صبح صادق >>  نگاه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۲۲
گفت وگو با برخی نمایندگان مجلس درباره طرح شفافیت آرا

تصمیم‌گیری پیش چشم مردم

طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم، با چالش‎ها، موافقان کم و مخالفان بسیاری روبه‌رو بود. حال در شروع مجلس یازدهم و در اولین جلسه صحن علنی مجلس، گروهی از نمایندگان خبر از ارائه طرح جدید شفافیت آرای نمایندگان دادند که بدون قید فوریت به امضای 170 نماینده رسید. بسیاری از نمایندگان معتقد هستند با تصویب این طرح، جایگاه مجلس بین مردم ارتقا می‌یابد و مردم اطمینان و اعتماد بیشتری به وکلای خود پیدا می‎کنند که می‎تواند یکی از ارکان ارزیابی آنها نیز باشد؛ همچنین با تصویب و اجرای آن، نمایندگان با دقت و کارشناسی‌شده به طرح‌ها و لوایح نگاه می‎کنند و رأی می‎دهند؛ چراکه می‎دانند رأی آنها از دید ملت پنهان نیست و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند؛ در همین زمینه با چند نماینده مجلس شورای اسلامی گفت‎و‎گو کردیم که در ادامه می‎خوانید:
پایگاه بصیرت / زهرا ظهروند

نشانه مجلس ترازتصمیم‌گیری پیش چشم مردم

«سیدنظام‌الدین موسوی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: شفافیت آرای نمایندگان مجلس می‎تواند تأثیر بسیار زیادی در روند مجلس و قانون‏گذاری داشته باشد. شفافیت در حکمرانی جدید، یک اصل است و به ویژه در درازمدت می‏تواند به اینکه مجلس به رأس امور برگردد و همچنین جلوی بسترهای لابی و رایزنی‌های غیرمتعارف در مجلس را بگیرد، کمک کند. وی با بیان اینکه شاکله مجلس با شفافیت آرای نمایندگان موافق هستند، اظهار داشت: شفافیت آرا می‌تواند به این امر کمک کند که نمایندگان تراز انقلاب و جمهوری اسلامی به مجلس ورود پیدا کنند و از طرف دیگر، مردم هم خیلی روشن و واضح بدانند که نمایندگان و منتخبان آنها در مجلس درباره موضوعات مختلف چه نظری دارند که مطابق با آن نظرات برای دوره‎های بعدی مجددا آنها را انتخاب یا رد کنند.

 

تضمین‌ سلامت مجلستصمیم‌گیری پیش چشم مردم

«محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در این باره گفت: کاری که مجلس یازدهم از همین ابتدا شروع کرده، بحث شفافیت آرای نمایندگان است که بنده هم یکی از امضاکنندگان این طرح هستم؛ البته این شفافیت فقط در حوزه آرا نیست، بلکه در حوزه‎های مختلف مثل سفرهای خارجی که ممکن است نمایندگان بروند نیز هست. وی اظهار داشت: شفافیت آرا، هم اعتماد مردم را به مجلس و نظام بیشتر خواهد کرد و هم نمایندگان مجلس را از مفاسد اقتصادی مصون می‌دارد، همچنین امید را در جامعه بیشتر خواهد کرد؛ ازاین‌رو امیدوار هستیم ان‎شاءالله نمایندگان مجلس به این طرح شفافیت آرا رأی قاطعی بدهند تا بتواند مجلس و نمایندگان را از ظن و گمان‌ها و تهمت‌هایی که ممکن است به نمایندگان زده شود، مصون نگه دارد که این کار مطمئنا می‎تواند یک گام مؤثر و خوب در سلامت مجلس شورای اسلامی باشد.

 

پایان دور زدن قانونتصمیم‌گیری پیش چشم مردم

حجت‌الاسلام «حسین جلالی»، درباره این طرح گفت: شفافیت آرا جزء خواسته‎ها و مطالبات مردم بوده است و تقریبا اکثر نمایندگان آن را قبول دارند؛ البته شفافیت آرا باید نظام‌مند شود؛ چراکه در مواردی مثل مباحث شورای امنیت ملی یا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی صلاح نیست آرا علنی شود؛ اما اصل بر شفافیت آراست؛ چون به سلامت مجلس، استحکام قانون و نظارت بر اجرای قانون کمک می‌کند و حقیقتا وقتی آرا شفاف باشد، دیگر لابی‌گری یا دور زدن دیگران و لوایح و طرح‌ها کنار می‌رود. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اظهار داشت: اگر آرا شفاف باشد، مردم نظارت و مجری‏ها دقت می‏کنند؛ همچنین پشتیبان‏های قانونی که مردم بهشان رأی داده‌اند، شناخته می‎شوند؛ بنابراین شفافیت آرا در سلامت، قوت و اجرای قانون کمک‌کننده است.

 

گام بلند برای کارآمدیتصمیم‌گیری پیش چشم مردم

«فاطمه رحمانی»، در این باره گفت: بنده از کسانی هستم که این طرح را امضا کرده‌ام. وقتی مجلس بر دستگاه‌های مخلتف نظارت می‌کند، خود آن و نمایندگان هم از منظرهای مختلف باید نظارت شوند که بخشی از آن نظارت، نظارت عمومی مردم و موکلان است؛ چراکه حق دارند بدانند نماینده آنها در مقابل طرح‌ها و لوایح چه موضعی گرفته و چه رأیی داده است. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اظهار داشت: به نظر بنده دانستن، حق مردم است و به همین دلیل قائل به این مسئله هستم؛ چراکه بسیار می‌تواند مؤثر باشد. بالأخره وقتی یک نماینده درباره موضوعی نظر می‌دهد، اگر بدون نظر کارشناسی رأی داده باشد، باید به حوزه خود و مردم پاسخ‌گو باشد که همین عاملی است که کمی دقیق‌تر، تخصصی‏تر، با دانش بیشتر و با کارشناسی بهتر نظر بدهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات