صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۱۸
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

دیوان عالی مانعی در مسیر دموکراسی؟

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

درگیری‌های انتخاباتی در آمریکا در نهایت همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، کار را به دیوان عالی این کشور کشاند و کمپین انتخاباتی ترامپ اعلام کرده است به دلیل تقلب انتخاباتی گسترده  شکایت خود را به دیوان عالی این کشور می‌برد. دیوان عالی آمریکا مسئول رسیدگی به پرونده‌های مهم ملی مانند اختلافات در نتایج انتخابات است؛ اما به جز چند مورد، مانند انتخابات سال 2000 که اختلافات کمپین انتخاباتی جرج بوش و آل گور در یک ایالت و تنها در فلوریدا بود، در سال‌های دیگر سابقه بررسی دوباره نتایج انتخابات در چند ایالت به‌طور هم‌زمان را نداشته است. نگاهی به عملکرد دیوان عالی آمریکا در بررسی پرونده‌های اختلافاتی در انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان می‌دهد این دیوان تاکنون با وضعی که طی این دوره انتخابات به وجود آمده است، روبه‌رو نبوده است. با توجه به پیچیدگی و اختلافات زیادی که در این دوره به وجود آمده، دیوان عالی در صورتی‌که بخواهد ورودی به این پرونده داشته باشد، باید در تمام این پنج ایالت، به شکایت کمپین‌های انتخاباتی رسیدگی کرده و درعین‌حال برای تمام آنها رأی صادر کند که این مسئله، موضوعی نادر در فضای سیاسی و حقوقی ایالات‌متحده است.با توجه به  فاصله آرای ترامپ و بایدن به نظر نمی‌رسد دیوان عالی این کشور نیز بتواند تفاوت چندانی درنتیجه آرا به وجود بیاورد؛ اما چند نکته در مورد دخالت این دادگاه در عرصه انتخابات آمریکا شایان توجه است که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

ـ ترامپ اعتقاد داشت که برنده آرای حضوری اوست و می‌تواند با استفاده از ادعاهایی نظیر اینکه آرای پستی واصل‌شده بعد از پایان یافتن زمان رأی‌گیری شمارش شود، همچنان برنده میدان باقی بماند و اجازه ندهد این آرا شمارش شود. بااین‌حال دادگاه‌های محلی و فرمانداران در قوانین انتخاباتی خود این مسئله را روشن کرده بودند که به دلیل وضعیت بحرانی شیوع کرونا در آمریکا، تا سه روز پس از انتخابات یعنی تا پایان روز جمعه، آرای واصل‌شده را شمارش می‌کنند.

ـ ترامپ درعین‌حال اعتقاد داشت می‌تواند با مطرح کردن این مسئله و بردن شکایتش به دادگاه‌های ایالتی در برخی از ایالت‌ها مانند ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا مانع از شمارش آرا شود؛ اما دادگاه‌های ایالتی نیز رأی به شمارش آرای پستی دادند و این مسئله کار را برای او بسیار سخت کرد.

ـ آخرین راهکاری که به نظر می‌رسید کمپین انتخاباتی ترامپ به دنبال توسل به آن برای تغییر دادن نتایج بود، شکایت بردن به دیوان عالی بود. ترامپ که در روزهای آخر منتهی به انتخابات و با وجود همه مخالفت‌ها و اعتراضات، قاضی موردنظر خود را برای دیوان عالی این کشور منصوب کرد، معتقد بود این کار می‌تواند در صورت کشیده شدن مسئله انتخابات به دیوان عالی، به او برای رسیدن دوباره به کاخ سفید کمک کند. بااین‌حال دیوان عالی در طول سه هفته گذشته رأی‌هایی صادر کرده است که عملاً هیچ قرابتی با طرز فکر کمپین ترامپ یا جمهوری‌خواهان حامی او نداشته است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات