کهگیلویه و بویراحمد >>  عمومی >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۲۴
 

کربلا صحنه ولایت مداری و ولایت پذیری

پایگاه بصیرت / علی محمد آقایی
عصر ما عصری که به خاطر حکومت طاغوت‌ها هزار سال است عده‌ای از نور به ظلمات می‌روند.
《والذین کفرو اولیاءُهم الطاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النورِ الی الظلمات 》
آیت‌الله حائری شیرازی رحمت‌الله علیه بیان نموده‌اند.
بشر [در روی زمین]به ظلمی رسیده که در هیچ جای تاریخ سابقه چنین ظلمی نبوده است. بالعکس هم هست، پاک‌هایی پیدا می‌شوند در این عصر که در هیچ عصری چنین پاک‌هایی نبودند. این‌ها به خاطر ولایت الله است.
《اللهُ، ولی الذین آمنوا یُخرِجهُم من الظلمات الی نور 》
اصل، ولایت است. انسان اگر تحت ولایت الهی باشد مرتباً از سمت ظلمت به سمت نور می‌رود
طاغوت اسم خاصی ندارد. هر جا خدا نبود، طاغوت است.
خود انسان وقتی غیر خدایی عمل می‌کند می‌شود طاغوت.
اما هنگامی‌که با ولایت هست از ظلمت به‌سوی نور می‌رود.
سؤال:
شما میگویید انسان با "نماز" از ظلمت به نور می‌رود یا با "ولایت ".
با نماز، خیر؛ بلکه با ولایت می‌رود.
به واقعه عاشورا نگاهی بیندازید.
مگر عاشورائیان نماز نمی‌خواندند؟
بله نماز می‌خواندند، ولی بی ولایت بودند.
با همان نماز شدند شقی‌ترین در کربلا.
با همان حج، با همان جهاد، با همان امربه‌معروف و نهی از منکر، با همان روزه، با همان زکات با همان صله‌رحم روبروی امام زمان خود ایستادند؛ چرا؟ چون با ولایت طاغوت بودند. توجه به ولایت واقعی مهم هست.
مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند؛ در زمان امیر المومنین علیه‌السلام بزرگ‌ترین مشکل وجود یک جناح علی‌الظاهر مسلمان با همه شعار‌های اسلامی بود؛ اما در اساسی‌ترین مسئله دین "منحرف" بودند؛ یعنی همان کسانی که در مقابل امیر المومنین علیه‌السلام قرار گرفتند. اساسی‌ترین مسئله دین اسلام مسئله " ولایت " است. چون ولایت نشانه و سایه توحید است.
ولایت یعنی حکومت، چیزی که متعلق به خداست. در جامعه اسلامی از خدای متعال به پیغمبر و از او به، ولی مؤمنین می‌رسد. در این شک داشتند. در این دچار انحراف بودند. در این حقیقت را نمی‌فهمیدند. حالا سجده‌های طولانی هم ممکن بود بکنند. اصحاب امیر المومنین علیه‌السلام، آن‌هایی که دل او را خون کردند همه مغرض نبودند، خیلی‌شان قدرت تحلیل نداشتند. مثل خوارج. یک آدم ناباب بدجنس، یک آدم زبان‌داری پیدا می‌شد می‌کشاند مردم را به یک‌طرف. [مردم]شاخص را گم می‌کردند. در جاده شاخص باید موردنظر باشد. اگر شاخص را گم کردی زود اشتباه می‌کنی. در فتنه‌ها و ابتلائات، بصیرت جویی در عمل به قرآن است که می‌تواند آدمی را نجات دهد.
یکی از سخت‌ترین امتحانات، امتحان با ولایت هست. اوج مسئله ولایت‌پذیری در تاریخ اسلام حادثه کربلاست.
در صحنه عاشورا امام حسین علیه‌السلام دشمن را به خود جذب کرد؛ اما احدی از یاران امام علیه‌السلام جذب جبهه باطل نمی‌شود. فرصت‌ها همچون ابر‌ها می‌گذرد. پس فرصت‌های خیر را دریابیم. غبار ایجاد شده توسط دشمنان اسلام را کنار بزنیم. برترین مکتب انسان‌سازی که همان مکتب عاشوراست، انتخاب و نایب امام زمان خود را بشناسیم و به دیگران نیز بشناسانیم تا خود را در جرگه نادمین تاریخ نیابیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات