صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۱۳۸
فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق

همه ظرفیت ما در پدافند زیستی فعال است

پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

نزدیک به سه هفته است که کشور با اپیدمی ویروس خطرناک کرونا مواجه شده و نیاز به مراقبت و ضدعفونی مداوم و بستری مبتلایان موجب شده است این معضل از لایه تنش خارج شود و کشور را دچار یک تشنج در مقابل این همه بیولوژیک کند؛ اما نیروهای مسلح شاید آماده‌ترین یگان درمانی در مقابله با این تهدیدات را دارند. بر این اساس، نیروی زمینی سپاه گسترده‌ترین شبکه بیمارستانی و یگان‌های پدافندی را داراست که در بخش بیمارستانی و درمانی، بهداری نیروی زمینی سپاه در این حوزه فعالیت‌های خوبی را انجام داده است و آمادگی‌های لازم را برای مقابله دارد؛ از این رو در گفت‎وگویی کوتاه با «سردار احمد اخوان» فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه ابعاد این موضوع را پیگیری کردیم.

سردار، قبل از اینکه از خدمات شما به بخش‌های کشوری در حوزه کرونا بپرسم، می‌خواهم گزارشی از وضعیت آمادگی و مقابله در داخل خود سپاه را بفرمایید.

قرارگاه پدافند زیستی شفای مجموعه نیروی زمینی سپاه در موضوع پیشگیری و مقابله با کروناویروس، از دوم اسفند فعالیتش را شروع کرده است که مصوبات خیلی خوبی هم در این قرارگاه داشتیم و جلسات این قرارگاه هر روز با حضور کارشناسان مختلف و هیئت‌رئیسه نیرو برگزار می‌شود و در مجموعه اقداماتی که باید در سطح نیروی زمینی، اعم از یگان‌ها، قرارگاه‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام شود، هم اقدامات رده‌ها را دریافت می‌کنیم و هم اقداماتی که رده‌ها باید در برابر این ویروس انجام دهند را به آنها ابلاغ می‌کنیم. ضمن اینکه در این قرارگاه پیرامون کمک به دولت در موضوع نیازمندی‌های وزارت بهداشت نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

درباره کارهای انجام‌شده، اولین اقدامی که باید رده‌های مختلف انجام دهند، بحث آموزش و افزایش دانش و بینش کارکنان است؛ آگاهی فرماندهان را باید ارتقا دهیم. به کلیه رده‌های مربوطه در نیروی زمینی آماده‌باش داده‌ایم و کاملاً آماده هستند و موضوعات آموزشی را از طریق ویدئوکنفرانس هر روز به فرماندهان ارائه می‌دهیم. مراکز آموزشی تعطیل شده است و در ورودی‌های پادگان‌ها پایش سلامت افراد انجام می‌شود.

 

گفته شده است نیروهای مسلح بخشی از توان درمانی خود را در اختیار بخش‌های کشوری و مردم قرار داده‌اند، با توجه به اینکه قبلاً جایی گفته‌اید رتبه اول سامانه‌های درمانی در غرب آسیا را مجموعه شما دارد، شما چه مقدار در این امر سهیم شده‌اید؟

تمام بیمارستان‌های ما در آمادگی ۱۰۰ درصد کمک به وزارت بهداشت هستند. ما ۱۳۰۰ تخت بستری ثابت در سراسر کشور در ۹ بیمارستان داریم: بیمارستان شهید صدوقی در اصفهان، بیمارستان امام حسین(ع) در مشهد، بیمارستان شهید محلاتی در تبریز، بیمارستان شهید بقایی در اهواز، بیمارستان شهید قاضی در سنندج، بیمارستان شهید عارفیان در ارومیه، بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) در کرمان، بیمارستان حضرت نبی اکرم(ص) در زاهدان و بیمارستان امام حسین(ع) در کرمانشاه. علاوه بر بیمارستان‌های ثابتی که داریم، ۱۰ بیمارستان سیار نیز داریم که آماده اعزام هستند. از این ۱۰ بیمارستان سیار تاکنون دو مورد اعلام نیاز شده است که یکی در قم و دیگری هم در کاشان است که مراحل اجرایی برای استقرار آن در حال انجام است.

 

خدمات را به همه مردم می‌دهید؟

بله، هم خانواده نیروهای مسلح و هم همه مردم.

 

سامانه‌های دیگر پدافند بیولوژیکی هم غیر از آنچه در اختیار یگان‌های جنگ نوین است در اختیار شماست، از این سامانه‌ها هم استفاده کرده‌اید؟

بله، سامانه‌های واکنش سریع بهداشت را که قبلاً تولید کرده بودیم، در استان‌های مختلف مستقر هستند. در حال حاضر ۱۵ سامانه واکنش سریع بهداشتی در اختیار و در حال اقدامات رفع آلودگی از اماکن، تجهیزات و نفرات است. ما این سامانه‌ها را برای واحدهای عملیاتی تولید کرده بودیم که در حال حاضر کارایی و عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

مجموعه نیروی انسانی که برای این پدافند زیستی پای کار آوردید چند نفر است؟

تقریباً همه مجموعه خود را آماده به کار داریم. در بحث کروناویروس هرکس که می‌خواهد در مراکز درمانی فعالیت کند، واقعاً باید عاشق باشد؛ الآن جامعه پرستاری، پزشکی و گروه‌هایی که در بیمارستان‌ها هستند، عاشقانه عمل می‌کنند. ما به تعدادی پزشکیار و بهیار عملیاتی از قبل آموزش داده‌ایم و آنها را آماده کرده‌ایم و اعلام شد هرکجا به این افراد نیاز باشد، در خدمت هستیم، که چند روز پیش گیلان اعلام نیاز کرد و ما صد پزشکیار عملیاتی را در اختیار آنها گذاشتیم. فراخوانی هم به پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و بازنشستگانی که قبلاً در مجموعه ما فعال بوده‌اند داده‌ایم که اگر توانمندی دارند و داوطلب هستند و می‌توانند در خدمت نظام پزشکی باشند، اعلام آمادگی کنند.

 

اگر وضعیت سخت‌تر شود و تخت بیشتری نیاز باشد، سپاه تمهیداتی چیده است؟

ما علاوه بر ۹ بیمارستان ثابت و ۱۰ بیمارستان سیاری که کاملاً آماده هستند، چون در نیروی زمینی مراکز آموزشی داریم، تخت‌های این مراکز هم در صورت نیاز در اختیار مراکز درمانی برای قرنطینه قرار خواهیم داد.

علاوه بر سامانه‌های رفع آلودگی که فعال هستند، سایر سامانه‌ها نیز در آمادگی صددرصد هستند تا در صورت نیاز وارد عمل شوند؛ امیدواریم بتوانیم کرونا را به دست توانمند ملت و رزمندگان سپاه شکست دهیم و حتماً با پیروزی چشمگیری از این بحران عبور می‌کنیم و دنیا را شگفت‌زده خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات