای علل ضرورت دسترسی را اعلام کند. این دلایل، باید اصالت داشته باشد و مبتنی بر یک «ادعا» یا «بازی تبلیغاتی» نباشد. در صورتی که اصالت دلایل و اسناد به اثبات رسید، آژانس باید  برای دسترسی با کشور میزبان مذاکره کند و در صورت پذیرش کشور میزبان، باید درباره ترتیبات و نوع بازرسی آن نیز مجدداً مذاکره کنند .

متأسفانه آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی به سبب نفوذ ایالات متحده آمریکا و برخی اعضای شورای حکام، سال‌هاست که اعتبار بین‌المللی خود را از دست داده و به سازمانی وابسته به لابی‌های نفوذ و قدرت در غرب تبدیل شده است. بدون شک، جمهوری اسلامی ایران باید ضمن محکوم کردن گزارش‌های یک‌سویه، سیاسی و غیرحقوقی آژانس، از پذیرش درخواست این نهاد مبنی بر دسترسی بدون دلیل و مدرک به اماکن مختلف در کشورمان اجتناب کند. مسلم است درخواست دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر اساس مبانی حقوقی و دلایل فنی محکم ‌باشد. با این حال آژانس هم، اکنون کم‌ترین دلیل، سند و مدرکی برای چرایی بازرسی از کشورمان ارائه نکرده است. فراتر از این، نباید فراموش کرد که آژانس در طول سال‌های گذشته نیز بارها با استناد به گزارش‌های دروغین ساخته و پرداخته منافقین و دیگر گروه‌های ضد انقلاب، درخواست دسترسی به اماکن مختلف نظامی و غیرنظامی در کشورمان را مطرح کرده بود. «زبیگنیف برژینسکی» مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا، قبل از مرگ خود اتهامات بی‌پایه و اساس آمریکا و آژانس به ایران در زمینه ساخت بمب هسته‌ای را مصداق نوعی حقه‌بازی هسته‌ای دانسته بود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات