صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۱۵

رمز رزمایش مؤمنانه

پایگاه بصیرت / سیدحسین خاتمی خوانساری

خداوند کرامت و بزرگی ماه مبارک رمضان را در نزول قرآن قرار داده است و به بندگان خود می‌فرمایند: اگر می‌خواهید با من مناجات کنید، بگویید این ماه، همان ماه نزول قرآن است؛ «اللّـهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ، الَّذي اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ، وَافْتَرَضْتَ على عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ»؛ خدایا، ای پروردگار ماه رمضان که در آن قرآن را فرستادی و روزه را در این ماه بر بندگان واجب کردی؛ در وصف این ماه در دعایی دیگر چنین آمده است: «وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ، الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآن، َهُدىً لِلنّاسِ‌ وَ بَیِّنات مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ»؛ و این ماه رمضان است که در آن قرآن را نازل فرمودی، برای راهنمایی مردم و روشن کردن راه هدایت و جدا کردن حق از باطل. از این عبارات چنین استنباط می‌شود که خداوند ماه مبارک رمضان را فرصتی قرار داده است برای توجه به محتوای قرآن؛ محتوایی که مسیر هدایت را پیش‌ روی انسان قرار می‌دهد.

«مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثيرَةً وَ اللهُ يَقْبِضُ وَ يَبْسُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»؛ کیست که به خدا قرض نیکویى ‌دهد [و بدون منت، انفاق کند] تا خداوند آن را براى او چندین برابر کند؟ و خداوند است که [روزىِ بندگان را] محدود یا گسترده مى‌سازد و به سوى او باز مى‌گردید.» احسان و اطعام یکی از اسباب سلوک سالک در مسیر الهی و سعادت است. طبق این آیه شریفه یکی از افعال ما که نزد خداوند به امانت می‌ماند و روزی پاداش آن نصیب ما می‌شود؛ قرض دادن به خداوند است؛ یعنی کاری انجام دهیم که توقع و انتظاری در برابرش نداشته باشیم و آن را امانت در نزد خداوند قرار دهیم و اختیار پاداشش را به او بسپاریم. خواه این حسنه در بُعد مادی باشد و خواه در ابعاد معنوی.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز میلاد حضرت بقیه‌الله‌الاعظم(عج) مردم را به انفاق توصیه فرمودند و متذکر شدند: «در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادت‌مان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ مهدوی را که جامعه‌ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌ وجود آوریم.»

با این فرمان بود که رزمایشی از جنس محبت در کشور ما راه افتاد. نمایشی از رواج آموزه‌های قرآن در کشورمان و نابودکننده دسیسه‌هایی که مردم ایران اسلامی را دور از دین، دیانت، محبت و انفاق می‌خواهد. رزمایشی عاشقانه با دستور ولی امر مسلمین که می‌تواند مرزهای ایران را درنوردیده گسترده شود. مردم عزیزمان در ماه خدا و با عمل به فرامین قرآن و اهل بیت(ع) و اطاعت از رهبر معظم انقلاب با پاکی و خلوص خود دست یاری به سمت نیازمندان دراز کردند و برای ایجاد مواسات در کنار یکدیگر قرار گرفتند. در یک کلام باید گفت جهان به انسان‌های قرآنی نیاز دارد. باید قرآنی شویم تا بتوانیم قرآنی عمل کنیم. رمضان رمز رزمایشی است که زیبایی قرآن را به نمایش می‌گذارد و ما را به سمت خداوند هدایت می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات