صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۰۰

واکسن مطمئن

پایگاه بصیرت / دکتر علی کرمی

در مسئله کرونا «واکسن» اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا علاوه بر اینکه قرنطینه‎های شاید ضعیف و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی که داریم، نیاز است که اقشار ضعیف واکسن دریافت کنند تا در مقابل ویروس ایمن شوند.

در همین‌ جای بحث به عنوان یک متخصص که هم در طب سنتی و هم در طب مدرن تخصص دارم، نظریه بد بودن واکسن را رد می‏کنم که البته بحث در این مجال موضوع دیگری است.

در شرایطی که واکسن ایرانی کرونا هنوز آماده واکسیناسیون سراسری نشده است و در مراحل تحقیقاتی قرار دارد، یکی از راه‎های مهم، خرید واکسن خارجی است. بحث‎های تخصصی بین دانشمندان کشور مطرح است که کدام واکسن مطلوب‎تر است.

دانشمندان ما نظر مثبتی روی واکسن‏های مدرنا، بیون تک، فایزر و آکسفورد ندارند، چون اینها ایمن‏بخشی صددرصد و بالایی ندارند و نه تنها در درازمدت ممکن است ایمنی ندهند، همین طور هم که دیده می‌شود عوارض آن در تزریق‌های اخیر روی بعضی از افراد مشخص شده است.

اینکه خبر می‏رسد شرکت فایزر آمریکایی 150 هزار دوز از این واکسن را می‎خواهد به ایران هدیه کند و این خبر بعضی‌ها را ذوق زده کرد و بسیاری دیگر را نگران که اینجا محل بحث است. آمریکایی که سخت‎ترین تحریم‎های اقتصادی، از جمله در حوزه غذا و دارو را علیه ملت ایران وضع کرده و جنایت‏هایی برخلاف قواعد بین‌المللی مرتکب شده است.

در حالی که هیچ کشوری حق تحریم دارو را ندارد، اما دولت ایالات متحده آمریکا در ماه‌های گذشته نه تنها به ما دارو نداده و سعی کرده ما نتوانیم دارو و واکسن آنفلوآنزا و کرونا را تهیه کنیم و حتی دستگاه‏های ونتیلاتور و سایر اقلام پزشکی برای درمان کرونا در اثر تحریم‌ها به دست ما نرسید و ما با تکیه بر تولید داخل مشکلات را حل کردیم.

حتی جلوی خرید واکسن آنفولانزای ما را گرفت؛ حالا یک دفعه مهربان شده و 150 هزار دوز واکسن فایزر به ما هدیه می‏کند و عده‌ای هم خوشحال می‏شوند و سوژه برای بزک کردن کدخدا پیدا می‌کنند، لذا باید تردید کرد و با سوءظن نگاه کرد. آنهایی که پانسمان بچه‎های بیمار «ای بی» را دریغ کردند تا خیلی از این بچه‎ها بمیرند، حالا مهربان شده‌اند! آنهایی که جلوی خرید واکسن را می‏گیرند، چطور می‏خواهند هدیه بدهند!

اول اینکه 150 هزار دوز به درد ما نمی‏خورد؛ چرا که با 83 میلیون جمعیت حداقل دو میلیون جامعه پر‌خطر از افراد مسن، کادر درمانی و بیماران خاص داریم.

ترجیحاً باید یا واکسن داخلی تولید شود و برای آن صبر کرد یا اینکه واکسن در صورت نیاز فوری از منابع معتبر و کشورهای دیگر تأمین شود. واکسنی که از خارج خرید می‎کنیم، باید واکسن سالم‌تری باشد. در این مورد اعتقاد داریم این اهدا احتمالاً برای آزمایش روی ملت ایران است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات