صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۹۴
واکاوی علنی‌سازی روابط دولت‌های دیکتاتور منطقه با رژیم صهیونیستی در گفت‎وگو صبح صادق با سیدهادی سیدافقهی

حاصل جمع صفر

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا که این روزها دست خود را در زمینه دستاوردهای سیاست خارجی برای ارائه در کمپین‌های انتخاباتی خالی می‎بیند، دست به دامن روش‌های دستاوردساز شده است. او که تصور می‏کرد با خروج از برجام، می‏تواند جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار مضاعفی قرار داده و به تسلیم‌ وادار کند، اکنون در برابر مقاومت ملت ایران با شکست قاطعی روبه‌رو شده و سعی دارد یک پیروزی هرچند دستوری برای خود در منطقه خاورمیانه بسازد؛ از این رو به تازگی مقدمات عادی‌سازی روابط، میان‌ برخی رژیم‎های مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی را تدارک دیده و با تهدید و تطمیع، دو کشور امارات و بحرین را مجبور به امضای این توافق کرده است. برخی معتقدند این توافق چیزی جز آشکارسازی روابط دیرینه و پنهان رژیم‎های مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی نیست. برای شناخت بهتر ابعاد این توافق و تأثیر آن بر وضعیت آینده منطقه و محور مقاومت با «سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / علی‌اصغر رحمان‌نژاد

پیامدهای این توافق‌نامه چه خواهد بود؟

در ابتدا به این نکته مهم توجه کنید که آقای «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام داشت، این توافق در اصل ایجاد یک ائتلاف علیه ایران است؛ یعنی این توافق‌نامه صرفاً آشکارسازی روابط پنهان پیشین میان بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی نیست؛ بلکه همه این برنامه و نقشه‎ها با هدف تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. قطعاً با الحاق خفت‌بار بحرین به این توافق‌نامه که با اجبار کاخ سفید و دستور شخص آقای ترامپ انجام گرفت، باید برای همه ما روشن شده باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد پیامدهای منفی امنیتی، نظامی و حتی اقتصادی برای همه منطقه آسیای غربی هستند؛ یعنی مقامات رژیم صهیونیستی افزون بر امارات و بحرین، نقشه‌های شومی برای همه کشورهای مسلمان و عرب منطقه در سر می‎پرورانند. اکنون ترامپ با فشار بر دیگر رژیم‎های مرتجع عربی به دنبال آن است که با عادی‌سازی روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی، برگ برنده‎ای برای خودش و نتانیاهو به منظور ارائه در آمریکا و رژیم صهیونیستی فراهم کند. فراموش نکنیم که دست ترامپ در زمینه دستاوردهای سیاست خارجی در میانه نبرد انتخاباتی آمریکا خالی است.

از سوی دیگر، در سرزمین‎های اشغالی، نتانیاهو به دلیل پرونده مفاسد اقتصادی در آستانه محاکمه قرار داشته و در زیر فشار افکار عمومی است. در مجموع، کشورهای منطقه باید هوشیار بوده و اجازه ندهند پیامدهای منفی طرح‎های مدنظر آمریکا و رژیم کودک‎کش صهیونیستی، از جمله ایجاد معضلات اقتصادی، امنیتی و نظامی برای کشورهای منطقه محقق شوند. از این‌رو رهبر معظم انقلاب به تازگی با لحنی قاطع و دلسوزانه سران امارات و بحرین را به عقب‌نشینی از این ننگ‌نامه به ظاهر صلح دعوت کردند؛ چرا که جمهوری اسلامی همواره خیرخواه همه کشورهای منطقه حتی دولت‌های مرتجع متخاصم با ایران بوده است. برای نمونه، ما شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران، بارها تلاش کرد تا عربستان سعودی آبرومندانه از باتلاق یمن خارج شود و دستش بیش از این به خون کودکان یمنی آلوده نشود.

 

وضعیت امنیتی منطقه پس از این توافق به چه صورت خواهد بود؟

امارات و بحرین یا سایر رژیم‎های مرتجع عربی، اصولاً در جنگ با رژیم صهیونیستی نبوده‎اند که حال بخواهند توافق‌نامه صلح یا عادی‎سازی روابط امضا کنند. قطعاً آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال نقشه‎ها و طرح‌های شوم خود، در پس پرده این ننگ‌نامه هستند. وقتی به تاریخ رجوع کنیم، شاهد خواهیم بود سراسر تاریخ دولت آمریکا با ایجاد ناامنی، تنش، جنگ و کشتار در جای‏‎جای جهان عجین شده است. رژیم صهیونیستی نیز کارنامه مشابهی در سطح منطقه ما دارد. از این رو قطعاً تلاش‌هایی برای ایجاد تنش و ناامنی بیشتر در منطقه ما از جانب آمریکا و رژیم صهیونیستی در جریان است؛ چرا که تداوم حیات رژیم صهیونیستی که غده سرطانی منطقه ماست، به ایجاد ناامنی و آشوب میان سایر کشورهای منطقه وابسته است.

 

به نظر شما اقدام بعدی مثلث عبری‌ـ عربی‌ـ غربی چه خواهد بود؟

قبل از پاسخ به این پرسش تأکید می‌کنم که همان طور که پیشتر اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران، خیرخواه همه کشورها و ملت‌های منطقه است. ما بارها این مسئله را ثابت کرده‎ایم. این ایران نبود که در اوایل دهه نود میلادی به کویت لشکرکشی کرد؛ بلکه رژیم بعث عراق بود که با عطش قدرت، به متحد سابق خود در جنگ علیه ایران لشکرکشی کرد و کویت را به اشغال درآورد. ایران آن روزها به آوارگان و فراریان از جنگ که برادران مسلمان ما از کشور کویت بودند، کمک کرد و پناه‌شان داد. امروز در صحنه یمن، رژیم کودک‌کش آل سعود آتش‌بیار معرکه جنگ و کشتار است و این جمهوری اسلامی ایران است که همچون آتش‌نشانی فداکار در جهت خاموشی آتش جنگ یمن و سایر بحران‌های منطقه برخاسته است. اما درباره اقدامات بعدی قطعاً این ائتلاف عربی‌ـ عبری ضد ایرانی با حمایت غربی‌ها به دنبال ایجاد بحران برای ما در خلیج‌فارس، دریای عمان، تنگه هرمز، خلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز و سایر مناطق راهبردی و مهم است. از این رو دولت‌مردان آمریکایی در حال فشار به کشورهای بیشتری در جهان اسلام هستند تا رژیم‎های مرتجع و دیکتاتور بیشتری را به پای میز ننگ‌نامه صلح با صهیونیست‎ها بکشانند.

 

واکنش ایران و محور مقاومت به این توافق‌نامه، چگونه باید باشد؟

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است به دنبال ‌ستیز، تنش و جنگ با هیچ کشوری در منطقه نیست. پیام رزمایش اخیر دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ذوالفقار ۹۹» نیز همین بود که ما با اقتدار به دنبال تأمین امنیت و صلح پایدار برای همه کشورهای منطقه‏ هستیم؛ اما همان‌گونه که مقامات کشورمان به درستی و در جای خود بیان داشتند؛ ما حضور قدرت‌های متخاصم غربی و متحد آنها، رژیم منحوس صهیونیستی را که درصدد غارت منابع منطقه و ضربه زدن به منافع ملی همه کشورها از جمله ایران هستند، تحمل نخواهیم کرد. خوشبختانه محور مقاومت با هوشیاری تمام در حال رصد صحنه است و قطعاً جمهوری اسلامی ایران حضور غده سرطانی رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس و در محدوده منافع ملی ایران را تحمل نخواهد کرد. البته اکنون شرایطی به وجود آمده که به حول و قوه الهی برای بیرون راندن آمریکا از منطقه و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی، دیگر حتی نیازی به سلاح مقاومت هم نیست؛ چرا که ملت‌ها بیدار شده و با دست خالی در حال بیرون راندن آمریکا از منطقه هستند. اخراج آمریکا از منطقه قطعاً به مرگ رژیم کودک‎کش منجر خواهد شد. شما نگاه کنید که ملت عراق چگونه آمریکایی‌ها را مفتضح و اخراج می‎کند. از سوی دیگر واکنش ملت قهرمان بحرین را که به خوبی نقش رژیم صهیونیستی در سرکوب انقلاب خود به دست رژیم جنایتکار آل خلیفه را شناخته‎اند؛ در قبال این ننگنامه ببینید. قطعاً منطقه ما جایگاه ملت‌های مقاوم است و در آن جایی برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و نوکران مرتجع‌شان در رژیم‌های دیکتاتوری عربی وجود ندارد.

 

آیا توافق‌نامه‌های این چنینی ادامه خواهند داشت و در صورت تداوم‌شان، کدام کشورها به این روند سازشکارانه، اضافه خواهند شد؟

آقای پمپئو، وزیر خارجه رژیم آمریکا در حال اعمال فشار بر کشورهای اسلامی برای پیوستن به این روند است و آمریکایی‏ها فشار بسیاری بر روی تونس، سودان، مراکش و الجزایر در قاره آفریقا وارد کرده‏اند؛ اما این کشورهای اسلامی تاکنون به خوبی مقاومت نشان داده و از امضای این ننگ‌نامه خودداری کرده اند. افزون بر بحرین و امارات که این توافق را امضا کردند، فشار و تطمیع برای وادار کردن سایر رژیم‎های مرتجع عربی جنوب خلیج‌فارس برای پیوستن به این روند نیز کماکان ادامه دارد.

 

عربستان سعودی در این میان چگونه عمل خواهد کرد؟

عربستان سعودی نیز روابط دیرینه‌ای با رژیم صهیونیستی دارد و قطعاً حکام سعودی از رسمی و علنی‎تر شدن این روابط، استقبال خواهند کرد. متأسفانه کشور پادشاهی عمان که از قضا حدود پنج دهه است رابطه حسنه‎ای با ما دارد نیز بارها اشتیاق خود برای افزایش روابط با رژیم صهیونیستی را نشان داده است. فراموش نکنید که در زمان سلطان قابوس، پادشاه فقید عمان، چه استقبال گسترده و شاهانه‏ای از سفر نتانیاهوی کودک‏کش به عمان به عمل آمد. در آینده نزدیک، چراغ سبز عربستان و عمان برای پیوستن به این روند، دور از انتظار نخواهد بود.

 

نسبت توئیت تهدیدآمیز اخیر ترامپ علیه ایران با این توافق چیست؟

همان طور که پیشتر گفته شد، ترامپ و نتانیاهو به دنبال افزایش تنش در منطقه ما هستند. در کنار این مطلب، هنگامی که پمپئو علناً می‌گوید این توافق‌نامه نه یک عادی‌سازی یا آشکارسازی، بلکه یک ائتلاف ضد ایرانی است؛ باید نتیجه بگیریم که غده سرطانی رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا و مرتجعان منطقه به دنبال ایجاد مزاحمت بیشتر برای جمهوری اسلامی ایران هستند. مقامات امارات برای ظاهرسازی، در ادعایی مضحک اعلام داشته‏اند که فداکارانه و برای اشغال نشدن کرانه باختری به دست رژیم صهیونیستی، به این توافق عادی‎سازی تن داده‏اند! اما باید اظهارات نتانیاهو را که علناً از الحاق این منطقه به خاک رژیم اشغالگر قدس و اخراج تمامی اعراب از سرزمین فلسطین سخن گفته، به عنوان سوغات امارات و بحرین از این سفر عادی‎سازی روابط نام برد؛ سوغاتی که پوچ است و نتیجه آن هیچ خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات