صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۶۲۸
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

آمریکا بعد از انتخابات

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

واقعاً مشخص نیست کدام نامزد انتخاباتی 2020 پیروز میدان خواهد بود،  اما آنچه این روزها بحث های فراوانی درباره آن است فضای پس از انتخابات  سوم نوامبر است:

پیروزی ترامپ: در این سناریو، به ‌احتمال ‌زیاد پیروزی ترامپ با توسل به آرای الکترال صورت می‌گیرد و او رأی مردمی را از دست خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود تفاوت در آرای مردمی بسیار زیاد باشد و در شرایطی که کلینتون در سال 2016 حدود 3 میلیون رأی مردمی بیشتری داشت. همین مسئله موجب می‌شود دموکرات‌ها سخت‌تر بتوانند نتیجه انتخابات را بپذیرند و در عین ‌حال ترامپ نیز برای دومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش جنگ شدیدتری با مطبوعات، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که از هم‌اکنون حمایت شدیدی از نامزد دموکرات کرده‌اند، به راه بیندازد. درنهایت ممکن است کار به شکایت کشیده شود و دیوان عالی آمریکا بخواهد در این زمینه حکم دهد. با توجه به در اکثریت بودن جمهوری‌خواهان در این دیوان، به نظر نمی‌رسد این شکایت راه به‌جایی ببرد. اگر در انتخابات کنگره، مجلس سنا نیز به دست دموکرات‌ها بیفتد، دیگر کار برای ترامپ بسیار سخت خواهد شد.

پیروزی بایدن: معلوم نیست که ترامپ نتایج انتخابات را قبول کند و از قدرت کنار رود. او اعلام کرده است به‌اندازه‌ای به پیروزی خود در این انتخابات باور دارد که اصلاً گمان نمی‌کند کار به اینجا یا شکایت به دیوان عالی این کشور برسد. او گفته است اگر ببازد، درواقع از بدترین نامزد ریاست‌جمهوری تاریخ آمریکا باخته و باید کشور را ترک کند. البته به نظر نمی‌رسد ترامپ در این کار چندان هم مصمم باشد؛ چراکه از چند سال قبل شرایط برای بردن اموال و دفاتر خود از نیویورک به فلوریدا را فراهم کرده و گفته است قصد دارد بعد از دوران ریاست‌جمهوری در این ایالت بماند. اما اگر ترامپ نتایج انتخابات را نپذیرد، باید دید با چه میزان رأی از نامزد دموکرات‌ها عقب مانده است. اگر آرای مردمی و الکترال بایدن فاصله معناداری با ترامپ داشته باشد، احتمالاً دیوان عالی جمهوری‌خواه نیز نمی‌تواند رأیی علیه خواست مردمی و الکترال‌ها بدهد و مجبور است پیروزی بایدن را اعلام کند. در این حالت این همراهان و هم‌حزبی‌های ترامپ هستند که مشخص می‌کنند او چگونه باید کاخ سفید را به بایدن تحویل دهد. ممکن است او در برابر این کار از خود مقاومت نشان دهد؛ در این صورت تنها راهی که می‌تواند او را از این لجبازی کودکانه منصرف کند، نوع رفتار بزرگان حزب جمهوری‌خواه و هوادارانش است. اگر اعضای اصلی حزب از این کار او استقبال نکرده و پشت او را خالی کنند، او نمی‌تواند مانند یک دیکتاتور همچنان جایگاه خود در کاخ سفید را حفظ کند؛ حتی اگر فرمانده کل قوا باشد، نمی‌تواند پنتاگون را مجبور کند که سبب روی کار آمدن یک دیکتاتور در ایالات‌متحده شوند؛ اما اگر جمهوری‌خواهان نیز از او حمایت کنند، به ‌احتمال‌ زیاد می‌تواند در دیوان عالی کار خود را ‌پیش ببرد و با اعمال فشار بر قضات دیوان که حالا اکثریت‌شان را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، همچنان در کاخ سفید باقی بماند. و احتمال رویارویی دو حزب اصلی آمریکا به ‌شدت وجود دارد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات