صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۵۷

پیام‌های مناظره فیل و الاغ

مناظره فیل و الاغ بهتر از این هم نمی‌شود، اینکه برخی آمریکایی‌ها از این مناظره ابراز ناراحتی کرده‌اند جای تعجب دارد؛ زیرا آنها سال‌هاست به همه ملت‌های جهان گفته‌اند که خفه شو! حال اکنون به خودشان می‌گویند و سخن بسیار عجیبی نیست. اما نمایش همین دعواهای لفظی برخی از واقعیت‌های فعلی و آینده جامعه و ساختار سیاسی آمریکا را نشان می‌دهد.

1- قدرت نرم: هنگامی که قدرت نظامی آمریکا (قدرت سخت) دچار فرسودگی و کهنگی شده بود، اندیشمندی به نام «جوزف نای» در سال ۱۹۹۰ در کتابی با عنوان «تغییر ماهیت قدرت آمریکایی» شعبه‌ای دیگر از قدرت را به روی چشم آمریکایی‌ها گشود و آن هم قدرت فرهنگی (قدرت نرم) بود و آمریکا چون رسانه‌های قدرتمندی داشت، به سرعت به تولید ساختارها، تصمیمات و فعالیت‌های مرتبط با قدرت نرم پرداخت و قرار بر این شد که قدرت نرم هویت‌بخش و مشروعیت‌آفرین قدرت سخت باشد و این تعریف را از قدرت نرم ارائه دادند که «قدرت نرم توانایی تأثیرگذاری بر دیگران برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع است.» سخنان بایدن و ترامپ جذابیت‌های حاکمیت و حکمرانی آمریکایی را در زمینه قدرت نرم فنا داد. البته قدرت نرم در سال‌های گذشته روند نزولی داشته و امروزه قدرت نرم آمریکا از رتبه اول به سوم نزول پیدا کرده است؛ ولی از آنجایی که مدعیان ریاست‌جمهوری آمریکایی در یک برنامه زنده این‌گونه همدیگر را تخریب می‌کنند، قطعاً در نزول قدرت نرم و سخت آمریکا بیشتر تأثیر دارد.

2- دهکده جهانی: از حدود 50 سال پیش نظریه روستای جهانی یا دهکده جهانی را «مک لوهان» مطرح کرده است (Global Village) و معنای این نظریه این است که جهان مشابه یک دهکده جهانی است که رسانه‌های الکترونیکی با گسترش خود فاصله‌های زمانی و مکانی موجود میان انسان‌ها را از بین برده‌اند و همه جهان مانند یک روستا از احوالات همدیگر خبر دارند و زندگی روزمره‌شان به همدیگر پیوند خورده است. از همان سال‌ها حاکمان آمریکایی بیشترین تلاش خود را به کار برده‌اند که معنای شبکه‌های این روستا از نظر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... به صورت مویرگی به هم مرتبط باشد و از طریق حکمرانی بر آن بتوانند بر جهان حکمرانی کنند و به همین دلیل اکنون حکمرانی سایبر نیز یکی از اصطلاحاتی است که در عرصه ملی و جهانی مورد توجه قرار گرفته است. چند ماه پیش قتل «جرج فلوید» به دست پلیس آمریکا و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی دهکده جهانی خشم و نارضایتی مردم جهان و مردم آمریکا را برانگیخت. همان موقع رهبر معظم انقلاب فرمودند: «این چهره واقعی آمریکا است. این چیزی است که همیشه این کشور در سراسر جهان انجام داده است، در افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشور‌ها و قبل از آن نیز در ویتنام. این کار‌های عادی آمریکا و چهره واقعی رژیم آنهاست.» اکنون دهکده جهانی که واقعیت‌های درون آمریکا را بروز می‌دهد، به وسیله‌ای علیه آمریکا بدل شده است و واقعیت‌های زشت و ناجور داخل آمریکا را بازتاب می‌دهد. بایدن در این مناظره گفت: «یک بی‌عدالتی نظام‌مند در اجرای قانون در نیروی پلیس وجود دارد. اگر افراد بدی در نیروی پلیس باشند، باید آنها را مجازات کرد.» در دهکده جهانی در روزهای آینده شاهد نکات جذاب‌تری از انتخابات و رفتار سیاستمداران آمریکا خواهیم بود.

3- جهانی شدن: تعبیر جهانى شدن یکی از اصطلاحاتی است که آمریکا از حدود دهه ۱۹۶۰ تمام تلاش خود را برای تحقق آن گذاشته است. بر اساس این نظریه «وابستگى به سرزمین» به عنوان یک اصل وحدت‌بخش در زندگى اجتماعى و فرهنگى از بین خواهد رفت و جامعه‌اى مستقر خواهد شد که حدود و ثغور جغرافیایى‌ـ به معناى امروزین آن‌ـ از بین خواهد رفت و عمدتا یک جامعه و یک فرهنگ در سراسر سیاره زمین مستقر خواهد شد. اکنون آمریکای ترامپ خود را از بسیاری از توافق‌نامه‌ها و قوانین جهانی به بیرون انداخته است، با کشورهای اروپایی آمریکایی و چین مشکلات جدی پیدا کرده و حتی به دنبال کشیدن حصار در اطراف خود است. ترامپ در این مناظره با افتخار اعلام می‌کند: «من مرزها را بستم و گفتند که این تبعیض‌نژادی است.» کسی که به دنبال بستن مرزهاست، قطعاً نمی‌تواند در جامعه جهانی نقش رهبری خود را ایفا کند.

4- هژمونی آمریکا: طبق نظریه ثبات هژمونیک، یک مکتب فکری پیشرو در شرایطی می‌تواند بر جهان حکمرانی داشته باشد که خود ظرفیت‌های حکمرانی را داشته باشد و نه تنها به راحتی بتواند ساختارهای خود را اصلاح کند؛ بلکه درصدد شکل‌دهی و ساختارسازی برای جهان باشد؛ از زمانی که کرونا در جهان شناسایی شده است، ضعف هژمونیک آمریکا در پدافند غیر عامل از شهروندان خود بیشتر از سایر کشورها نمود داشته است، علاوه برآن، سرقت ماسک و واکسن از سایر کشورها را نیز دنبال کرده است. در مناظره انتخاباتی موضوع سلامت مردم آمریکا به مثابه یک موضوع ابتدایی مورد بحث قرار می‌گیرد و بایدن به ترامپ می‌گوید: «۲۰۰ هزار نفر تحت کووید‌ـ ۱۹ جان خود را از دست دادند.»  ترامپ هم می‌گوید: «۴۷ سال زمام امور را داشتید و هیچ کاری نکردید.» و بایدن می‌گوید: «این همان آدمی است که گفت تا عید از بین می‌رود، حتی گفته بود که وایتکس تزریق کنید. ما برای یک لحظه حرف او را باور نمی‌کنیم، آیا شما با همه دروغ‌هایی که گفته است، باور می‌کنید؟»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات