صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۴۳
بازنگاهی به اعدام یک مجرم امنیتی و و‌اکنش‌ها به آن

بازگشت به صحنه جرم!

پایگاه بصیرت / علی حیدری

سحرگاه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ حکم «روح‌الله زم» اجرا شد. از همان اولین ساعات پس از انتشار خبر مرگ این مجرم امنیتی، رسانه‌های ضد انقلاب و برخی کشورهای اروپایی با تمرکز و توجه ویژه بر موضوع اعدام «روح‌الله زم» و با عناوینی، چون اعدام یک روزنامه‌نگار، اقدام ضد حقوق بشری و... به فضاسازی رسانه‌ای علیه کشورمان دست زده و با دخالتی آشکار در امور داخلی ایران اظهار نظر کردند. البته این موضع‌گیری‌ها فقط از سوی رسانه‌های بیگانه نبود، بلکه در داخل نیز برخی‌ها با علم کردن موضوع مصلحت ملی و برخی دیگر به تبعیت از بلندگوهای تبلیغی غربی برای این مجرم امنیتی اشک تمساح ریختند و با برجسته کردن ادعاهای عجیب پدر روح‌الله زم در وصف این متهم امنیتی، تلاش کردند چهره‌ای بی‌گناه از زم در افکار عمومی به نمایش بگذارند! از این رو تبیین این مسئله که روح‌الله زم که بود و چه اقداماتی انجام داد، ضروری به نظر می‌رسد.

آمدنیوز؛ از آغاز تا پایان

سال 1394 کانالی در پیام‌رسان تلگرام ظهور و بروز یافت به نام «آمدنیوز»! این کانال کم کم بر سر زبان‌ها افتاد و پس از مدتی مشخص شد «روح‌الله زم» خبرنگار فراری که پس از حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 از کشور خارج شده، اداره این کانال را بر عهده دارد. او فرزند «محمدعلی زم» است که عملکرد وی در سال‌های تکیه زدن بر صندلی ریاست حوزه هنری با نقدهای جدی روبه‌روست. دورانی که حوزه هنری از صادرات آب و خاک تا واردات اتومبیل و حتی به انحصار درآوردن فروش سیگار را با توجیه تأمین هزینه‌های فرهنگی انجام می‌داد. محمدعلی زم همان کسی است که با سیدمرتضی آوینی اختلافات شدیدی داشت و به روایت بسیاری از نزدیکان سید شهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی را از حوزه هنری اخراج کرده بود، همانطور که محمدرضا آقاسی را اخراج کرده بود و خیلی از هنرمندان دیگر مانند مجید مجیدی عطای فعالیت در این نهاد را بر لقایش بخشیدند.

اما آمدنیوز به واسطه ارتباطاتی که با ضد انقلاب در خارج از کشور و شبکه نفوذ در داخل کشور برقرار کرد، عمده فعالیت خود را تحت عنوان افشای اطلاعات و اخبار محرمانه از داخل کشور قرار داد و رفته رفته با دروغ‌پردازی‌های گسترده علیه ارزش‌ها و مقدسات و مسئولان نظام جهت‌گیری کرد و از توهین و هتک حرمت به آنها دریغ نکرد. به همین دلیل خیلی زود مورد توجه ضد انقلابیون و مخالفان جمهوری اسلامی قرار گرفت. این کانال که نقش ویژه‌ای در تبدیل اعتراض گروهی از مردم در اوایل دی 1396 به اغتشاش و ناامنی در کشور داشت، به علت تشویق به خشونت پس از درخواست وزارت ارتباطات کشورمان از تلگرام مسدود شد؛ اما بلافاصله کانال جدیدی به نام «صدای مردم» راه اندازی کرد و ادامه فعالیت داد.

میدان‌داری‌ کانال آمدنیوز و محوریت آن در بین رسانه‌های ضدانقلاب برای برهم زدن نظم جامعه بر کسی پوشیده نبود؛ اما قضیه به همین جا ختم نشد و این کانال معاند نقش اصلی را در دامن زدن به تجمعات مسلحانه دراویش گنابادی در خیابان پاسداران در اسفند 1396 بر عهده داشت که ماهیت خبیث گرداننده آن علیه امنیت عمومی را بیش از پیش نشان داد که حجم وسیعی از شایعات و دروغ‌های شاخدار از این کانال تلگرامی منتشر شد و ماهیت خبیث گرداننده آن علیه امنیت عمومی را بیش از پیش نشان داد.

سربازان گمنام امام زمان(عج) در اطلاعات سپاه که در اواخر سال 1397 با نزدیک شدن به روح‌الله زم (که در حلقه ضد انقلاب به «نیما زم» شهرت داشت) و کسب اطلاعات مستند از وی توانستند چهره این عنصر معاند را به افکار عمومی بنمایانند ـ که در قالب برنامه‌ای با عنوان «ایستگاه پایانی دروغ» از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد ـ در ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در یک عملیات پیچیده و دقیق وی را دستگیر کرده و به کشورمان بازگردانند تا به این ترتیب پرونده کانال پرحاشیه و جنجالی بسته شود.

اگرچه این اتفاق پایانی بر خبرسازی‌های کانال آمدنیوز بود، اما تیتر بعد از دستگیری زم و آخرین مطلب این کانال از سوی اطلاعات سپاه منتشر شد؛ «این تازه آغاز ماجرا است...». به این ترتیب، روند بازجویی و محاکمه زم خیلی زود آغاز و جلسات محاکمه وی نیز به صورت علنی برگزار شد. جرم روح‌الله زم «افساد فی الارض» در بازه زمانی سال 1395 تا زمان دستگیری بود که در نهایت حکم اعدامش صادر شد و به تأیید دیوان عالی کشور رسید و کسی که با پشتیبانی دشمنان انقلاب باعث سلب آرامش و امنیت مردم، فشارهای اقتصادی دشمنان و ریخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه زیادی شده بود و خوراک رسانه‌ای برای دشمنان فراهم کرده بود، سحرگاه 22 آذرماه، 14 ماه پس از دستگیری به دار مجازات آویخته شد.

پرسش‌های بی‌پاسخ!

همانطور که گفته شد، پس از اعدام زم برخی کشورهای اروپایی و نهادهای به اصطلاح بین‌المللی واکنش‌های بسیار تندی را نسبت به این موضوع نشان دادند که این نوع مواجهه آنها امری مسبوق به سابقه است! اما در این میان پرسش مهم این است که چرا اروپایی‌ها به اعدام روح‌الله زم تا این حد واکنش نشان دادند؟ مگر زم برای سرویس‌های اطلاعاتی غرب چقدر اهمیت داشت که حذف فیزیکی وی اینقدر برای‌شان گران آمده است! مردم ایران هیچ گاه از یاد نخواهند برد که دولت فرانسه در زمان حضور این عنصر مخالف جمهوری اسلامی که به تبلیغ اقدامات مسلحانه و خرابکارانه در کشور مشغول بود، در پاریس در بالاترین استانداردهای امنیتی از وی حفاظت می‌کرد!

در داخل کشور نیز برخی از جریان‌ها و افراد اجرای حدود الهی درباره زم را خلاف مصلحت عمومی کشور و ارسال پیامی به غرب برای جلوگیری از کاهش تنش میان تهران و آمریکا دانستند! اما پرسش اساسی از این افراد این است که بر مبنای کدام منطق در دوره کاهش تنش قرار داریم؟! آیا این از لوازم کاهش تنش است که هر روز فهرست‌های جدید تحریمی به تحریم‌های قبلی اضافه می‌شود و دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان با حمایت از سرویس‌های اطلاعاتی غربی در خاک کشورمان ترور می‌شود؟!

اگر بحث بر سر روی کار آمدن بایدن و استقرار دولت جدید ایالت متحده است، که در پاسخ باید گفت آیا شرایط فعلی و دوران ترامپ، یعنی پیش از روی کار آمدن رسمی دولت جدید آمریکا زمان مناسب‌تری برای اعدام زم نبود؟ آیا موکول کردن اجرای این حکم قطعی به آینده و دوره بایدن، بر اساس منطق طیف هزینه بیشتری به جمهوری اسلامی تحمیل نمی‌کرد؟ 

آیا موکول کردن اجرای این حکم قطعی به آینده و دوره بایدن، بر اساس منطق طیف هزینه بیشتری به جمهوری اسلامی تحمیل نمی‌کرد؟ 

آخرین پرسش این است که پشت پرده فضا‌سازی علیه اعدام زم چیست؟ آیا بخشی از افرادی که تا پیش از این به عنوان بازوهای اطلاعاتی او در داخل عمل می‌کردند و در آینده نیز به آمدنیوزهای دیگر متوسل خواهند شد، به دنبال فشار بر نظام برای جلوگیری از برخورد با موارد مشابه و ایجاد اعتماد به نفس و دادن روحیه به پیاده نظام رسانه‌ای خود در داخل و خارج از کشور نیستند؟!

این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش دیگر پیش روی کسانی است که با علم به قوانین رسمی و احکام دینی و فقهی مبادرت به شبهه‌آفرینی در چنین مواردی می‌کنند و با چشم بستن بر روی جنایت‌ها و خیانت‌هایی که علیه ملت و کشور انجام شده، با آنها همسویی کرده و ادعاهای تکراری و نخ‌نمای حقوق بشری را بلغور می‌کنند. اما فارغ از همه اینها، همه معترضان به اعدام این مجرم امنیتی، خواه در لباس دوست و در لفافه مصلحت کشور و نظام و خواه در لباس دشمن و با عناوینی چون حقوق بشر و... یک نقطه مشترک دارند و آن، پاک کردن رد پای خود در جنایت‌ها و گناهان روح‌الله زم است! متهمان حالا پس از حذف شدن زم به صحنه جرم بازگشته‌اند تا نشانه‌های همدستی خود با مجرم را از بین ببرند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات