صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۹۱
سفیر ایران در عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با صبح صادق

ناامن‌سازی عراق؛ پروژه کلان آمریکاست

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به حوادث اخیر بغداد که در نتیجه آن تعدادی از مردم عراق شهید و زخمی شدند، این اقدام جنایتکارانه را توطئه‌ای از سوی به وجود آورندگان گروه‎های تروریستی دانست.

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با هفته‌نامه صبح صادق ابعاد اقدام تروریستی اخیر در بغداد را تشریح کرد و گفت: «آشوب، ترور و اقدامات تروریستی نشئت گرفته از مداخلات خارجی و منافع بازیگرانی است که به صورت غیرقانونی در این کشور حضور دارند. اقدامات تروریستی در عراق و عملیات انتحاری داعش در بغداد نمونه‌ای از ناامنی‌های جلوه داده شده از طرف بازیگران نیابتی در این کشور به نام گروه‌های تروریستی است. گروه‌هایی که هر از چندگاهی با اقدامات تروریستی‌شان سعی در ایجاد مشکلات امنیتی در عراق دارند.» وی افزود: «پروژه ناامن کردن عراق، همواره در دستور کار آمریکایی‌ها و اذناب منطقه‌ای آنها بوده است. این پروژه از یک مثلث سه ضلعی آمریکا، نایبان منطقه‌ای آمریکا، یعنی برخی رژیم‌های مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی و ضلع سومی به نام داعش تشکیل شده است. در یک دستورالعمل پنهانی، تقسیم کار مهمی بین این سه ضلع صورت گرفته است؛ آمریکا در ایجاد آشوب و ناامنی با اقدامات تروریستی و فشار بر گروه‌های مقاومت مترصد قدرت گرفتن داعش در عراق است. رژیم صهیونیستی و برخی رژیم‌های مرتجع با اقدامات حمایتی در زمینه مالی و تسلیحاتی به بقایای داعش کمک می‌کنند. این دو ضلع در عراق شرایط را برای ظهور مجدد ضلع سوم، یعنی داعش فراهم می‌کنند. البته باید به این نکته توجه شود که داعش در مقطع فعلی تهدید بالفعل برای عراق به شمار نمی‌آید؛ چرا که ساختار و تشکیلات این گروه تروریستی منهدم شده است و با هوشیاری دولت و ملت عراق و به ویژه گروه‌های مقاومت از جمله حشدالشعبی امکان ظهور و بروز مجدد آن همانند سال 2014 میلادی وجود ندارد.» وی همچنین در رابطه با راهبرد کلان آمریکایی‌ها برای عراق و ایجاد آشوب و ناامنی گفت: «راهبرد کلانی که آمریکایی‌ها برای عراق در نظر گرفته‌اند، در نهایت امر فدرالیسم و تجزیه این کشور است. در راستای تحقق این مسئله ناامنی به شکل گسترده‌ای در سطوح مختلف باید ایجاد شود. شاهد مثال این بحث نیز انتقال سرکردگان گروه تروریستی داعش از منطقه شرق فرات در سوریه به پایگاه «التنف» در نزدیک مرز سوریه با عراق چند روز قبل از انفجار بغداد است. آمریکایی‌ها با ایجاد ناامنی به شکل گسترده به دنبال اهداف خاصی هستند.» مسجدی تصریح کرد: «آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند حضور غیرقانونی خود را در عراق به عنوان یک نیروی به اصطلاح ضدتروریسم و به محاق بردن مصوبه قانونی پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور که امروز عزم جدی در بین مردم و مسئولان عراقی برای تحقق آن وجود دارد، موجه جلوه دهند.»

سفیر ایران در عراق در ادامه تصریح کرد: «واشنگتن در توجیه حضور خود در عراق به دنبال یک اهرم فشاری علیه دولت و گروه‌های مقاومت است.» وی هدف آمریکایی‌ها و اذناب منطقه‌ای‌اش را ایجاد اختلافات داخلی در عراق دانست و افزود: «سناریوی مدنظر بر این اصل استوار است که جریان‌های سیاسی یکدیگر را متهم کرده و در نتیجه چنین اقدامی و ایجاد اختلافات داخلی، عراق را از موضوعات اصلی، یعنی مسائل اقتصادی و خروج نیروهای آمریکایی دور نگه دارد.» مسجدی در پایان تصریح کرد: «اصلی‌ترین راه مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های دشمنان عراق وحدت، همدلی و همکاری میان مردم و مسئولان این کشور برای فائق آمدن بر مشکلات و ناامنی‌ها و ناکام گذاشتن توطئه بیگانگان از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات