اصفهان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۲۴

نسخه شفابخش رونق اقتصادی در دوران تحریم

مهم‌ترین مؤلفه در تحقق شعار سال توجه به منابع انسانی و اتکا به ظرفیت‌های درونی کشور است که این امر مستلزم توجه جدی مسئولین به منابع انسانی و تقویت و توسعه همه‌جانبه منابع داخلی است که بتوان در سال جهش تولید قدم‌های مؤثری برای تقویت و توسعه اقتصادی کشور برداشت و به نسخه شفابخش رونق اقتصادی در دوران تحریم دست‌یافت.
پایگاه بصیرت / محسن توکلی
امروزه در سطح بین‌المللی قدرت اقتصادی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های امنیت ملی و توان کارایی یک سیستم سیاسی به‌حساب می‌آید. مهم‌ترین نقاط آسیب‌پذیر اقتصاد کشور ما عبارت‌اند از وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی، نوسانات بازار نفت که عمدتاً خارج از تمام داخلی کشور است، وابستگی به ارز و کالا‌های وارداتی در برخی زمینه‌ها، فساد مالی درون دستگاه‌های دولتی که متأسفانه تا سطوح عالی مدیریت را دربر می‌گیرد، تجمل‌گرایی و اسراف، به‌ویژه در رده مسئولان، بالا بودن روحیه مصرف‌گرایی، فقر و بیکاری و ورشکستگی کارخانه‌ها، توزیع ناعادلانه ثروت، فقدان امنیت شغلی، بالا بودن درصد میزان مصرف‌کننده در مقابل عده قلیل درآمدزا. عدم تناسب میان نیروی مولد با بخش خدمات، فقدان امنیت سرمایه‌گذاری و بسیاری موارد دیگر که در حوزه اقتصادی وجود دارد.
قطعاً یک بخش از مشکلات اقتصادی، اجتناب‌ناپذیر و حل آن‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت میسر نیست؛ لکن پاره‌ای از مشکلات نیز به دلیل کارشکنی، عدم تخصص و ناکارآمدی مدیران صورت می‌گیرد که نهایتاً به ناکارآمدی دولت و در درازمدت ناکارآمدی نظام و حتی حکومت دینی تعمیم خواهد یافت و این مقوله «ناکارآمدی» یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات علیه نظام جمهوری اسلامی است که در درازمدت به کاهش مشروعیت مردمی و زمینه‌ساز ورود بیگانگان خواهد گشت.
رهبر معظم انقلاب در طی یک دهه گذشته شعار سال را بر مبانی اقتصادی و مؤلفه‌های آن نام‌گذاری کرده‌اند، در حکومت ولایی جایگاه بنیانی، کلیدی و سرنوشت‌ساز مردم به‌هیچ‌وجه قابل‌اغماض نیست و در ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی، رهبران آن بار‌ها و بار‌ها خود را خادم و خدمتگزار مردم نامیدند و بر آن بالیده‌اند و امت انقلابی ایران اسلامی را از امت عهد رسول‌الله (ص) والاتر دانسته‌اند؛ اما درعین‌حال، توجه مردم و مدیران و مسئولان کشور به مطالبات مقام معظم رهبری از برجسته‌ترین معیار‌ها و شاخص‌های ارزیابی عملکرد ایشان خواهد بود چراکه فرمایشات ایشان صرفاً مجموعه‌ای از توصیه‌های اخلاقی پدرانه نیست، بلکه مجموعه‌ای از بیانیه‌ها، مأموریت‌ها، رسالت‌ها و راهبرد‌ها و سیاست‌های اساسی حرکت فعال و انقلابی همه مسئولان و شئون حاکمیتی است.

این «مطالبات» در خیرخواهانه‌ترین وجه ممکن و مردمی‌ترین منطق قابل‌فهم بیان‌شده‌اند و در عین صراحت و سادگی گفتار، در عمیق‌ترین شکل ممکن از نحوه‌های مختلف و همه‌جانبه تدبیر و هدایت و مدیریت جامعه حکایت می‌کند.
ازاین‌رو، رهبر معظم انقلاب در بخشی از فرمایشات خود بیان می‌کنند که امروز دشمن برای مبارزه با اسلام و جمهوری اسلامی بر روی مسئله اقتصاد متمرکزشده است، نه اینکه عرصه‌های دیگر را فراموش کرده بلکه برای اینکه مردم را از دولت جدا کنند، از نظام جدا کنند، فاصله و شکاف ایجاد کنند، دنبال این هستند که در مسئله‌ی اقتصادی کشور مشکل ایجاد کنند.
پس جهاد اقتصادی لازم است؛ یعنی همین مبارزه؛ همین پیکار، منتهی جهادگونه، با همه توان برای کسب موفقیت در این میدان مبارزه لازم است. در چند وقت اخیر قیمت نفت آمریکا در یک رکوردشکنی بی‌سابقه به منفی ۳۹ دلار رسید، شوکی به بازار نفت وارد شد که دوشنبه سیاهی را برای آمریکایی‌ها رقم زد.
در همین راستا بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش در فضای مجازی منتشرشده است که حکایت از آینده‌نگری معظم له و دلیل تأکید ایشان بر قطع وابستگی به اقتصاد نفتی دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار می‌فرمایند: «البته برخی افراد باهوش در داخل هیئت حاکمه آمریکا متوجه این موضوع هستند و گفته‌اند نباید بگذاریم ایران، اقتصاد بدون نفت را تجربه کند و به همین دلیل باید مسیری را باز بگذاریم تا اقتصاد ایران به‌کلی از پول نفت جدا نشود که مسئولان، بخصوص مسئولان اقتصادی باید در این خصوص هوشیار باشند.»
ازاین‌رو در شرایط فعلی بر همگان مبرهن است که جمهوری اسلامی ایران در مصافی تمام‌عیار با جهان سلطه قرار دارد که مسائل اقتصادی در این جنگ، نقشی بس مهم و اساسی را ایفا می‌کند. از این رهگذر لزوم حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید چندباره رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بوده است به‌خوبی روشن می‌گردد که بر طبق فرمایش ایشان اقتصاد مقاومتی تنها راه ادامه روند پیشرفت ایران است.
صنعت نفت و گاز و استفاده از این نعمت خدادادی و به‌کارگیری آن برای نیاز‌های درونی و هم‌چنین عدم خام‌فروشی، موضوعات مهمی است که نقش اساسی و مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کند و علت عدم دستیابی به آن اشکال در وابسته بودن اقتصاد کشور به نفت است و بر همین اساس باید اقتصاد بدون نفت از برنامه‌های اصلی و اولویت دستگاه اجرایی باشد.

بااین‌وجود توجه به ظرفیت‌های منابع انسانی درون کشور، دستگاه اجرایی را در تحقق دستاورد‌های اقتصاد مقاومتی یاری خواهد کرد و مهم‌ترین مؤلفه در تحقق شعار سال توجه به منابع انسانی و اتکا به ظرفیت و توان نیروی درون کشور است که این امر مستلزم توجه جدی مسئولین به منابع انسانی بوده و تقویت و توسعه همه‌جانبه به منابع داخلی هم خواهد بود که بتوان در سال جهش تولید قدم‌های مؤثری برای تحقق نه‌تن‌ها این شعار بلکه یک دهه موضوعات اقتصادی برداشت و به نسخه شفابخش رونق اقتصادی در دوران تحریم دست یافت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات