گروه سیاسى: جدیدترین تولید دفاعى ایران روز گذشته در رزمایش بزرگ پیامبر اعظم شلیک شد. پرتاب این سلاح مدرن از سوى شناور اژدرافکن نیروى دریایى سپاه پاسداران و به سوى یک هدف واقعى از پیش تعیین شده، صورت گرفت. این سومین سلاح دفاعى جدیدى است که ایران در این رزمایش از آن استفاده و آن را اعلام مى کند. شلیک این اژدر از ناوچههاى اژدرافکن به منظور مقابله با یگانهاى زیردریایى و سطحى دشمن فرضى در منطقه خلیج فارس، خصوصاً تنگه هرمز است. قابلیت این اژدر بنا بر گفته ابراهیم دهقانى سخنگوى رزمایش پیامبر اعظم، هدف قرار دادن زیردریایى در اعماق دریا و شناورهاى رزمى سطحى در سطح آب است. پیش از این و در اولین روز مانور نظامى ایران، موشک شهاب2شلیک شد. شهاب 2با قابلیت رادارگریز، بیشترین توجهات را به خود جلب کرد. حسین سلامى فرمانده نیروى هوایى سپاه پاسداران در این باره خبر داد که: «این موشک به طور همزمان مى تواند چند هدف را مورد اصابت قرار دهد و از کمند موشکهاى ضدموشک هر دشمنى با دقت بالا عبور کند. این فناورى بر مبناى گریز از سیستمهاى دفاع ضدموشک و گریز از رادار طراحى شده است. کلاهک این موشک قادر است روى هر موشکى با هر برد متغیرى نصب شود و محدودیتى دربر ندارد و چون برد آن متغیر است، به نحوى که موشک بعد از جدایى از کلاهک به چند موشک کوچکتر تبدیل مى شود، قادر است در آن واحد چند هدف متحرک را مورد اصابت قرار دهد. این موشک مى تواند از دست رادارهاى دشمن گریز کند و سیستم ضدموشک دشمن را سرگردان نماید.» سه روز بعد از آزمایش شهاب 2، ایران سریعترین موشک زیردریایى خود را در خلیج فارس آزمایش کرد. موشک زیردریایى حوت [ماهى] در قابلیت ویژه آن است که دریادار پاسدار على فدوى اعلام نموده. بنابر گفته او سرعت حوت یک متر بر ثانیه است و هیچ ناوى نمى تواند از این موشک فرار کند. او مى گوید: «در حال حاضر فقط دو کشور دنیا داراى این نوع موشک هستند. ناوهاى پرتاب کننده موشک حوت رادارگریز هستند و نمى توان آنها را شناسایى کرد.» اگرچه این سه سلاح، نگاهها را به خود جلب کرد اما اعلام شده است که ایران تمام توان خود را در این رزمایش هنوز به کار نگرفته و قرار است، تسلیحات و فناورىهاى دفاعى دیگر خود را عرضه کند. استفاده از هواپیماهاى بدون سرنشین براى جمع آورى اطلاعات از مواضع دشمن فرضى، به کارگیرى موشکهاى ضدهوایى متحرک و بالگردهاى رزمى با قابلیت پرتاب موشک هوا به هوا با برد بلند از ابتکارات و نوآورىهاى رزمایش ایران است. مرتضى صفارى فرمانده نیروى دریایى سپاه پاسداران در این باره خبر مى دهد که استفاده از شناورهاى واکنش سریع با قابلیت شلیک موشکهاى سطح به سطح، پرتاب اژدر و راکت، به کارگیرى مینهاى هوشمند ساخت داخل و نیز شلیک اژدرهاى سنگین ساخت داخل براى نخستین بار، در این رزمایش به کار گرفته مى شوند. سرهنگ پاسدار جعفر حسن زاده جانشین قرارگاه محرم در گفت وگویى که با خبرگزارى جمهورى اسلامى داشت، تاکید کرد که تمام تمرینات این رزمایش به صورت پیش بینى نشده با هدف ارزیابى توان عملیاتى نیروهاى عمل کننده انجام مى شود. او خبر داد که در همین راستا جمعه شب یک هواپیماى بدون سرنشین بر فراز پایگاه هوایى ششم شکارى شهید یاسینى بوشهر در ارتفاع بالا به پرواز درآمد که واحدهاى پدافندى با موفقیت، عملیات دفاع از این منطقه را انجام دادند. جانشین قرارگاه محرم گفت: هواپیماى بدون سرنشین خودى در سه محدوده شرق، غرب و جنوب وارد حریم هوایى نیروگاه اتمى و پایگاه ششم شکارى شد که با موفقیت، نیروهاى عمل کننده برنامههاى پدافندى را به نمایش گذاشتند.
آماده باش نیروهاى آمریکایى
بعد از انتشار این نوع اخبار بلافاصله مطبوعات غربى از یک سو و مقامات آمریکایى از دیگر سو واکنش نشان دادند. اما مهم ترین اتفاق رخ داده، آماده باش نیروهاى آمریکا و انگلیس در خلیج فارس است. در پى آغاز مانور نظامى ایران و پس از شلیک شهاب دو بلافاصله ناوگان دریایى آمریکا و انگلیس به حالت آماده باش درآمدند. خبرگزارى آفتاب در گزارشى با همین عنوان خبر داد که محافظت از سکوهاى نفتى در خلیج فارس شدت یافته است. در میان رسانههاى بین المللى که اخبار مرتبط با آزمایش موشک شهاب 2 را پوشش خبرى دادند روزنامهها و شبکههاى تلویزیونى ایالات متحده بیشترین واکنش را نسبت به آزمایش موفقیت آمیز این موشک داشته اند. در همین خصوص روزنامه آمریکایى واشینگتن پست در گزارشى با عنوان «ایران موشک رادارگریز را آزمایش کرد » نوشته است آزمایش موفقیت آمیز این موشک ایرانى که قابلیت رادارگریزى دارد و مى تواند با حمل چندین کلاهک جنگى متفاوت چندین هدف را به صورت همزمان نابود نماید سبب افزایش نگرانىهاى آمریکا و اسرائیل از توان نظامى موشکى ایران شده است. این روزنامه در ادامه گزارش خود با اشاره به احتمال افزایش نگرانىهاى منطقه اى و تقویت سوءظنهاى بین المللى در خصوص توان هستهاى و انگیزههاى نظامى ایران به نقل از آدام ارلى سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا نوشته است: من فکر مى کنم آزمایش موشکى ایران نشان دهنده این موضوع است که این کشور یک برنامه نظامى فعال را در دستور کار خود دارد و تلاش براى توسعه توان نظامى ایران سبب نگرانى جامعه بین المللى شده است. روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشى با عنوان «آزمایش موشکى دفاعى رادارگریز توسط ایران» نوشته است: این آزمایش موشکى که به منظور نمایش قابلیتهاى نظامى ایران انجام شده دو روز پس از آنکه شوراى امنیت سازمان ملل از این کشور خواسته است فعالیتهاى هستهاى خود را به حالت تعلیق درآورد انجام شده است.این در حالى است که روزنامه یواساى تودى نیز در کنار سایر مطبوعات آمریکا در گزارش خود با عنوان «ایران یک موشک نامریى آزمایش کرده است » به نقل از مارک رژى سخنگوى وزارت امور خارجه اسرائیل نوشته است خبر آزمایش این موشک نه تنها سبب نگرانى شدید اسرائیل شده بلکه سبب نگرانىهاى بین المللى نیز درخصوص تلاشهاى موازى ایران در مورد برنامه هستهاى و افزایش توان موشکى این کشور در ساخت موشکهاى بالستیکى که از قابلیت حمل کلاهک هستهاى برخوردارند شده است. به هر صورت اگرچه برگزارى رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) هنوز به نیمه نرسیده و قرار است تا پایان مانور، دیگر تولیدات دفاعى نیز در این عرصه مورد آزمایش قرار بگیرد اما هر روز که مى گذرد، واکنش غربىها نسبت به آن، بیشتر مى شود. به گونهاى که القا کننده فضاى «جنگ سرد» است.