تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۱

رویارویی فاکس نیوز و فعالان ضدجنگ


محسن رنجبر

 Newspaper. Mohsen.Ranjbar@Gmail.com

در چند روز گذشته، شاهد انتشار یک فیلم کوتاه با عنوان "فاکس حمله می‌کند: ایران" از سوی یک فعال ضدجنگ به نام رابرت گرین والد بر روی شبکه اینترنت بودیم. گرین والد یک کارگردان فیلم‌های مستند است و در این فیلم با اشاره به نقش شبکه خبری فاکس نیوز در شروع کردن جنگ عراق و تهاجم به افغانستان، هشدار می‌دهد که این شبکه خبری خواهان براه افتادن جنگی دیگر و این بار علیه ایران است. در این فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای، رابرت گرین والد عنوان می‌کند که برنامه‌های شبکه فاکس نیوز علیه ایران با مقاصدی خاص تهیه شده است. گرین والد پیش از این نیز با ساختن تیزرهای ضدجنگی مانند Iraq for Sale"" (عراق برای فروش: سودجویی در جنگ) و ""Impeach Dick Cheney (اعتراض به دیک چنی) به سیاست‌های جنگ‌طلبانه بوش و مشاورانش، شدیدا انتقاد کرده بود. دیدگاه ضدجنگ وی در اکثر فیلم‌هایش نمود یافته است به طوری که همراهان و حامیان سیاست‌های جنگ‌افروزانه بوش مانند فاکس نیوز را نیز شامل شده است. گرین والد یکی از منتقدین حرفه‌ای فاکس نیوز است و فیلم اخیر وی اولین کارش بر ضد این شبکه نبوده است. قبل از این فیلم، فیلم‌های کوتاه دیگری مانند "فاکس حمله می‌کند: آمریکا سیاه "یا "فاکس حمله می‌کند: محیط‌زیست" را علیه این رسانه آمریکایی ساخته است.

فاکس نیوز، جنگ و دیگر هیچ

فاکس نیوز یک شبکه خبری نسبتا نوپا و جوان است که در هفتم اکتبر 1996 توسط مالک یهودی "نیوز کورپوریشن لیمیتد" ـ بزرگترین کارتل رسانه‌ای جهان ـ یعنی روپرت مورداخ راه‌اندازی شد. محل اصلی استقرار این شبکه ماهواره‌ای، شهر نیویورک در آمریکاست. شعار این شبکه در بدو افتتاح "ما گزارش می‌دهیم، شما تصمیم بگیرید" بود اما واقعیت چیز دیگری می‌گوید. درباره روپرت مورداخ، این هیولای رسانه‌ای که مالک بیش از 25 درصد کل رسانه‌های دنیا اعم از روزنامه، تلویزیون، رادیو، خبرگزاری و انتشارات است حرف و حدیث زیاد است. براساس گزارش‌های منتشر شده توسط فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، سرمایه مورداخ بیش از 14 میلیارد دلار برآورده شده که شبکه خبری فاکس نیوز با 50 میلیون دلار سود سالانه، صرفا بخش اندکی از مایملک رسانه‌ای وی را شامل می‌شود. فاکس نیوز با تماشاگرانی بالغ بر 5 هزار نفر یکی از رقبای اصلی شبکه سی‌‌ان‌ان محسوب می‌شود و صرفا به لحاظ حمایت‌های افسارگسیخته از بوش مخاطبان خود را دلزده کرد و مکان اول را به سی‌ان‌ان داد. البته فاکس نیوز هیچگاه در برابر رقیب اصلی خود سر فرو نمی‌آورد و برای جلب مخاطب و پیشی گرفتن از سایت شبکه سی‌ان‌ان (با 23/5 میلیون مخاطب) تعداد نمایه‌های تصویری ـ خبری خود را از روزانه 30 عدد به 50 عدد افزایش داده است. این شبکه طرفدار جمهوری‌خواهان است و این طرفداری را به هیچ روی پنهان نمی‌کند. مایکل مور کارگردان فیلم معروف فازنهایت 11/9 به همین دلیل فاکس نیوز را "بلندگو" نامیده است. شبکه خبری فاکس نیوز همیشه با افراطی‌گری در سیاست‌گذاری‌هایش نسبت به مقوله‌هایی چون جنگ، تروریسم، مسلمانان، اسلام، ایران و... مغرضانه عمل کرده است. به طور مثال با پخش برنامه‌ای به نام  "24" تصویر نادرستی از مسلمانان آمریکایی ارائه کرد و به همین دلیل با شکایت شورای روابط اسلام ـ آمریکا مواجه شد. فاکس نیوز از نظر اخلاقی نیز شبکه‌ای محتاط نیست، به همین خاطر چندی پیش از سوی اتحادیه شبکه‌های تلویزیونی آمریکا به پرداخت 2/1 میلیون دلار جریمه محکوم شد. این شبکه جنگ‌طلب بعد از رویدادهای تروریستی 11 سپتامبر 2001 برای اولین بار از عنوان جنگ علیه ترور استفاده کرد و دولت بوش را برای حمله به افغانستان ترغیب کرد. البته کار بدین جا ختم نشد بلکه این شبکه پا را از این نیز فراتر گذاشت و خواستار حمله به عراق شد. در واقع ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق نیز به طور گسترده‌ای در این رسانه طرح و بسط یافت و حتی اکنون که هیچ سلاحی در عراق پیدا نشده، بیش از 30 درصد بینندگان این شبکه گمان می‌کنند که در عراق چنین سلاح‌هایی یافت شده است! دشمنی‌های فاکس نیوز نسبت به ایران آنچنان گل درشت و نمایان است که حتی برخی مقامات سیاسی آمریکایی را وادار به اعتراض کرده است. در همین راستا سناتور بارنی ساندرز نسبت به مواضع جنگ‌طلبانه فاکس نیوز هشدار داد و گفت: "شبکه خبری فاکس نیوز با پخش برنامه‌های خاصی سعی دارد تا افکار عمومی را برای حمله به ایران آماده کند."  در پاره‌ای از موارد فاکس نیوز اما پا را فراتر می‌نهد و از اتهام‌زنی به اهانت روی می‌آورد. شاهد مثال آنکه، بعد از اعلام دستیابی ایران به تکنولوژی تولید بمب هوشمند دو هزار پوندی، این شبکه در گزارشی بی‌ادبانه، توام با تحلیل این خبر، به رئیس‌جمهوری نیز توهین کرد! در واقع آنچه که مشهود است استقبال رسانه‌ها از جنگ به جای صلح است چرا که اخبار جنگ اغلب بیش از اخبار صلح است و در نتیجه مخاطبان بیشتر و به تبع آگهی‌های تبلیغاتی نیز بیشتر خواهند بود. البته بده بستان‌های فاکس نیوز بدین جا ختم نمی‌شود. به طور مثال چندی پیش فاش شد که امیر الولید طلال بن عبدالعزیز آل سعود، عضو برجسته خاندان سلطنتی عربستان تأمین دو میلیارد و 600 میلیون دلار از بودجه هنگفت "نیوز کورپوریشن" ـ شرکت مادر فاکس نیوز ـ را بر عهده گرفته است و در مقابل، فاکس نیوز نیز از طرح هرگونه انتقاد علیه سیاستهای عربستان سعودی و پذیرش میهمانان منتقد سیاست‌های حکومت آل سعود خودداری می‌کند یا گروه تحقیقاتی "پروژه تعالی روزنامه‌نگاری" به سرپرستی تام روزنستیل با بررسی آماری شبکه‌های خبری آمریکا اعلام کرد که فاکس نیوز اخبار جنگ عراق را نصف سی‌ان‌ان منتشر کرده است و مابقی سانسور شده است که این در راستای سیاست‌های وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید است. فاکس نیوز نیز چند سال پیش با استفاده از فشارهای دولت آمریکا بر قطر توانست شبکه الجزیره را بخرد. حمایت‌های آشکار و نهان این شبکه از رژیم اسرائیل، ستیز متقابل آن با اسلام و مسلمانان و نزدیکی بیش از حد مواضع این شبکه با پنتاگون نیز قطعا گردش مالی مخصوص به خود را دارد که نمی‌تواند بی‌ارتباط با صاحب یهودی آن ـ مورداخ ـ باشد. موسسه نظرسنجی پیو چندی پیش با تحقیق درباره میزان اعتماد مردم آمریکا به رسانه‌ها اعلام کرد؛ بیش از 50 درصد مردم آمریکا عملکرد رسانه‌های این کشور را جانبدارانه و همراه با غرض‌ورزی‌های سیاسی می‌دانند. بی‌تردید این بی‌اعتمادی فزاینده، متاثر از زد و بندهای شبکه‌های خبری با صاحبان زر و زور است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات