صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۱۸

دنا بهانه است!

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

همه چیز از توئیت امام جمعه لواسان آغاز شد. آن هنگام که حجت‌الاسلام لواسانی نوشت: «به هر نماینده مجلس، یک خودروی دنا به قیمت کارخانه داده‌اند و قرار است پول آن ماهانه از حساب نمایندگان کسر شود.» او اندکی بعد توضیحات خود را به نقل از یک نماینده مجلس تکمیل‌ کرد و گفت: «قیمت دناپلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که سه ساله از حقوق آنان کم می‌شود؛ یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟»

این خبر با تحلیل‌ها و نیات گوناگون در نشریات و رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تا شبکه‌های اجتماعی و مجازی ضریبی حیرت‌انگیز یافت و به سرعت فراگیر شد. توضیح برخی نمایندگان و اعضای هیئت‌رئیسه مجلس با وجود داشتن نکات درست و قانونی خیلی نتوانست بر این موج رسانه‌ای فائق آید. می‌دانید چرا؟ چون این موج رسانه‌ای خیلی زود مسیر رادیکالی‌ـ جریانی را در پیش گرفت و به شائبه‌های سیاسی و جناحی آلوده شد؛ موضوعی که در سیاست‌ورزی ایرانی‌ها این روزها به مسلخی برای بسیاری از «واقعیات» و تحریف «حق» تبدیل شده و حاصلی جز سیاست‌زدگی و دل‌زدگی از سیاست نداشته و ندارد. کسی منکر این واقعیت نیست که کشور مشکل دارد، مشکلات زیادی که گزاف نیست اگر گفته شود کمرمردم زیر بار فشار اقتصادی آنها خم شده است!! اما بی‌تردید، راه‌حل‌ آن پریدن به هم به هر دلیل ریز و درشتی نیست. در وضعیت پیچیده کنونی که نحوه مواجهه کشور با مشکلات درونی(کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن) و به ویژه کارشکنی‌های بیرونی و آمریکا(تحریم و مسئله‌سازی‌های متعدد و گوناگون برای ایران) باید راهبرد اصلی کشور و همه مسئولان از دولت و قوه مقننه تا قوه قضائیه باشد، نباید از کید و خدعه نرم دشمنان در حوزه ایجاد آشوب و ناامنی روانی و ناامیدسازی جامعه غافل شد. قطعاً طراح و پشت صحنه این قبیل مشکلات هم اگر آمریکا و اذنابش نباشند، نافع این وضعیت هستند. سخن این یادداشت کوتاه دفاع از نمایندگان و توجیه دریافت دنا از سوی برخی از آنها نیست که اگر هم بود ناحق نبود؛ چرا که بالاخره نمایندگان مطابق با قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس، برای انجام رسالت نمایندگی خود به دفتر، نیروی انسانی و خودرو نیاز دارند و باید تأمین شود و در این مرحله نمایندگان می‌توانستند از بین سه گزینه تأمین ماشین و راننده از سوی مجلس که هزینه زیادی در این شرایط روی دست دولت می‌گذارد، واگذاری مبالغی به نمایندگان برای تأمین آنها و راه سوم که خرید اقساطی ماشین از بین دو نوع خودرو پژو پارس و دنا بود، را برگزینند. به اذعان مسئولان امر انتخاب روش سوم هم موجب صرفه‌جویی سالانه در هزینه‌ها شده و هم خودروی واگذار شده پس از اتمام دوره نمایندگی که دیگر ماشینی دست دوم خواهد بود، به تصاحب نماینده در‌می‌آید. رانتی در این جا دیده نمی‌شود؛ بلکه تأمین حداقلی از الزامات و لوازم مأموریت است که در قانون پیش‌بینی شده است.

سخن بر سر پاسداشت حق و حقیقت و دیدن هر چیزی به اندازه و در جای خود است. البته این حساسیت که بخشی طبیعی و بخشی از آن بازی رسانه‌ای جریان منتقد و مخالف رویکرد غالب فعلی در مجلس است، این گزاره واقعی را هشدار می‌دهد که مردم با موقعیت و وضعیت خود داوری و قضاوت می‌کنند. مسئولان گرامی و عزیز جمهوری اسلامی! بدانید و باور کنید که مردم مشکل دارند! نگرانی از رویکرد شعاری به عدالت، اشتغال مجلس انقلابی به حاشیه، فراموشی وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس یازدهم و... به این دلیل است که مردم زیر بار گرانی و تورم‌ هستند و برای گره‌گشایی از مشکلات‌شان به این مجلس انقلابی دل بسته‌‌اند. از این رو نباید فراگیری این خبر پارلمان‌نشین‌ها را ناراحت کند؛ بلکه باید آنها را به این واقعیت برساند که ضروری است کاری انقلابی کرد. باید حساسیت دولت را بیش از پیش برانگیزد که به درد دل مردم برسد و جلوی تورم و گرانی افسارگسیخته را بگیرد و به گونه‌ای عمل نکند که مردم احساس کنند دولت هیچ عزم و برنامه‌ای برای سال آخر خود ندارد. اکنون که دشمن همچون جنگ احزاب از هر سویی به ما تاخته و کمر به هدم راه و انقلاب نورانی ما گرفته، باید بیشتر مراقب رفتار سیاسی و مدیریتی خود باشیم. از این منظر، موج حرکتی که از برخی نماینده‌ها در زمینه انصراف از دریافت این خودرو صورت گرفت، پسندیده و کاری انقلابی برای رعایت مردم و عزم جزم برای خدمت به آنها بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات