صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۰۵
معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه

واکسن کرونا تا قبل از پایان سال رونمایی می‌شود

«صبح صادق» در گفت‌وگوی کوتاه و اختصاصی با «سردار احمد عبداللهی» معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه وضعیت سپاه را در حوزه مقابله با ویروس کرونا و روند درمان و تولید دارو و واکسن این بیماری جویا شد که در ادامه ماحصل این گفت‎وگو را می‌خوانید.

سردار، از وضعیت آمادگی بیمارستان‌های سپاه برای پذیرش و درمان مبتلایان با توجه به دور جدید ابتلا و پیش‌بینی‌های افزایش ابتلا در پاییز و زمستان بگویید.

آمادگی بیمارستان‏های سپاه همانند دور اول به قوت خود ادامه دارد و پیش‌بینی‌ها برای شرایط سخت‎تر که فرمودید پاییز و زمستان است، با توجه به هم‌زمانی ابتلای آنفولانزا و کرونا انجام شده است. به همه مراکز و بیمارستان‌ها ابلاغ شده است نیازسنجی دارو، تجهیزات و اقدامات لازم را داشته باشند و نیازمندی‌‌ها، مثل دپوی دارو و تجهیزات انجام شود. تمام بیمارستان‎ها و مراکز درمانی مثل گذشته در خدمت مردم هستند و خدمات ارائه می‌دهند. ما در حال حاضر کاهش ظرفیت نداریم و با همان روند اقدام می‎کنیم. در صورت نیاز افزایش ظرفیت خدمات را هم خواهیم داشت.

 

الآن وضعیت مراجعات به مراکز سپاه به چه شکل است؟

تعداد مراجعات و مبتلایان بستری‌شده کمتر از موج اول نیست؛ اما با توجه به اشرافیت و آگاهی لازم، پایان یافتن ترس غیرواقعی و آمادگی ذهنی و تجهیزاتی مسئولان بهداشت و درمان، التهاب گذشته نیست؛ ولی آمار مرگ‌ومیر روزانه در کشور نشان می‌دهد ابتلا بیشتر از موج اول است. مردم هم به رعایت بهداشت عادت کرده‎اند.

 

اخیرا رزمایش پیامبر اعظم 14را داشتیم؛ یکی از دغدغه‌هایی که وجود داشت، ابتلای پاسداران درگیر در این رزمایش به کرونا بود. در این زمینه گزارش کوتاهی بفرمایید.

در حوزه پایش سلامت برخی پیشنهاد داده‌اند از همه کارکنان سپاه تست کرونا گرفته شود؛ اما این روش علمی نبود؛ چون ممکن است امروز فرد مبتلا نباشد و فردای آزمایش ابتلا پیدا کند؛ از این‌رو ما پایش سلامت را فقط در مواردی مثل رزمایش داشتیم؛ اما برای رزمایش اخیر پیش‌بینی و تمهیداتی شد، از جمله تب‌سنجی دائم، تست دائم درصد اشباع اکسیژن خون و تأکید بسیار سخت روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی. در این رزمایش به هیچ وجه ابتلای کرونا نداشتیم، از طرفی مثل بسیاری دیگر از رزمایش‌‌ها، هیچ حادثه ترومایی هم در این رزمایش بحمدالله نداشتیم.

 

در حوزه واکسن و داروی درمان کرونا سپاه موفقیتی داشته است؟

در حوزه درمان هم فعالیت‎های خوبی انجام شده است؛ در بحث واکسن مرحله حیوانی با موفقیت کامل و خارج از تصور ما به پایان رسید و به مرحله شرایط انسانی رسیده است تا روی داوطلبان آزمایش شود. در نهایت بیش از چهار ماه تست انسانی روی داوطلبان طول می‏کشد و سعی ما این است که ان‎شاءالله قبل از پایان سال واکسن تولیدشده توسط سپاه را رونمایی کنیم. در حوزه دارو هم داروهای مختلفی تولید شده است؛ امروز علاوه بر پلاسماتراپی، درمان‎های دیگر را هم دنبال کردیم. چند دارو، از جمله داروهای حاصل از طب سنتی هم به وزارت بهداشت معرفی شده است تا پس از تأیید وارد بازار شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات