گروه سیاسی- همزمان با اوج گیرى مناقشه هسته اى ایران و نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل 30 روزه شوراى امنیت سازمان ملل متحد به تهران براى تعلیق همه فعالیت هاى مربوط به غنى سازى اورانیوم، سناتورهاى آمریکایى خواستار گفت وگوى مستقیم واشینگتن- تهران براى حل این بحران منطقه اى و بین المللى شدند. درخواست براى مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا البته با رویکرد چندجانبه جورج بوش رئیس جمهور آمریکا مغایرت دارد. ریچارد لوگار سناتور جمهورى خواه و رئیس کمیته سیاست خارجى کنگره آمریکا در گفت وگو با شبکه تلویزیونى اى بى سى خواستار ادامه گفت وگوهاى دیپلماتیک به جاى تمرکز بر اعمال تحریم هاى اقتصادى براى پایان بخشیدن به مناقشه هسته اى غرب با ایران شد.سناتور لوگار همچنین اعمال فشار براى وضع تحریم هاى بین المللى علیه جمهورى اسلامى را بسیار زودهنگام ارزیابى کرد. وى همچنین با تاکید بر ضرورت پیگیرى دیپلماسى، موقعیت ایران در بازار جهانى انرژى و قدرت تاثیرگذارى این کشور در عراق را از عواملى دانست که به گفت وگوى مستقیم آمریکا با ایران ضرورت مى بخشد. پیشتر کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرده بود که شوراى امنیت دامنه گسترده اى از گزینه ها را براى وادار کردن تهران به اطاعت از نظام بین الملل دنبال خواهد کرد اما سناتور لوگار که روز یکشنبه با «اى بى سى» گفت وگو مى کرد، مذاکره مستقیم «تهران- واشینگتن» را مفید دانست. او در همین زمینه گفت: «ایرانى ها بخشى از چشم انداز انرژى جهانى هستند و ما نیاز داریم تا با آنها گفت وگو کنیم.»کریستوفر داد سناتور دیگر آمریکایى هم با نظر سناتور لوگار موافق است: «من بر این باورم که ما به مذاکره مستقیم [با تهران] نیازمندیم. این به این معنا نیست که با آنها موافقیم.... اما مذاکرات به هر حال یک گزینه است.» از سوى دیگر اما نماینده جمهورى خواه کنگره آمریکا در مورد مذاکره با ایران گفت: «براى چنین مذاکراتى، شما ابتدا باید مخاطبى شنوا داشته باشید.» پیشتر ریچارد آرمیتاژ معاون سابق وزارت خارجه ایالات متحده در زمان ژنرال کالین پاول در گفت وگویى با روزنامه بریتانیایى فایننشال تایمز، با اشاره به منافع مشترک تهران- واشینگتن در مورد مسائلى مانند انرژى، تروریسم و عراق گفت وگو با ایران را مفید دانسته بود. آرمیتاژ در آن مصاحبه گفته بود که آمریکا در گفت وگو با ایران چیزى از دست نخواهد داد.علاوه بر جمهورى خواهان، عده اى از دموکرات ها هم در چند روز اخیر خواستار گفت وگوى مستقیم میان تهران- واشینگتن شدند.دایان فاینشتاین سناتور دموکرات و از اعضاى پرنفوذ کمیته اطلاعات سناى آمریکا اخیراً خواستار مذاکره مستقیم با ایران شده است.
خانم فاینشتاین با انتقاد از کسانى که خواستار حمله نظامى به تاسیسات اتمى ایران هستند، گفت: «در حالى که هنوز با ایرانى ها در این باره [موضوع هسته اى] به طور مستقیم مذاکره نکرده ایم، نباید از حمله احتمالى به این تاسیسات صحبت کنیم.» بیل ریچارد لون فرماندار دموکرات ایالت نیومکزیکو و وزیر پیشین انرژى آمریکا و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل در زمان ریاست جمهورى بیل کلینتون یکى دیگر از سیاستمداران آمریکایى بود که خواستار گفت وگو با ایران شده است.به گفته وى دولت آمریکا بهتر است به جاى واگذارى اجراى سیاست خارجى به اتحادیه اروپا و آژانس بین المللى انرژى اتمى، به مذاکره مستقیم با تهران بپردازد. این در حالى است که دولت آمریکا بارها مخالفت خود را با انجام مذاکرات مستقیم دیپلماتیک با ایران اعلام کرده است و مى گوید فقط براى برقرارى «یک کانال ارتباطى» درباره عراق آمادگى دارد. آمریکا بارها با ادعاى اینکه ایران بزرگترین حامى تروریسم بین المللى است، اعلام کرده که با این کشور گفت وگو نخواهد کرد.روابط تهران- واشینگتن از سال 1358 و پس از تسخیر سفارت آمریکا به شدت تیره و تار شد تا آنکه از بیستم فروردین ماه 1359 به قطع کامل روابط دیپلماتیک دو کشور منجر شد و اخیراً با شدت گرفتن مناقشه هسته اى ایران وارد خصمانه ترین دوران خود شده است. شرکت هیات رسمى عراق در مذاکرات ایران- آمریکادر حالى که اخیراً جمهورى اسلامى بنا به درخواست عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلاى انقلاب اسلامى عراق با پیشنهاد مذاکره با ایالات متحده موافقت کرده است، دیروز وزیر خارجه عراق اعلام کرد که بغداد هیاتى رسمى را در مذاکرات احتمالى میان تهران- واشینگتن شرکت خواهد داد.مذاکراتى که هنوز زمان آن مشخص نشده است اما احتمال مى رود محل آن بغداد، پایتخت عراق باشد. پیشتر زلماى خلیل زاد سفیر ایالات متحده در عراق که اعلام شده است از طرف آمریکا با ایران مذاکره خواهد کرد گفته بود که مذاکرات با تهران تا پس از تشکیل دولت عراق و پایان یافتن بن بست کنونى در تشکیل دولت در این کشور به تعویق خواهد افتاد تا شائبه اى در مورد دخالت ایران و آمریکا در روند دولت سازى در عراق به وجود نیاید. هنوز نماینده ایران در این مذاکرات تعیین نشده است اما برخى سایت هاى خبرى از محمدجواد لاریجانى و محمدجواد ظریف به عنوان نمایندگان احتمالى ایران نام مى برند.در همین حال هوشیار زیبارى وزیر امور خارجه عراق در گفت وگویى با روزنامه الحیات- چاپ عربستان- اظهار داشت: ما در این مذاکرات بر دخالت نکردن در امور داخلى عراق تاکید داریم و مخالفت خود را با تبدیل عراق به عرصه تسویه حساب هاى آمریکایى ها و ایرانى ها اعلام خواهیم کرد، زیرا این بسیار حیاتى محسوب مى شود. وى همچنین از تماس هایش با کشورهاى عربى و اطلاع رسانى به آنها در زمینه موضوعات این نشست خبر داد. روزنامه الحیات همچنین به نقل از یکى از مقامات سفارت ایران در بغداد که نامى از وى نبرد، نوشت که تشکیل دولت جدید در عراق اولویتى پیش از انجام مذاکرات احتمالى است و هیچ گونه تماسى با سفارت آمریکا براى تعیین زمان دیدار و یا جدول کارى این نشست انجام نشده است.وى همچنین از موافقت طرف ایرانى براى برگزارى این نشست پس از تشکیل دولت جدید خبر داد.