صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۱۳۹
در گفت‌وگو با پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی مطرح شد

پیروزی با اطلاع‌رسانی

جریان معاند طی هفته‌های گذشته، به ویژه پس از ماجرای حادثه بندر بیروت تلاش می‌کند با برجسته‌سازی مشکلات اقتصادی داخلی، زمینه سرخوردگی افکار عمومی کشورمان را از تداوم سیاست حمایت از نهضت‌های مقاومت اسلامی فراهم کند. در این راستا با «زهرا کریمی» کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و   پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی گفت‌وگویی داشتیم. وی معتقد است: با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها می‌توان افکار عمومی را نسبت به توطئه‌های روانی دشمن واکسینه کرد.

به نظر شما آیا در شرایط اقتصادی فعلی حمایت از گروه‌های مقاومت و مستضعفان عالم همچنان ضرورت دارد؟

این موضوع از ابعاد مختلفی قابل بررسی است؛ از بعد سیاسی، دیپلماتیک و روابط بین‌الملل، از بعد نظامی و دفاعی، از بعد ایدئولوژیک و اسلام و انقلاب اسلامی و از بعد بشردوستانه. از نظر سیاسی در نظام بین‌الملل، اساس بر روابط بین کشورهاست و کشورهای مختلف برای بقا در نظام بین‌الملل به ناچار نیاز به هم‌پیمانانی دارند که بیشترین منافع مشترک را با آنها داشته باشند و اصولاً سیاست خارجه و روابط دیپلماتیک خود را بر اساس همکاری و برقراری روابط حسنه با این هم‌پیمانان منطقه‌ای و جهانی طرح‌ریزی می‌کنند. کشورهای هم‌پیمان مبادلات مختلفی مانند تجاری، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی انجام می‌دهند و در شرایط سخت به همدیگر کمک می‌کنند؛ البته در طول تاریخ هم همواره ‌چنین بوده است. بر این اساس کمک کردن به کشورهایی که با ایران دارای منافع مشترک هستند، عملی کاملا عقلانی و سیاستی کاملا منطقی است که هر عقل سلیمی به آن صحه می‌گذارد. از نظر نظامی و دفاعی نیز این امر عقلانی است؛ چرا که به وضوح روشن است دشمن مشترک کشورهای اسلامی در منطقه (رژیم صهیونیستی) از هر تنش و بحرانی در منطقه استقبال می‌کند و از آن به نفع خود بهره می‌برد و این موضوع از لحاظ استراتژی به سود ایران نخواهد بود.امام علی(ع) در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «نگذارید دشمن به لب مرز خانه‌های شما برسد که آنگاه ذلیل خواهید شد و ضربه خواهید خورد.» بر این اساس کمک به نیروهای مقاومت در خارج از مرزهای ایران، منطقی و سیاستی است که سایر کشورهای دنیا نیز از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین تقویت نظامی هم‌پیمانان یک کشور موجب افزایش توان دفاعی و قدرت نظامی آن کشور می‌شود.جدای تمام این مسائل سیاسی، دیپلماتیک و استراتژیک، انقلاب اسلامی ایران داعیه دار حمایت از همه مستضعفان و مظلومان جهان است و بنابر عقیده «امت واحده» وظیفه حمایت از کشورهای مسلمان منطقه را دارد. علاوه بر این بر اساس اخلاق، کمک به هم‌نوع از آموزه‌های مسلم اسلام است، فارغ از این هم کمک‌های بشردوستانه در تمام دنیا جزء عرف بین‌الملل به حساب می‌آیند؛ چرا که هر کشوری می‌داند در شرایط مشابه این کمک‌ها به کشورش بازخواهد گشت.

 

برای مقابله با توطئه دشمن در این حوزه چه باید کرد؟

این وظیفه و تکلیف نخبگان سیاسی و اجتماعی دوستدار کشور و انقلاب است که با آگاه کردن عموم مردم درباره این‌گونه مسایل به روشن و شفاف شدن هر چه بیشتر این موضوعات برای افکار عمومی کمک کنند تا مردم با اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری این موضوع و موضوعات مشابه آن را قضاوت و درباره آن موضع‌گیری کنند.پر واضح است در این بین نقش رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون، مطبوعات و شبکه‌های مجازی بسیار پررنگ و حائز اهمیت است؛ زیرا با ارائه تحلیل‌های صحیح، کامل و همه‌ فهم می‌توانند رسالت اطلاع‌رسانی خود را به درستی انجام دهند و در این جنگ نرم رسانه‌ای، ترفندهای تبلیغاتی دشمن را خنثی کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات