بین الملل >>  سایرحوزه ها >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۳۴
بررسی پیشینه و احتمال جنگ بیولوژیک

آیا کرونا محصول مرکز «فورت دیتریکت» است؟

جنگ شروع شد و انگلیسی ها حاضر به تسلیم نشدند و به هیاتی که برای مذاکره آمده بود غذا، الکل، پتو و دستمال هدیه دادند. دستمال و پتوها آلوده به ویروس بودند...
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / ایمان ایرانی
آیا کرونا محصول مرکز «فورت دیتریکت» است؟گویا قطب جنوب تنها خشکی روی زمین است که از تهدید ویروس کرونا یا همان کووید-19 در امان مانده است. ویروسی که دیگر فقط یک تهدید بهداشتی و سلامتی نیست و بر کلیه ابعاد زندگی بشری سایه افکنده است. برخی کشورها خود را کاملاً ایزوله کرده اند، برخی مقرراتی شبیه حکومت نظامی وضع کرده اند، ارتش ها وارد میدان شده اند، در آمریکا پس از حمله به فروشگاه ها و خالی کردن دیوانه وار قفسه های مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده و سپس خوراکی ها، نوبت به صف کشیدن مقابل اسلحه فروشی ها رسیده است. اوضاع شبیه فیلم های آخرالزمانی هالیوود است. با این تفاوت که این بار داستان واقعی است. یا حداقل اینطور به نظر می رسد.
یکی از مهم ترین سوالاتی که ذهن جهانیان را به خود مشغول کرده این است؛ این ویروس کشنده از کجا آمد؟ تئوری های متعددی در این زمینه وجود دارد. آمریکا برای آنکه خیال خود را راحت کند؛ نام آن را ویروس چینی، ویروس ووهان و اینگونه اسامی گذاشته است. چینی ها می گویند ویروس را ارتش آمریکا به چین منتقل کرده است. برخی می گویند کرونا ساخته شد تا اقتصاد پررونق چین را زمین بزند و مانع از نفوذ روزافزون و جهانی پکن شود. اما سازندگان مهار ویروس را از دست دادند و در کل دنیا منتشر شد.
تا کنون سند و دلیل علمی و قابل اتکایی برای این فرضیات وجود ندارد. اما تاریخ در این زمینه حرف هایی برای گفتن دارد. اینکه چگونه برخی قدرت ها، برای رسیدن به اهداف خود، از جنگ بیولوژیک استفاده کردند. یکی از مشهورترین حوادث جنگ بیولوژیکی در سال 1763 اتفاق افتاد، امپراطوری انگلیس طی یک برنامه جنگی، ویروس آبله مرغان را میان بومیان آمریکایی در پنسیلوانیا منتشر کرد.
بومیان قیام علیه انگلیسی های مهاجم را به حمله به یک پایگاه انگلیسی به نام فورت دیترویت آغاز کردند و آنجا را تصرف کردند. سایر اقوام بومی نیز به آنها پیوستند. جنگ شروع شد و انگلیسی ها حاضر به تسلیم نشدند و به هیاتی که برای مذاکره آمده بود غذا، الکل، پتو و دستمال هدیه دادند. دستمال و پتوها آلوده به ویروس بودند. سرخپوستان با آبله مرغان غریبه نبودند اما اینبار ماجرا فرق می کرد و یک بیماری طبیعی نبود. انگلیسی ها میان دو گزینه عقب نشینی یا شکست و شیوع آبله مرغان میان بومیان، راه دوم را انتخاب کردند.
نمونه دیگر جنگ بیولوژیکی را ژاپن علیه چین بکار برد. ژاپن که دارای برنامه تسلیحات زیستی بودف پیش از جنگ جهانی دوم و در طول آن، برخی شهرهای پرجمعیت چین را بمباران کرد اما بمب ها عادی نبود. آنها از کک های آلوده ساخته شده بودند. کک هایی که برخی از آنها حامل وبا بودند. گزارش ها حاکی از ابتلای حدود 580 هزار چینی در این حملات بیولوژیک است.
مورد جدیدتر آن در در سال 1981 رخ داد. سازمان سیا ویروس «تب دنگی» را دستکاری کرده و از آن «تب هوراژیک» درست کرد و آن را علیه کوبا بکار گرفت. مستندات شیوع این ویروس از آلوده شدن 270 تا 340 هزار نفر حکایت دارد. حداقل 150 نفر کشته شدند که دو سوم آنها کودک بودند. فیدل کاسترو در یکی از سخنرانی های خود خطاب به آمریکا گفت آنها باید تکلیف خودشان را با این قضیه روشن کنند. آیا آنها دنبال ترور رهبران کوبا هستند یا می خواهند مردم ما را قتل عام کنند؟
دولت رونالد ریگان، سخنان کاسترو را بشدت رد کرد و وزرات خارجه دولت ریگان اعلام کرد؛ انقلاب کوبا یک انقلاب شکست خورده است و هاوانا برای پوشش شکست و مشکلات داخلی خود، فرافکنی می کند. متهم کردن آمریکا و طرح ادعاهای بی پایه، راه آسان تری از اعتراف به شکست هاست.
گزارش هایی که در آینده منتشر شد، نشان داد انتقال ویروس دستکاری شده تب دنگی به کوبا کار هواپیماهای سازمان سیا بوده است. آمریکا از ابتدای آغاز جنگ سرد، سردمدار آزمایش و تولید سلاح های مختلف بیولوژیکی زیر نظر ارتش این کشور بوده است. مرکز اصلی این برنامه، در فورت دیتریکت در ایلت مریلند است که از اوایل دهه 40 میلادی پایه گذاری شد. دولت آمریکا می گوید برنامه جنگ زیستی خود را در سال 1969 به پایان رسانده است. تا آن زمان ارتش آمریکا برخی سلاح های زیستی مانند تبQ، بوتولیسم و آنتراکس را تولید کرد و برای تبدیل آبله، تب زرد، حصبه، تب لاسا، ویروس هانتا، تب دنگی و...به سلاح زیستی نیز گام هایی برداشت. مرکز فورت دیتریکت البته تعطیل نشده است. ارتش آمریکا می گوید این مرکز مشعول کار روی تحقیقات پدافندی و سلامت عمومی در برابر تهدیدات زیستی است.
دیر یا زود حقیقت درباره ویروس کرونا مشخص خواهد شد. دولت آمریکا رسماً و با شدت در حال تقابل و درگیری با ایران، چین، روسیه و ونزوئلاست و در این تقابل تمام ابزارهای ممکن را بکار گرفته است. باید منتظر ماند و دید آیا کرونا هم یکی از همین ابزارهاست که در فورت دیتریکت ساخته شده و مانند فرانکشتاین از دایره کنترل خالق خود خارج شده است؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات