صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۰۷

جبران فاصله‌ها

پایگاه بصیرت / محبوبه ابراهیمی

ارتباط با فرزندان یکی از خلأهای جدی زندگی امروزی است که قرنطینه خانگی را می‌توان فرصت مناسبی برای جبران آن دانست.
کودکان بیش از هرچیز دیگر به بازی و سرگرمی علاقه‌مند هستند و اسباب‌بازی‌ها و موقعیت‌ها به سرعت برای‌شان تکراری می‌شوند؛ بنابراین والدین می‌توانند با هنرمندی و خلق سرگرمی‌های ساده و جذاب، ضمن ایجاد نشاط و سرگرمی، بسیاری از نکات تربیتی را به آنها آموزش دهند.
برای رسیدن به این هدف لازم است کودک درون خود را پیدا کنند و با او سراغ فرزندان بروند.
نوجوانان اما، بیش از هرچیز به ارتباط عمیق عاطفی و دوستانه نیاز دارند؛ بنابراین والدین می‌توانند در روزهایی که آموزش در فضای مجازی دنبال می‌شود، به بهانه درس با نوجوان ارتباط صمیمی برقرار کنند و با بحث و گفت‌وگو درباره مباحث درسی، رابطه دوستانه خود را با آنها تجدید کنند.
انجام فعالیت‌های ورزشی مشترک در کنار بازی‌ها و سرگرمی‌های مهیج و بانشاط با خانواده نیز می‌تواند موجب تقویت رابطه والدین و فرزندان شود.
محبت و گفت‌وگوی صمیمانه با فرزندان مؤثرترین روش در برقراری رابطه سالم والدین با این قشر است. انجام فعالیت‌های علمی، کتاب‌خوانی، سرگرمی‌های فکری و تماشای فیلم در کنار اعضای خانواده می‌تواند به صمیمیت نوجوان با اعضای خانواده کمک کند.
نکته مهمی که نباید از آن غافل بود این است که تمرکز بیش‌ از حد والدین بر فرزندان و کنترل و امر و نهی‌های پی‌در‌پی موجب پرخاشگری، لجبازی و تنش والدین و فرزندانمی‌شود.
ضمن اینکه در ایام خانه‌نشینی فرزندان می‌توان با تعدیل قوانین معمول خانه، از قبیل ساعت خواب و بیداری، تماشای تلویزیون، کار با موبایل و تبلت و… برنامه‌ای منظم و ویژه تنظیم کرد تا با ایجاد لحظه‌هایی شاد و پرنشاط، از این روزهای بحرانی عبور کنیم و خاطراتی شیرین و به‌یادماندنی‌ را از قرنطینۀ خانگی در حافظه فرزندان‌مانثبت کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات