صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۲۲۱

گام دوم دوساله شد

پایگاه بصیرت / علی حیدری

دو سال از آغاز «گام دوم» انقلاب اسلامی می‌گذرد و انقلابی که جرقه‌های اولیه آن را روح‌الله‌ الموسوی‌ الخمینی در سال 42 زدند، درست 57 سال بعد از آن روزها، 42 سالگی‌اش را سپری می‌کند. انقلاب عظیمی که با پیمودن مسیر پر فراز و نشیب و مملو از تحولات مختلف داخلی و بین‌المللی، چهل سال اول عمر پر برکت خود را در اوج فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنانش به پایان رساند. قدرت‌های شیطانی که خیال شوم پایان انقلاب ملت ایران را پیش از چهل سالگی در سر می‌پروراندند، امروز تنها دو سال پس از آن رؤیای بی‌سرانجام‌شان خود به زباله‌دان تاریخ پیوسته‌اند

انقلاب اسلامی ایران پس از طی این مسیر، به مرحله‌ای از ترقی و تکامل رسیده که در معادلات جهانی به عنوان یک قطب تعیین کننده و مؤثر ایفای نقش می‌کند. دستیابی به این جایگاه بین‌المللی در حالی است که جهان کنونی در حال عبور از یک پیچ حساس تاریخی است و انقلاب اسلامی با هویت و ماهیت ویژه خود در ترتیبات و تحولات آینده نقش سرنوشت‌سازی خواهد داشت.

قرار گرفتن در چنین مرحله و موقعیتی، نیازمند یک نقشه راه روشن، دقیق و جامع بود تا در پرتو آن چارچوب نظری و شیوه‌نامه اجرایی و عملیاتی، برای ادامه مسیر تعیین و بر اساس آن طی طریق شود؛ از این رو همزمان با چهل سالگی انقلاب، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بیانیه گام دوم را تدوین و ابلاغ کردند تا با راهنما قرار دادن آن، ضمن واکاوی ضعف‌ها و قوت‌های گذشته، با ترسیم چشم‌انداز آینده، راهبردهای تحقق اهداف انقلاب و آرمان‌های انقلاب را شناخته و با بهره‌گیری از نظريه انقلابي که حاصل تجربه‌اندوزي چهل ساله است، به اهداف انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشد و به منصه ظهور بنشیند.

رهبر با تدبیر انقلاب اسلامی که مبدع چارچوبی در قالب گام دوم انقلاب هستند، در متن بیانیه گام دوم، محصول تلاش 40 ساله ملت ایران را کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، با عزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌های گرانبها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوا فضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوانان کارآمد و بسیاری از ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است، معرفی می‌کنند.

در چنین شرایطی باید به این واقعیت توجه کرد که گام دوم انقلاب، حرکتی عظیم و مملو از امید به سوی آینده‌ای روشن و باشکوه است تا ثمره ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ، صبور و فداکار ایران اسلامی به بار بنشیند. تحقق گام دوم منوط به یک جهاد عظیم برای ساختن ایران اسلامی است که در پرتو مدیریت جهادی، حاکمیت تفکر بسیجی و استقرار دولت جوان انقلابی میسر است تا از اصول و آرمان‌های انقلاب غفلت نکند و با نگاه به درون و تقویت بنیان‌های داخلی اقتصادی و اجتماعی، حرکت به سوی قله پیشرفت را سرعت ببخشد.   

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات