صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۲۸
معاون برون‌مرزی رسانه ملی در گفت‌وگو با صبح صادق

امیدواریم بدفهمی شده باشد!

در روزهای اخیر، مطالبی درباره قطع شدن پخش شبکه‎های ایرانی در ماهواره‌ها به دلیل کمبود بودجه و تخصیص ندادن ارز لازم برای پخش ماهواره‌ای این شبکه‌ها منتشر شده است. معاون برون‌مرزی صداوسیما که سابقه فعالیت دیپلماتیک هم دارد، در مصاحبه‌ای با «خبرگزاری مهر» اعلام کرده بود: «بودجه معاونت برون‌مرزی طی شش سال، یک‌سوم شده است.» در این زمینه با پیمان جبلی معاون برون‌مرزی رسانه ملی گفت‎و‌گویی ترتیب داده‌ایم که می‎خوانید.
پایگاه بصیرت / مهدی شهرودی

علت اختصاص نیافتن سهمیه ارزی برای شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی چیست؟ آیا دولت و مجلس برای حل این موضوع همکاری داشته‌اند؟

این پرسشی است که پاسخ آن برای ما هم مشخص نیست. فرایندی قانونی که تمام مراحل آن طی شده است تا ارزی که سازمان صدا و سیما به آن نیاز دارد، پرداخت شود، متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است؛ اگرچه پیگیری‎ها با دستگاه‌های مختلف ادامه دارد؛ اما لازم و ضروری است هرچه سریع‌تر این روند کاهش فعالیت‌های حوزه برون‌مرزی به دلیل تزریق نشدن بودجه حداقلی لازم، متوقف شود. ما می‌بینیم که بودجه‌های نجومی و بزرگ در اختیار بعضی پروژه‌ها قرار می‌گیرد، نه در صداوسیما، بلکه حتی بیرون از سازمان؛ یعنی به طور مثال برای رسانه‌ای شدن موضوع کرونا در کشور ببینید رسانه‌هایی غیر از صداوسیما چقدر بودجه گرفتند؛ پس بودجه ارزی و ریالی کم نیست؛ آنچه به ما ضربه می‌زند، نگاه‌های غلطی است که در دستگاه‌های حاکم وجود دارد. امیدوارم تعمدی وجود نداشته باشد و این رویکرد دولت و بانک مرکزی حاصل بدفهمی باشد. ما تا الان با چنگ و دندان اوضاع را نگه داشته‌ایم؛ اما وقتی هزینه یک ماهواره چند ماه انباشته می‌شود، به طور طبیعی پخش شبکه متوقف می‌شود. شبکه الکوثر برای شش ماه باید ۱۵۰ هزار دلار به یوتل‌ست بپردازد؛ صداوسیما باید ارز را از دولت بگیرد و پرداخت کند.

با توجه به این شرایط چه شبکه‌هایی تعطیل شده‌اند و چه شبکه‌هایی در معرض تعطیلی هستند؟

نیاز حداقلی شبکه‏های برون‌مرزی به بودجه ریالی و ارزی کاملاً مشخص است و در صورت پرداخت نشدن آن، قطعاً مجموعه شبکه‏های برون‌مرزی با آسیب جدی روبه‌رو خواهند شد. تاکنون سه شبکه بسیار مهم برون‌مرزی که اتفاقاً مربوط به حوزه همسایگان می‏شده است، یعنی حوزه عربی، اردو و افغانستان از اختصاص ندادن بودجه آسیب دیده‌اند و سایر حوزه‎ها نیز در معرض خطر هستند که امیدواریم با اقدام سریع دستگاه‎های مسئول، شاهد تکرار قطع شدن شبکه‌ها نباشیم.

جایی گفتید بودجه معاونت شما در طی شش سال به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است؛ آیا این مسئله با قواعد دیپلماسی عمومی و وضعیت کشور و انقلاب در تضاد نیست؟

ما در همه حوزه‌های خبر، مستند، ترجمه و با مشکل مواجه شده‌ایم. چندین شرکت زبان‌گردان در کشورهای مختلف با ما کار می‌کردند و اصل کارشان سفارش‌های ما بوده است که به همه اینها بدهکار شدیم. بیش از ۲۰۰ خبرنگار در شبکه‌های برون‌مرزی سیما داشتیم که امروز تعدادشان به زیر ۵۰ نفر رسیده‌ است و مجبور شده‌ایم آنها را تعدیل کنیم. درست است، بودجه ما در طول شش سال گذشته به‌تدریج کمتر شده و به یک‌سوم رسیده است؛ بودجه ارزی‌ای هم که تا اینجا در سال 1399 تزریق شده، کمتر از یک‌چهارم بودجه ارزی معاونت برون‌مرزی در سال 1393 است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات