صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۴۳
بررسی آخرین شرایط میدانی و سیاسی یمن در گفت‌وگوی رضا میرابیان با صبح صادق

تقابل فراتر از مرزهای یمن

یمن همچنان صحنه درگیری و تحولات میدانی و سیاسی است. نبردها در عرصه میدانی همچنان پرتنش دنبال می‌شوند که در مهم‌ترین این عملیات‌ها در هفته‌های اخیر، انصارالله طی عملیات موشکی‌‌ـ با موشک‌هایی که تازه رونمایی شده‌اندـ و پهپادی، آشیانه جنگنده‌ها، محل سکونت خلبان‌ها و سامانه پاتریوت در خمیس مشیط و اهداف نظامی دیگر در فرودگاه ابها و نجران، فرودگاه و تأسیسات نفتی جیزان و اردوگاه تداوین در شمال مأرب را هدف قرار داده است. انصارالله در همین حین تلاش‌های خود را برای گفت‌وگو و مذاکره با سران قبایل مأرب افزایش داده است و در حال متقاعد کردن آنها برای عقب‌نشینی و کاهش تنش‌هاست؛ این در حالی است که در کنار گسترش فتوحات انصارالله، چه در عرصه‌های میدانی و چه در حوزه‌های سیاسی، اختلافات عربستان و ریاض در جنوب ادامه دارد. در این راستا صبح صادق برای بررسی بیشتر مهم‌ترین تحولات یمن با «دکتر رضا میرابیان» سفیر اسبق ایران در کویت و تحلیلگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس گفت‌گو کرده است که در ادامه از نظر می‌گذرانید:
پایگاه بصیرت / برسام محمدی

اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن که همچنان ادامه داشته و منتهی به برخی درگیری‌ها هم شده است به چه شکلی قابل ارزیابی است؟ آیا این درگیری‌ها منجر به برخورد عربستان و امارات خواهد شد؟

اختلافات عربستان و امارات در یمن خیلی جدی نیست؛ در واقع اختلاف در منافع هست، ولی در استراتژی نیست. اگر دقت کرده باشید در منتهی الیه راهبرد عربستان در یمن، این دو کشور دنبال تجزیه یمن هستند و در این راستا گام برمی‌دارند. بخش‌هایی مانند عدن و اطراف عدن را اماراتی‌ها مسلط شده‌اند و بخش‎هایی مانند مأرب و حضرت موت و مناطق دیگر را سعودی‌ها دنبالش هستند؛ یعنی اماراتی‌ها عمدتاً دنبال سرزمین‌های ساحلی و بنادر هستند و سعودی‌ها هم بیشتر دنبال تسلط بر مناطق نفتی و هم‌جوار با عربستان در شرق هستند، بنابراین دو کشور در استراتژی هیچ اختلافی ندارند، اما اختلاف ممکن است بر سر منافع در داخل سبب درگیری‌های نیابتی بشود، نه درگیری مستقیم بین عربستان و امارات؛ یعنی درگیری بین نیروهای شورای انتقالی جنوب که زاییده امارات هستند و نیروهای الزبیدی که دست‌نشانده عربستان هستند. اگر دقت کرده باشید بیشتر درگیری‌ها بین این دو گروه بوده که مسبوق به سابقه نیز است. اگر یادتان باشد در جنگ داخلی سال ۱۹۹۳ میلادی یمن که منجر به وحدت مجدد در این کشور شد، سعودی‌ها از یمن جنوبی دفاع می‌کردند و دنبال تجزیه این منطقه بودند که همان زمان جمهوری اسلامی ایران از وحدت یمن دفاع می‌کرد.

اخیراً شاهد تشدید حملات انصارالله به مراکز و مناطق کلیدی عربستان بوده‌ایم. اهداف اصلی انصارالله از انجام این عملیات چیست؟

انصارالله یک استراتژی برای خودش تعریف کرده است و آن این است که انصارالله در پی پنج سال و چهار ماه تجاوزات عربستان، از حالت دفاعی به حالت تهاجمی ورود کرده و در ادامه از تهاجمی به سمت بازدارندگی گام نهاده است و روز به روز و هفته به هفته و ماه به ماه، ارزش و درجه توانمندی بازدارندگی‌اش را ارتقاء داده و بالا می‌برد. شما اگر دقت کرده باشید در دو هفته گذشته دو اظهارنظر بسیار مهم صورت گرفته است؛

نخست، اظهارات سخنگوی انصارالله مبنی بر اینکه انصارالله تصمیم دارد تمام مراکز سیاسی و کاخ‌های نظام سعودی و مراکزی که مربوط به کاخ‌هاست و همچنین تأسیسات امنیتی را در عمق عربستان هدف قرار دهد و در این راستا از اهالی عربستان خواسته بود که از این مناطق و مراکز دور شوند؛

دوم، رئیس سازمان استخبارات یمن که همان رئیس سازمان اطلاعات ارتش دولت نجات ملی یمن در صنعا نیز است، رسماً اعلام کرد از این پس درگیری ما با دشمنان‌مان در مرزها خلاصه نمی‌شود. به این معنی که در درگیری‌های انصارالله با عربستان در مرزهای یمن با عربستان و امارات به مرزهای جغرافیایی بسنده نخواهد شد و به عمق عربستان و امارات، حتی در عمق رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ این به آن معنی است که غلظت و کیفیت استراتژی بازدارندگی انصارالله لحظه به لحظه و تا زمانی که سعودی‌ها بپذیرند پای میز مذاکره بنشینند و بپذیرند که اول آتش‌بس کنند و دوم تحریم‌ها را لغو کنند، در حال بالا رفتن است؛ چون برای انصارالله آتش‌بس با اینکه قدم اول است، دیگر دارای اولویت اصلی نیست، قدم بعدی و مهم این است که سعودی‌ها بپذیرند تحریم‌های زمینی، هوایی و دریایی را قطع کنند، تا زمانی که سعودی‌ها به این خواسته تن ندهند در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد افزایش فرایند عملیات‌های بازدارندگی انصارالله خواهیم بود.

 

اختلافات یمن و عربستان و در کنار آن، تشدید عملیات بازدارندگی انصارالله چه آثار و نتایجی در تثبیت و تحکیم مواضع سیاسی و میدانی انصارالله در سطوح داخلی و خارجی دارد؟

اولویت کنونی انصارالله این است که استان مأرب، تنها استان باقی‌مانده از بخش شمال یمن که بسیار استراتژیک و نفت‌خیز است از اشغال مزدوران عربستان خارج شود. مقدمات این کار هم حال چه از طریق مذاکره و چه درگیری، در حال فراهم شدن است. اولویت بعدی انصارالله، برقراری وحدت یمن است. انصارالله با اینکه اعتقاد دارد بخشی از یمن اختیار و حالت خودمختاری داشته باشد، اما با استقلال جنوب یمن مخالف است و مایل به تجزیه یمن نیست؛ بنابراین انصارالله در مرحله بعدی با برخورد و اقدامات پیشگیرانه‌ای که با مزدوران امارات و عربستان خواهد داشت، قطعاً مانع تجزیه یمن خواهد شد.

نکته‌ای که در اینجا می‌خواهم روی آن تأکید کنم این است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها یک هدف واحد و استراتژیک را دنبال می‌کنند که در اظهارات عناصر وابسته به سعودی دیده می‌شود. در این راستا چند روز پیش، سخنگوی حزب اصلاح یمن که یک حزب اخوانی و از طرفداران عربستان است، رسماً اعلام کرد نیروهای منطقه‌ای که منظورش امارات و عربستان است، و نیروهای بین‌المللی خواستار تجزیه یمن هستند.

این مسئله، برای اولین بار است که از سوی سخنگوی حزب اصلاح مطرح می‌شود و تاکنون سابقه نداشته است چنین حرفی زده شود؛ بنابراین نگرش انصارالله این است که این مقدار باقی‌مانده را از دست مزدوران عربستان پاک‌سازی کند و در قدم بعدی توانمندی‌شان را افزایش دهد تا اجازه ندهد بخش جنوب یمن در مطامع سعودی و اماراتی و متأسفانه صهیونیست‌ها که ارتباطاتی را با شورای انتقالی جنوب برای حضور در تنگه باب‌المندب و جزایر پیرامون آن ایجاد کرده‌اند و یک امر خطرناکی است، هضم شود.

 

چشم‌انداز تحولات فعلی در یمن را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

آن چیزی که به نظر می‌رسد این است که روند فعلی در یمن رو به تشدید است تا به سمت حاشیه آرامش. ضمن اینکه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم در برقراری صلح در یمن جدی نیستند؛ دلیل آن نیز این است که فروش سلاح به عربستان و امارات همچنان فزاینده است و اخیراً نیز انگلیس تحریم تسلیحاتی را که علیه عربستان برقرار کرده بود، مجدداً لغو کرد و فروش سلاح به عربستان را آغاز کرد؛ از این رو وقتی این کشورها مایل به فروش و ارسال سلاح هستند، طبیعتاً دامنه جنگ ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات