صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۵۸۸

اهداف پشت‌پرده

عادی‌سازی روابط رژیم غاصب صهیونیستی و اعراب که زمانی به صورت مخفیانه و پنهانی دنبال می‌شد، از سال 2018 شکل رسمی پیدا کرده و دیدارهای میان مقامات آنها آشکارا انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین این دیدارها سفر نتانیاهو و یوسی کوهن، رئیس موساد به عمان در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸ بود. این روابط که در سال گذشته میلادی(2019) به بالاترین سطح خود رسید و ابعادی چون سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی فرهنگی به خود گرفت، با اقدام اخیر دونالد ترامپ در عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و ابوظبی وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله‌ای که سناریوی عقیم مانده عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و دول عربی غربگرا را یک گام به جلو برد. حال با توجه به شکست‌های پی‌درپی صهیونیسم بین‌الملل در منطقه، جا دارد اهداف پشت پرده عادی‌سازی روابط رژیم اشغالگر قدس با کشورهای عربی بررسی و تبیین شود.

حذف فلسطین

یکی از مهم‌ترین اهداف عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی، ایجاد ائتلاف عبری‌ـ عربی و از میان بردن مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس از معادلات امنیتی و سیاسی منطقه است؛ به گونه‌ای که مسئله فلسطین دیگر در اولویت دول عربی قرار نگیرد.

کنار رفتن فلسطین از اولویت جهان اسلام و جهان عرب به معنای  کاهش توجه ها به قدس شریف و تامین امنیت رژیم صهیونیستی در راستای جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین و ادامه اشغالگری است.

 

تغییر موازنه

از دیگر اهدف پشت پرده عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی ایجاد تغییر در موازنه قدرت منطقه‌ای، آن هم علیه محور مقاومت است. در صورت عادی‌سازی روابط و شکل‌گیری ائتلاف رسمی بین صهیونیست‌ها و حکام عربی، توازن قوا در سطح منطقه‌ای دچار دگرگونی و دگردیسی خواهد شد. در پی این تغییر موازنه، امنیت رژیم شیشه‌ای صهیونیستی باید حفظ شود و به سیاست‌های تل‌آویو که منافع غرب و زرسالاران صهیونیسم را تأمین می‌کند، مشروعیت داده شود.

 

تضعیف جبهه مقاومت

پس از شکست پروژه صهیونیستی‌ـ آمریکایی «داعش» که مأموریت ذاتی آن شعله‌ور کردن جنگ داخلی در کشور‌های محور مقاومت بود و در نهایت به چالش کشیدن توان مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کرد، جریان صهیونیسم در سناریویی جدید تلاش کرد با ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه محور مقاومت آن هم با عنوان «ناتوی عبری‌ـ عربی»، موجب ایجاد انشقاق در جهان اسلام و تغییر در الگوهای سیاسی منطقه، که مهم‌ترین آن جهاد علیه استکبار است، شود.

 

ائتلاف علیه ایران

تمرکز غرب بر  ایران‌هراسی و بزرگ‌نمایی تهدید جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا، یکی از عوامل اصلی تسریع سناریوی عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی است که با هدف ایجاد جبهه عبری ‌ـ عربی علیه ایران دنبال می‌شود؛ ائتلاف منطقه‌ای که تنها به دنبال مقابله با ایران و آرمان‌های ضد استکباری آن است.
اینجاست که به یکباره شاهد سفرهای متعدد مقامات صهیونیستی به کشورهای عربی هستیم و روابط پنهانی علنی می‌‌‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات