صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۳۹۹۱
دور تازه اعتراضات برای سرنگونی نتانیاهو

چالش صهیونیست‌ها

پایگاه بصیرت / محمدرضا بلوردی

برای سومین هفته متوالی، تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی برای کنار زدن «بنیامین نتانیاهو» ادامه دارد. این درحالی است که تظاهرات علیه نتانیاهو موضوع جدیدی نیست و او به سبب اتهام‌هایی که در زمینه فساد و ارتشا متوجه اوست، در سال‌های اخیر با تظاهرات اعتراضی متعددی مواجه بوده، حتی دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی هم برای بررسی پرونده‌های پرتعداد فساد او اقداماتی را انجام داده است.  اما نکته جدید این است که اعتراضات جدید، شکل و روندی متفاوت با گذشته دارد و علت آن هم شیوع گسترده ویروس کرونا در صهیونیست‌هاست که موجب افزایش نرخ بیکاری، حتی گرسنگی مردم شده است. این درحالی است که اعتراضات کنونی وجه تمایز اساسی دیگری هم نسبت به گذشته دارد و آن گستردگی دامنه اعتراضات است که برخلاف گذشته به تل‌آویو و قدس محدود نشده و شهرهای دیگر رژیم صهیونیستی را هم دربرگرفته است.  البته نتانیاهو هم در مقابل این اعتراضات ساکت نمانده و فرصت را فراهم دیده است تا به مخالفان رسانه‌ای خود بتازد و آنها را به پوشش جانب‌دارانه اعتراضات متهم کند. او همچنین تلاش می‌کند تا خود را در هیبت یک قربانی نشان دهد که به همراه خانواده‌اش تهدید به قتل نیز شده‌اند.  بررسی اعتراضات کنونی رژیم صهیونیستی حاکی از این است که این اعتراضات برخاسته از مشکلات و چالش‌هایی است که این رژیم در داخل با آن مواجه است:

افزایش نرخ بیکاری: در فوریه گذشته و زمانی که اولین مورد مثبت از کرونا در سرزمین‌های اشغالی تأیید شد، نرخ بیکاری در آن حدود 3/4 درصد بود، اما اکنون تأثیر پیامدهای ناشی از شیوع گسترده این اپیدمی، این نرخ را به حدود 20 درصد رسانده است. این، درحالی است  که آمار مبتلایان به کرونا هم از 60 هزار نفر فراتر رفته است و حدود 600 نفر هم جان خود را از دست  داده‌اند.

مدیریت ناموفق کرونا: عملکرد ناموفق نتانیاهو در قبال کنترل شیوع کرونا موجب شده است اوضاع در سرزمین اشغالی به سطح خطرناکی برسد. درواقع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با درخواست زودهنگام خود برای بازگشایی مراکز اقتصادی موجب شده است موج دوم کرونا با شدت بیشتری خود را نشان دهد، به‌طوری که 75 درصد از شهروندان صهیونیست از عملکرد دولت در زمینه بحران کرونا، ناراضی هستند.

فساد: در کنار عوامل جدید اعتراضات، پرونده‌های فساد نتانیاهو نیز شرایط را برای او سخت‌تر کرده است و در آخرین مورد، دادگاه مرکزی قدس در تاریخ 19 ژوئیه، برای بررسی اتهاماتی مثل «رشوه، خیانت در امانت و کلاهبرداری» که مربوط به سه پرونده بوده، برای محاکمه نتانیاهو تشکیل جلسه داد.

در چنین وضعیت بغرنجی، این پرسش مطرح می‌شود که نتانیاهو برای خروج از این بن‌بست چه خواهد کرد؟ آیا این جرئت و جسارت را دارد که به تنش جدیدی روی بیاورد؟ بررسی تحولات منطقه‌ای و تحرکات دولت نتانیاهو حاکی از این است که پاسخ به این پرسش می‌تواند مثبت باشد. در واقع و با وجود اینکه اوضاع در مرز سوریه آرام است، دولت نتانیاهو به بهانه حضور ایران در سوریه به حملات خود علیه مواضعی در این کشور ادامه می‌دهد و خود نتانیاهو هم در فضای مجازی آشکارا تهدیداتی را مطرح می‌کند. سخنانی با این مضمون که: اجازه حضور نظامی ایران در سوریه را نمی‌دهد، لبنان و سوریه مسئول حملاتی هستند که از خاک آنها علیه رژیم صهیونیستی صورت گیرد، ارتش رژیم صهیونیستی آماده پاسخ به هر تهدیدی است و... بر این اساس می‌توان گفت نتانیاهو برای رهایی از اتهام‌هایی مثل فساد، خیانت در امانت و رشوه، همچنین برای تحت تأثیر قرار دادن اعتراضاتی که علیه اوست، تمایل به افزایش تنش با محور مقاومت دارد؛ اما اینکه این تنش در چه سطحی خواهد بود و چه پیامدهایی خواهد داشت، موضوعی است که گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات