صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۳۵

فرصت دولت اجماع ملی

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

مسائل عراق با اجماع گروه‌های شیعی بر سر نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» وارد مرحله تازه و در عین حال حساسی شده است و روندی پیچیده‌ را طی می‌کند. عراق علاوه بر اینکه همانند همه کشورهای دنیا با مسائل و مصائب شیوع ویروس کووید19 دست و پنجه نرم ‌می‌کند،‌ با چالش‌ها و دغدغه‌های دیگری نیز درگیر است که می‌توان خلأ قدرت دولت قانونی، حضور اشغالگران آمریکایی، ‌مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی عدیده‌ای مثل فساد،‌ بیکاری، دست به ماشه بودن گروه‌های مدنی تحریک‌پذیر برای نافرمانی به علت مشکلات تمام‌نشدنی و… را بخشی از مهم‌ترین چالش‌ها و معضلات عراق امروز ذکر کرد.
مسلماً ‌بی‌دولتی یا ادامه کار با دولت موقت پیش‌برنده امور که با محدودیت‌هایی روبه‌روست. از این رو خرد جمعی عراقی‌ها برای برداشتن گام اول خروج از این چالش‌ها با رضایت به نخست‌وزیری الکاظمی در این شرایط خبر خوبی است که می‌تواند مردم عراق و دوست‌داران آن را به آینده این کشور، به‌ویژه نقش بی‌بدیل آن در محور مقاومت منطقه غرب آسیا و مقابله با زیاده‌خواهی‌‌های آمریکا، امیدوار کند.
تلاش برای ایجاد وحدت ملی و انسجام اجتماعی‌ای که امروز در فضای عراق قابل لمس است نویدبخش رویکرد مبارکی برای عبور از مشکلات عراق است که باید از آن صیانت کرد؛ زیرا افراد و جریان‌هایی هستند که نمی‌خواهند عراق در ریل درست استقلال، عزت، حکمرانی قانون‌مدارانه و روند خدمت‌رسانی به مردم مظلوم عراق قرار بگیرد. آنچه اکنون مهم است، حفظ وحدت عراق، حل مشکلات آن یکی پس از دیگری و تمرکز بر اخراج آمریکایی‌هاست. ملت عراق امروز به این واقعیت تلخ پی برده‌اند که از تنور آمریکایی‌ها نانی برای عراقی‌ها در نمی‌آید؛ لذا باید به رأی و اتفاق نظر عراقی‌ها احترام گذاشت و آن را اقدامی در جهت درست و حفظ استقلال عراق قلمداد کرد. دولت آینده عراق باید تمام توان و زمان کوتاه یک‌ساله خود را برای ایجاد مقدمات برگزاری انتخابات قانونی،‌ برنامه‌ریزی‌ برای برون‌رفت از مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و مذاکرات راهبردی قریب‌الوقوعی صرف کند که به‌زودی میان بغداد و واشنگتن انجام خواهد شد. این مذاکرات فرصت مناسبی برای یافتن راهکارهایی به منظور خروج آمریکا از عراق خواهد بود. مسلماً دولت اجماع ملی در راه تحقق این اهداف از پشتیبانی همه عراقی‌ها، به ویژه ظرفیت‌های مردمی و نیروهای مقاومت، برخوردار خواهدبود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات