صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۰۳۳
پیام‌ها و دستاوردهای حضور سفیر جدید ایران در یمن

تحقیر محاصره ظالمانه

اهمیت حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا واقعیتی است به بزرگیِ شکستن محاصره‌‌ ظالمانه‌ای که 27 کشور همچون مصر، سودان و امارات در تحمیل آن به مردم مظلوم یمن مشارکت داشته‌

معرفی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن و چگونگی حضور وی در صنعا را می‌‌توان نقطه‌ عطفی در روابط تهران و صنعا دانست که در هفته‌های گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و حیرت مقامات سعودی و اماراتی و استقبال مردم یمن را به دنبال داشته است. «حسن ایرلو» چند روز پس از حضور در یمن با تقدیم رونوشت و استوارنامه‌ خود به «هشام شرف» وزیر خارجه‌ و «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن کار خود را آغاز کرد. وی همچنین در جشن‌های مردمی میلاد رسول‌اکرم(ص) که چندین سال است به دعوت شهید سیدحسین الحوثی با شکوهی وصف‌ناپذیر در بیشتر شهرهای یمن برگزار می‌شود، حاضر شد. معرفی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن و حضور وی در صنعا حاوی نکته‌ها و پیام‌هایی است که در ادامه ذکر خواهد شد تا تحت تأثیر اخبار انتخاباتی آمریکا به فراموشی سپرده نشود:

شکستن محاصره یمن

حضور سفیر کشورمان در یمن، در حالی صورت گرفته است که هیچ پرواز و ارتباط رسمی‌ای میان صنعا و خارج وجود ندارد و ائتلاف سعودی پس از شروع جنگ علیه یمن محاصره‌ کامل زمینی، دریایی و هوایی یمن را در دستور کار خود قرار داده است. این امر موجب حیرت و غافلگیری دوستان و دشمنان مردم یمن شده است؛ به نحوی که ناتوانی، عجز و خستگی ائتلاف در استمرار محاصره را عیان کرده و عکس‌العمل مثبت کاربران یمنی در فضای مجازی را به دنبال داشته است. اهمیت حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا واقعیتی است به بزرگیِ شکستن محاصره‌‌ ظالمانه‌ای که 27 کشور همچون مصر، سودان و امارات در تحمیل آن به مردم مظلوم یمن مشارکت داشته‌ و محاصره‌کنندگان همواره از حمایت مستقیم و غیرمستقیم ناوگان دریایی، پهپادها و کمک‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز برخوردار بوده‌اند.

تأییدی بر کارآمدی دولت ملی

کارآمدی دولت نجات ملی در برابر ضعف و ناکارآمدی دولت مستعفی عبدربه منصور هادی که پایتخت موقت خود را عدن قرار داده است، واقعیت مهم دیگری است که بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا مؤید آن است. صنعا در حالی آماده‌ بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری روابط دیپلماتیک خود می‌شود که بسیاری از سفارتخانه‌های عربی از جمله سفارت عربستان در یمن و حتی رئیس و وزرای دولت مستعفی هادی از ترس ناامنی کابینه‌ خود را در هتل‌های ریاض مستقر کرده و برای ورود و خروج به عدن گاه مورد تهدید و امر و نهی تجزیه‌طلبان شورای انتقالی جنوب قرار می‌گیرند. البته این کارآمدی در عرصه‌های مهم دیگری از جمله مدیریت بحران‌های طبیعی همچون سیل، کنترل ارزش ریال یمن در برابر ارزهای خارجی و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در برابر ناامنی و نارضایتی‌های مردمی در عدن مورد اتفاق اکثریت یمنی‌هاست؛ به گونه‌ای که بسیاری از قبایل داوطلبانه خواهان پیوستن به جغرافیای تحت کنترل دولت یمن هستند. استقرار امنیت و ثبات در صنعا از زمان تشکیل دولت فعلی تاکنون به نحوی بوده است که با وجود حجم زیاد سلاح در دست مردم و شرایط جنگی، در طول پنج سال از روی کار آمدن دولت فعلی، کمتر از سه ترور در شمال یمن اتفاق افتاده و در آخرین مورد که شهید حسن زید وزیر ورزش و جوانان یمن مورد حمله تروریست‌ها قرار گرفت، در کمتر از یک شبانه‌روز عوامل ترور شناسایی شدند و به هلاکت رسیدند؛ این در حالی است که مناطق خارج از سیطره‌ دولت در طول هفته و گاه روزانه موارد متعددی ترور و ربایش انسان صورت می‌گیرد.

پیام مقاومت برای رژیم صهیونیستی

حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن، درست در شرایطی که برخی کشور‌های عربی اقدام به آشکارسازی روابط مخفیانه‌ خود با رژیم صهیونیستی کرده‌اند، بیان‌کننده این نکته و پیام مهم است که محور مقاومت در برابر خیانت‌های سران عرب به جهان اسلام سکوت نمی‌کند و متقابلاً روابط مستحکم خود را با هم‌پیمانان این محور تقویت می‌کند. از طرفی برخلاف محور غربی‌ـ صهیونیستی عمل می‌کند که هم‌پیمانان خود را با ادبیاتی چون گاو شیرده و... خطاب کرده و در شرایط حساس نیز آنان را تنها رها می‌کنند.

سرسختی در حمایت از یمن

جمهوری اسلامی ایران به عنوان ستون مقاومت اسلامی در منطقه با اعزام سفیر به یمن بار دیگر احترام به کرامت انسانی و حمایت همه‌جانبه خود را از مظلومان یمنی به نمایش گذاشت و اثبات کرد که شریکی راهبردی برای دوستان خود است. گفتنی است، روند مذکور به اینجا ختم نخواهد شد و در آینده شاهد افزایش تعامل و همگرایی بیشتر ارکان مقاومت در منطقه خواهیم بود.

ضعف عربستان

عربستان سعودی که در آغاز جنگ علیه یمن مدعی تصرف چند هفته‌ای صنعا بود و یکی از اهداف تجاوز به یمن را کوتاه کردن دست ایران از یمن عنوان کرده بود، امروز بیش از هر زمان دیگری نزد مردم یمن منفور شده و در اهداف خود از لشکرکشی به یمن کاملاً شکست خورده است. مقاومت مثال زدنی و پیروزی‌های پی در پی مردم یمن، به‌ویژه دستاوردهای اخیر مجاهدان یمنی در جبهه مأرب موجب شد که رژیم سعودی پس از پنج سال کارشکنی و مانع‌تراشی برای همکاری با صنعا در پیشبرد مذاکرات، در نهایت برای جلوگیری از سقوط مأرب شروط دولت نجات ملی را بپذیرد و بر اساس توافق استکهلم بر سر تبادل اسرا با صنعا همکاری کند. این در حالی است که رژیم سعودی همواره درصدد تحقیر یمن بوده و انقلابیون یمنی را به چشم حقارت نگریسته و با ادبیاتی همچون شورشی خطاب قرار داده است؛ اما اکنون با به رسمیت شناخته شدن دولت یمن از سوی جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین رؤیای سعودی در جنگ «طوفان قاطعیت» به کابوسی پریشان برای بن‌سلمان تبدیل شده است که مشروعیت پادشاهی آینده‌ خود را به پیروزی در جنگ یمن منوط می‌دانست. به نظر می‌رسد، با توجه به دستاوردهای روزافزون موشکی و پهپادی یمن که سامانه‌های پدافندی پیشرفته‌ عربستان را به چالش کشیده، استمرار جنگ همچون سال‌های گذشته دستاوردی برای عربستان نخواهد داشت و ریاض ناگزیر از پذیرش این واقعیت است که ادامه‌ جنگ موفقیت‌های بیشتر دولت یمن در عرصه‌های نظامی و دیپلماتیک را به همراه خواهد داشت.

تقویت روحیه رزمندگان انصارالله

اقداماتی نظیر تلاش‌های مکرر برای اجماع سازمان‌های حقوق بشری در حمایت از مردم یمن، جمع‌آوری و تأمین کمک‌های انسان‌دوستانه‌ و ارسال کشتی نجات به یمن از مواردی است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به عنوان دبیر ستاد مردمی حمایت از یمن و همچنین مشاور معاون وزیر امور خارجه در امور یمن به آن همت گماشته است. فعالیت سفارت کشورمان در صنعا می‌تواند در استمرار چنین تلاش‌هایی مؤثر واقع شود؛ از طرف دیگر به رسمیت شناختن دولت نجات ملی و پذیرش سفیر آن از سوی جمهوری اسلامی و اعزام سفیر به صنعا موجب دلگرمی مردم یمن و تقویت بیشتر روحیه‌ رزمندگان انصارالله خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران راه حل بحران یمن را پایان درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای یمنی‌ـ یمنی دانسته و همچنان بر آن تأکید دارد. با توجه به پیروزی‌های اخیر انصارالله، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در میادین و جبهه‌های جنگ و دست پر صنعا برای مذاکره، ائتلاف سعودی چاره‌ای جز پذیرش شکست‌های پی‌درپی در یمن و واگذاری حل مشکلات یمن به مردم این کشور و به رسمیت شناختن حقوق مسلّم و قانونی دولت و مردم یمن نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات