صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۴۵

سپاه و پدافند زیستی پویا و مردمی

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

یکی از اولین بیمارستان‌های کشور که با ویروس کرونا درگیر شد، بیمارستان بقیة‌اللّه الاعظم(عج) بود. علاوه بر این موضوع، تجربه پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای سپاه بالا بود؛ از این رو سپاه ورود قدرتمندی به موضوع مقابله با کرونا داشته است.

علاوه بر ادامه اقدامات تحت رهبری فرمانده کل سپاه، قرارگاه پدافند زیستی سپاه و بسیج، شاهد افزوده شدن ظرفیت‌های جدید برای مقابله جدی‌تر با کرونا از سوی سپاه بودیم. افزایش تخت‌های بستری و مراقبت‌های ویژه ICU  در بیمارستان‌های سپاه در سراسر کشور، به ویژه در بیمارستان بقیة‌اللّه الاعظم(عج) و تکمیل و آماده به کار شدن نقاهتگاه هزارتختی این بیمارستان یکی از این موارد است.

قرارگاه‌های ده‌گانه نیروی زمینی در مناطق مأموریتی این نیرو نیز رزمایش دفاع بیولوژیک و عملیات پاک‌سازی محیطی شهدای مدافع سلامت را در استان‌های کشور اجرا کرده‌اند و یگان‌های جنگ نوین نیروی زمینی سپاه و بسیج تقریباً کلیه مراکز استان‌ها و 3 هزار نقطه را حداقل یک نوبت ضد عفونی کرده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت. به علاوه، تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و اقلام بهداشتی، مانند ماسک و دستکش بین محلات و مردم با جدیت ادامه دارد و کارگاه‌های تولیدی جدیدی به شبکه تولید این گونه اقلام در بسیج افزوده شده است.

فعالیت‌های مستمر و شبانه‌روزی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌اللّه(عج) و بخش‌های تحقیقات و پژوهش‌های سپاه و بسیج برای دستیابی به دستاوردهای جدید و توسعه توانمندی‌ها برای تشخیص، پیگیری، مراقبت و درمان بیماری کرونا هم قابل توجه بود که یک نمونه آن در بیمارستان بقیةاللّه(عج) رونمایی شد.

توان اطلاعاتی و عملیاتی سپاه و بسیج نیز برای کمک به دستگاه‌ها و سازمان‌های فعال در روند نظارت و کنترل اماکن، مراکز فروش، ترمینال‌های مسافربری، ترددها و اعمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی قرار گرفت و شناسایی اماکن انباشت و احتکار اقلام بهداشتی و درمانی، گران‌فروشی، کم‌فروشی و... در حال انجام است. بیمارستان‌های صحرایی و سیار سپاه به عنوان مهم‌ترین مزیت‌های درمانی سپاه آماده خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی هستند و نیروی زمینی سپاه از ۹ بیمارستان سیار آماده مأموریت، چهار بیمارستان را در شهرهای بابل، گرگان، کاشان و قم و بیمارستان شهید صدوقی در تهران مستقر شده است. در واقع، از ۱۷۰۰ تخت بیمارستان ثابت، دوسوم و از مجموعه ظرفیت‌های بیمارستان‌های سیار هم به همین نسبت در خدمت بیماران کرونایی قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات