صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۷۶

شایعات دلفینی

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

شایعات «دلفینی» یکی از شیوه جنگ رسانه است. شایعه و دروغ‌پراکنی در مورد رفتار خشونت‌آمیز با مردم به دلیل امر به معروف و نهی از منکر همچون دلفینی به یكباره سر از آب به در می‌كند و پس از ایجاد دلهره و تشویش و نگرانی تا نوبتی دیگر به زیر آب می‌رود؛ در روزهای گذشته انتشار شایعاتی از دو امام جمعه سبب شد التهاب جدیدی در جامعه ایجاد شود.

اولین حمله به یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان بود و سپس ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی؛ به نقل از این دو امام جمعه شایعاتی پخش شد مبنی بر اینکه «زندگی برای زنان باید ناامن شود.»

این سخنان اگرچه با تکذیب دفاتر ائمه جمعه مذکور مواجه شد؛ اما رسانه‌های التهاب‌آفرین چون دنبال اهداف خود بودند هیچ گاه درصدد اصلاح اخبار کذب خود برنیامدند.رسانه‌های عملیات روانی در مرحله بعد شایعات را در کنار عکس اسیدپاشی علیه زنان که در سال‌های گذشته صورت گرفته بود (و هیچ ارتباطی با امر به معروف، سخنان امامان جمعه و مسئولان کشور نداشت) منتشر کردند، جالب است که در کنار گزارش‌ها سخنان پدر یکی از زنان مورد اسیدپاشی قرار گرفته سال‌های گذشته را نیز خطاب به آیت‌الله طباطبایی‌نژاد پخش کردند تا ابعاد عاطفی قضیه را کش بدهند، اهداف این جنگ روانی از این قرار است؛

۱ـ بدبینی نسبت به احکام نورانی اسلام؛ امر به معروف و نهی از منکر نه تنها به اتفاق فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزء ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آید. بر این اساس از ابتدای پیروزی انقلاب و حتی قبل از انقلاب در مورد امر به معروف و نهی از منکر نوعی رفتار بدبین‌کننده از سوی حاکمان جور، ظالمان، ستمگران و افراد فاسد صورت می‌گیرد تا خود در پناه این جنگ روانی به فساد خود با قوت و جسارت بیشتری ادامه دهند.

۲ـ هراس و انفعال اجتماعی؛ در این عملیات روانی دو نشانگاه مورد توجه بوده است تا آنها را به انفعال و عقب‌نشینی بکشاند؛ اولین نشانگاه نیروهای انقلابی و مدافعان اسلام هستند تا به این وسیله آنها را پرخاشگر و خشونت‌طلب معرفی کنند و در موضع انفعالی و سکوت در برابر منکرات قرار دهند. دومین نشانگاه عامه مردم هستند تا اولاً آنها را از هرگونه همراهی با احکام اسلامی بازدارند و ثانیاً از آنها به عنوان وسیله بازدارنده و حفظ‌کننده پایگاه اجتماعی برای اهداف سیاسی است.

۳ـ انحراف اذهان: جریان‌های سیاسی که هیچ گونه دستاورد ملموسی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی ندارند با این جنگ روانی‌ها به دنبال آن هستند که اذهان اجتماعی را از کارنامه به شدت منفی خود منحرف کنند.

موج حمله علیه ائمه جمعه این هفته فروکش می‌کند و هفته آینده، سیرک‌بازها بار دیگر دلفین جنگ روانی را به گونه‌ای دیگر نمایش می‌دهند و مردم را حیرت زده یک نمایش دیگر می‌کنند. تنها راه مصونیت نظام در برابر این بازی‌های رسانه‌ای افزایش سواد رسانه‌ای مردم است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات