صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۰۲
وضعیت و آینده داعش در افغانستان

ضربه ششم

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

بنا بر اعلام ریاست امنیت ملی افغانستان، «اسلم فاروقی» رهبر شاخه خراسان داعش همراه با دو سرکرده و 19 تروریست دیگر، ازجمله «قاری زاهد» و «سیف‌الله» مشهور به «ابوطلحه پاکستانی» طی عملیاتی هدفمند و پیچیده از سوی نیروهای ویژه امنیت ملی افغانستان دستگیر شدند. حال با اتفاق رخ‌داده دو پرسش به ذهن متبادر می‎شود: اول، چه سرنوشتی برای داعش افغانستان رخ خواهد داد؟ دوم، چه سناریوهایی برای آینده این گروه می‎توان ترسیم کرد؟
در پاسخ به پرسش اول باید گفت در میان گروه‌های تروریستی، به‌ویژه القاعده و داعش، رویکرد فردمحوری یا رهبری حاکم نیست و آنچه برای این گروه‎ها اهمیت دارد، ایدئولوژی حاکم بر آن است. هرچند کشته شدن رهبران این گروه‎های تروریستی خلل‎هایی در برخی اصول سازمان‌دهی آنها ایجاد کرده است؛ اما با کشته شدن برخی رهبران این گروه‎ها، همچون بن‌لادن، همچنان شاهد فعالیت القاعده در مناطق مختلف جهان هستیم؛ از این رو با دستگیر شدن رهبر داعش در افغانستان نمی‎توان گفت عمر این گروه رو به اتمام است؛ همچنان ‌که با کشته شدن رهبران قبلی آن، فعالیت داعش در این کشور متوقف نشد.
در پاسخ به پرسش دوم سه سناریو برای آینده این گروه در نظر گرفت:
1ـ ادامه روند کنونی؛ بر اساس پاسخ به پرسش اول و آنچه در گذشته از این گروه مشاهده شده است، داعش همچنان بر روند کشتار و تخریب خود ادامه خواهد داد، هرچند ممکن است در برخی فعالیت‌های آن اختلال به وجود آید.
2ـ ادغام در میان سایر گروه‌ها؛ این سناریو تا حدود زیادی بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا داعش از نظر ایدئولوژی با هیچ کدام از گروه‌های افغانستانی اشتراک فکری ندارد و همین مانع بزرگی برای پیوستن یا ادغام با سایر گروه‌هاست؛ اما احتمال پیوستن نیروهای آن به سایر گروه‌ها وجود دارد.
3ـ پراکندگی داعش؛ این سناریو تا حد زیادی محتمل‌تر است. بر اساس این سناریو بسیاری از عناصر داعش یا به گروه‌های تروریستی دیگر می‌پیوندند یا خود را تسلیم نیروهای دولتی خواهند کرد؛ امری که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات