صبح صادق >>  نگاه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۳۴
رئیس سازمان فرهنگی خانواده پاسداران در گفت‌وگو با صبح صادق خبرداد

راه‌اندازی شبکه ویژه همسران

سازمان فرهنگی خانواده پاسداران ازجمله بخش‌هایی از سپاه است که در سال‌های اخیر با احساس خلأ نسبت به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برای خانواده‌های پاسداران تأسیس شده است. برای آشنایی بیشتر با این سازمان با حجت‌الاسلام «کاظم زنگنه» رئیس این سازمان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه ماحصل این گفت‎وگوی طولانی را به صورت خلاصه می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

ابتدا بفرمایید سازمان فرهنگی خانواده چه زمانی و به چه منظور تشکیل شد؟

سازمان از سال ۱۳۹۴ تشکیل شد تا همه خدمات فرهنگی را که مربوط به خانواده پاسداران بود، تجمیع و با کیفیت بهتر ارائه دهد. ما تقریباً همه برنامه‎های فرهنگی خانواده پاسداران، اعم از بازنشسته و شاغل را اجرا می‎کنیم.

در چه حوزه‎هایی این فعالیت‌ها انجام می‌شود؟

در حوزه‎های گوناگون، برای نمونه در حوزه قرآنی، سیره اهل‌بیت(ع)، سبک زندگی، مشاوره، تربیت‌بدنی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری اطلاعات، به‌ویژه در شهرک‎های سازمانی.در حوزه قرآنی، ما برنامه‎های آموزشی و مسابقات مختلف داریم؛ قرائت، تجوید، حفظ، مفاهیم، محافل و مهدهای قرآنی و اخیراً هم تدبر در قرآن را در برنامه داشتیم. ۳۲۵هزار نفر از خانواده‌ها جذب این موضوع شده‌اند. برای آن جشنواره و مسابقه داریم که از سراسر کشور از رده‌های مختلف شرکت می‌کنند و برترین‌ها در جشنواره کشوری در مشهد شرکت می‎کنند و معرفی می‌شوند. حدود ۱۱هزار و ۹۰۰ نفر در بخش مسابقات قرآنی در این سال‌ها شرکت داشته‌اند.

مراکزی به عنوان مراکز مشاوره شمیم در مجموعه‌های مختلف، به‌ویژه شهرک‎های سازمانی وجود دارد؛ این مراکز زیرمجموعه شماست؟

ما کار مشاوره را هم انجام می‌دهیم و مراکز شمیم بر همین اساس تأسیس شده است. در بخش مشاوره و مددکاری به ۲۸۵هزار نفر خدمات مشاوره و مددکاری داده شده است و کارگاه‌های مهارت‌افزایی، بحث معارفه ازدواج و هسته‎های خودجوش ازدواج در سراسر کشور هم با مدیریت این مراکز برپا شده است. ما ۸۹ هسته خودجوش ازدواج از خانواده پاسداران را سازمان‌دهی کردیم و شش‌هزار و ۸۰۰ معارفه ازدواج داشتیم که ۳۵۴ مورد عملیاتی شده است؛ سال گذشته دوهزار ازدواج در مجموعه خانواده پاسداران داشتیم و جشن ازدواج برگزار کردیم.

در سال‌های دور، سپاه جشنواره میلاد ثارالله را ویژه پاسداران و خانواده پاسداران برگزار می‌کرد که موضوعش تربیت‌بدنی و مسابقات ورزشی بود، شاید حدود ۲۰ سال پیش؛ آیا این وظیفه اکنون بر عهده سازمان شماست؟

بله، در حوزه ورزش، اردو، کوه‌پیمایی، پیاده‎روی خانوادگی و... فعالیت داریم. در این حوزه ۷۳۵هزار نفر از خانواده‎ها تاکنون شرکت کرده‌اند. مخاطبان ما هم همسران و دختران در یک بخش و پسران در بخش دیگر هستند. ما از سال ۱۳۹۴ در سازمان، نقشه‌راه پنج‌ساله ششم را نوشتیم و بر اساس آن فعالیت کردیم و کار را پیش بردیم. یک جشنواره برای دختران و همسران از سال ۱۳۹۴ در اصفهان برگزار کردیم، سال بعد هم علاوه بر همسران و دختران، برای پسران جشنواره ورزشی را در شش رشته برگزار کردیم. شرکت‌کنندگان در حوزه همسران و دختران از سال ۱۳۹۴ تاکنون حدود هفت‌هزار نفر و پسران هم از سال ۱۳۹۵ به بعد پنج‌هزار نفر بودند.

 

اشاره به کرونا داشتید؛ در این حوزه چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

من فقط یک آمار کلی بدهم؛ در ۲۷۴ کارگاه، حدود بیش از دومیلیون عدد ماسک و ۶۰۰هزار عدد لباس حفاظتی تولید شده است. ضدعفونی گسترده اماکن و معابر از سوی فرزندان پاسداران انجام شده است. در مجموع صدهزار بسته معیشتی تا پایان اردیبهشت در این شهرک‌ها آماده، بسته‌بندی و در مناطق محروم توزیع شده است.

در دیگر حوزه‌های فرهنگی چه اقداماتی انجام دادید؟

نشریه «آشنا» و نیز سایت‎ها و کانال ما در فضای مجازی فعالیت گسترده و خوبی دارند. محتوای مناسبی در این مجموعه تولید و عرضه می‌شود. کتاب‎هایی هم در حوزه‌های مختلف منتشر و توزیع کرده‌ایم؛ ازجمله در بحث احکام و مباحث اخلاقی و رفتاری؛اما کار اصلی که امسال در حوزه فرهنگی و هنری اجرا کردیم، به تصویر کشیدن فعالیت‌های هنری خانواده‎ها بود. این دغدغه ما بود، از این رو تدبیری اندیشیدیم و جشنواره هنری «شمیم علوی» برگزار شد. امروز حدود پنج‌هزار و ۴۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال و طی دو مرحله داوری شده‌اند، آثار برتر هم در آینده نزدیک معرفی خواهند شد.

برنامه دیگری هم دارید که اینجا درباره‌اش توضیح نداده باشید؟

بله، ما شبکه حضرت زینب(س) را داریم که ۴۰هزار نفر فعلاً عضو دارد؛ گروه‌هایی از همسران پاسداران هستند که یکی از همسران سرگروه می‌شود و همان مباحث صادقین و صالحین سپاه و بسیج در اینجا پیگیری می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
زهرا ظل انوار
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
0
0
سلام خدمت شما
با توجه به مسابقات سراسری فرهنگی ورزشی که قرار است در تاریخ ۱الی ۵بهمن در اهواز برگزار شود امتحانات دانشگاه آزاد که قرار بود ۲۹دی تمام شود عوض شده و این امتحانات تا ۷بهمن ادامه دارد من دانشجو هستم و در رشته تیراندازی مدال طلا کسب کردم الان نزدیک دو ماه است مرتب سالن میرم و تمرین میکنم امشب پیامکی آمده و اعلام کردند که امتحانات تاریخش عوض شده و اکثر امتحانات من در دو نوبت صبح و عصر در بازه زمانی ۱الی ۵بهمن است خواهشمندم رسیدگی کنید و یک هفته مسابقات را به تعویق بیاندازید تا ما دانشجویان هم بتوانیم با فراغ بال شرکت کنیم خواهشمندم رسیدگی فرمایید تا ممنون
زهرا ظل انوار
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
0
0
با سلام
در مورد مسابقات فرهنگی ورزشی همسران و دخترا ن پاسدار که قرار است در تاریخ 1الی5بهمن برگزار شود با امتحانات دانشگاه آزاد تداخل دارد ما نزدیک دو ماه است که هزینه کردیم و وقت صرف تمرین کرده ایم امشب دانشگاه آزاد اعلام کرده امتحانات یک هفته عقب افتاده که دقیقا با رمان مسابقات تداخل دارد خواهشمندم رسیدگی کنید تا ماهم با فراغ بال در مسابقات شرکت داشته باشیم
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات