صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۰۵

راهی برای عبور از بحران

پژوهش‌های متعددی از طرف متخصص‌های طب سنتی در دانشکده‌ها انجام شده که به تأیید وزارت بهداشت رسیده و بعضی از آنها نیز به نتیجه رسیده است، ولی ما از هیچ یک نتیجه عملی که ورود به سیستم درمانی کرده باشد، نمی‌بینیم.

از اسفندماه سال گذشته که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، بنده و همکاران متخصص طب سنتی، برای درمان و به خدمت گرفتن تجربیات خود، اعلام آمادگی کردیم و از همان زمان در مطب‌های شخصی، درمان مراجعان خود را شروع کردیم که خدا را شکر نتایج بسیار خوبی هم کسب کردیم. در واقع کمتر کسی از افرادی که برای درمان بیماری کرونا به ما مراجعه کردند، به بیمارستان رفته و بستری شدند. ما بارها به وزارت بهداشت نامه نوشتیم و آخرین نامه را با امضای 35 پزشک طب سنتی به همه مسئولان از جمله رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و نمایندگان فراکسیون طب سنتی مجلس نوشتیم و در آن درخواست اجازه ورود طب سنتی به درمان بیماری کرونا را کردیم؛ اما متأسفانه تاکنون نتیجه مدنظر را نگرفته‌ایم و فقط یک مرکز مشاوره افتتاح شده است که البته حرکت خوبی است و همین مشاوره‌های تلفنی تا حد زیادی به مردم کمک می‌کند. این مرکز امکان مراجعه حضوری هم دارد؛ اما به این شکل نیست که امکان بستری و تحت نظر گرفتن بیمار وجود داشته باشد، بنابراین همان نگاه حداقلی به طب سنتی است و این موضوع نباید دستاویزی برای بستن دهان ما باشد و بگویند که طب سنتی نمی‌تواند به این موضوع ورود کند یا اخلاقی نیست؛ ما می‌خواهیم مراکز درمانی در اختیارمان قرار دهند و نتایج درمانی این طب را ببینند و خروجی آن را ضبط و ثبت کنند.

ما معتقد هستیم طب سنتی در کنار طب رایج باشد و باید مراکزی باشد تا کارهای درمانی و پراکنده‌ای را که در مطب‌ها انجام می‌دهیم، در آنجا انجام دهیم و بیمارانی را که نیاز دارند، بستری کنیم و تحت نظر قرار دهیم. ما می‌خواهیم کمک کنیم؛ اما اجازه این کار به ما داده نمی‌شود و پس از کلی اعتراض چهار داروی گیاهی تولید کرده‌اند.

پژوهش‌های متعددی از طرف متخصص‌های طب سنتی در دانشکده‌ها انجام شده که به تأیید وزارت بهداشت رسیده و بعضی از آنها نیز به نتیجه رسیده است، ولی ما از هیچ یک نتیجه عملی که ورود به سیستم درمانی کرده باشد، نمی‌بینیم.

همیشه یک شرایط عادی و یک شرایط جنگی داریم که نمی‌توان قوانین شرایط عادی را برای شرایط جنگی و بحرانی لحاظ کرد. در دوران دفاع مقدس و در وسط میدان جنگ اگر راه تنفس کسی بند آمده بود، پزشک یا پرستار حتی با لوله خودکار راه تنفس مجروح را باز می‌کرد که زنده بماند، وقتی الان روزانه حدود چهارصد و خرده‌ای نفر تلفات می‌دهیم، یعنی در شرایط جنگی هستیم و اینکه یک نفر بخواهد حساسیت به خرج دهد تا بعد از به نتیجه رسیدن تحقیقات کار خود را شروع کنیم، جوابگو نیست؛ چراکه این موضوع برای شرایط عادی است. وقتی وضعیت بحرانی و جنگی است و پزشکان متخصص عفونی و طب سنتی مدعی هستند می‌توانند بیماران را درمان کنند، باید فارغ از نتایج پژوهشی، یک بخش‌هایی را نیز در اختیار این متخصصان قرار داد. چطور دارویی را که تأیید نشده، از خارج از کشور وارد می‌کنند و مقام اول آزمایش کردن این داروها روی مردم را ثبت می‌کنند؟!

توصیه‌ای که می‌توان به مردم داشت، این است که در ابتدا توصیه‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا را رعایت کنند و سپس برای پیشگیری، پروتکل‌های پیشگیرانه‌ای را که ما با همکاران خود تدوین کرده‌ایم، رعایت کنند؛ اگر دچار علایم بیماری شدند، به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، چراکه ما پروتکل‌های درمانی هم تدوین کرده‌ایم که در منزل چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند، فقط در صورتی به بیمارستان مراجعه کنند که اوضاع آنها بحرانی شده یا برای تنفس به دستگاه اکسیژن نیاز داشته باشند. به نظر بنده اگر مردم رعایت کنند با کمک طب سنتی و تدابیر نوشته شده، خیلی راحت‌تر می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات