صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۶۲

ظرفیت نامحدود

پایگاه بصیرت / مهدی فضائلی

بسیج یکی از ابتکارات حکیمانه امام(ره) بود و هر چه از زمان تولد این شجره طیبه می‌گذرد، آثار و برکات آن بیش از پیش ‌نمایان می‌شود و اهمیت و تأثیرگذاری خود را بیشتر نشان می‌دهد. به عبارتی، بسیج به الگویی تبدیل شده است که تکرار آن را در جبهه‌های مقاومت و کشورهای دیگر مشاهده کرده‌ایم؛ لذا نقش‌آفرینی این مدل و الگو از مرزهای ایران فراتر رفته است. بسیج که با فرمان حضرت امام(ره)، معمار انقلاب اسلامی در سال 1358 متولد شد، به حق پشتوانه انقلاب اسلامی است.

پشتوانه انقلاب اسلامی یعنی مهم‌ترین رفتار سیاسی و تکیه‌گاه انقلاب اسلامی بودن که یکی از مهم‌ترین نقطه‌های تکیه‌گاه جمهوری اسلامی، همین شجره طیبه بسیج است؛ از این رو سیاسی بودن به معنای اصل انقلاب و نظام را حمایت و پشتیبانی کردن است.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود درباره بسیج فرموده‌اند: «بسیج عرصه عمومی است». به این معنا که بسیج به هیچ زمان و مکان یا قشر و جنس خاصی محدود نیست و مربوط به همه زمان‌ها، مکان‌ها و همه انسان‌هایی است که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند. به اعتقاد معظم‌له، هر جا انحرافی مشاهده شد، بسیج مقابل این ایستاده و می‌ایستد. رفتار سیاسی بسیج نشان‌ می‌دهد در جاهایی که افراد یا جریان‌هایی بخواهند انقلاب اسلامی را از مسیر خود خارج یا دچار انحراف کنند، بسیج حضور دارد که در واقع یک حضور آگاهانه و رفتار سیاسی است.

رفتار یا اقدامات سیاسی به این معنا نیست که بسیج بخواهد در خدمت یک جریان یا حزب سیاسی خاص قرار بگیرد؛ ممکن است در موقعیت‌ها و زمان‌هایی یک جریان سیاسی دیگری هم پشتوانه انقلاب اسلامی باشد؛ این همسویی بسیج با یک جریان سیاسی در جلوگیری از انحراف و پشتیبانی از انقلاب اسلامی به معنای وابسته بودن بسیج به آن جریان نیست و این همسویی دو جریان است.

اتفاقاً این اتهام را که بسیجِ سیاسی به معنای خطی و جناحی بودن آن است، کسانی به آن وارد می‌کنند که از انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌اند و به دنبال تحریف انقلاب اسلامی بوده و نگران این موضوع هستند که پشتوانه انقلاب همچنان مستحکم باشد و آنها نتوانند به انقلاب اسلامی آسیبی وارد کنند. بسیج از تحریفات و انحرافات در مسیر انقلاب اسلامی جلوگیری می‌کند و مقابل آنها می‌ایستد و پشتوانه اساس انقلاب و نظام است، در واقع یک رفتار سیاسی آگاهانه همراه با بصیرت است و افرادی از این موضوع ناراحت بوده و به آن نقد دارند که می‌دانند بسیج وظیفه و رسالت خود را به خوبی انجام داده و ان‌شاءالله از این به بعد نیز انجام خواهد داد؛ در حالی که آن را به سیاست زده بودن و وابستگی به یک جریان سیاسی خاص متهم می‌کنند.

به حتم یکی از وظایف بسیج آگاهی‌بخشی مردم نسبت به جریان‌های داخلی و خارجی است و لذا بسیجیان نیز باید آگاهی و بصیرت داشته باشند. شخصی که می‌خواهد یک رفتار آگاهانه داشته باشد، باید بداند این آگاهی ابعادی دارد که یکی از آنها شناخت جریان‌های سیاسی، تفکرات و اندیشه‌های مختلف سیاسی است.

بنابراین، هر مقدار که این شناخت و آگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد، حرکت بسیج هم آگاهانه‌تر، عمیق‌تر و دقیق‌تر است. در کلام بزرگان دین و آموزه‌های دینی خود این عبارت را داریم که هیچ حرکتی نیست مگر اینکه تو در آن، نیازمند به یک معرفت و شناخت هستی؛ چراکه آن معرفت و شناخت است که حرکت مزبور را جهت، عمق و استحکام می‌بخشد. حرکت‌های بدون معرفت، ممکن است سردرگم باشند یا اینکه استحکام لازم را نداشته باشند و در طول زمان با وزش نسیم‌ها و وسوسه‌هایی از مسیر اصلی خود خارج شوند؛ بنابراین این شناخت و آگاهی که لازمه یک حرکت دقیق و درست است، از وظایف و رسالت بسیج است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات