صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۲۹
گزارش صبح صادق از حضور سپاه در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده سی‌سخت

پای کار تا آخرین روز

پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

در پی وقوع زلزله 5/6 ریشتری ۲۹ بهمن ماه در منطقه سی‏سخت استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقشار پای کار امدادرسانی نیروهای بسیج و سپاه پاسداران  بودند. بر این اساس از همان لحظات ابتدایی حادثه نیروهای بسیجی وارد میدان شدند تا در کنار سایر نیروهای امدادی آسیب‌های جانی را به حداقل برسانند، اما پس از اقدامات اولیه موضوع اسکان و حفظ روحیه مردم آسیب دیده هم اهمیت داشت. سردار حمید خرمدل، فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گسیل امکانات و ظرفیت‌های سپاه و بسیج سپاه استان کهگیلویه و بویراحمد به نقاط زلزله‌زده استان گفت: «تا هر زمانی که نیاز باشد در کنار مردم آسیب‌دیده از زلزله خواهیم بود.»

 

امکانات سپاه در خدمت مردم

یکی از امکانات مهم برای امداد و اقدامات بعدی در رابطه با زلزله استفاده از ماشین‌آلات مهندسی و راهسازی است، در نیروهای مسلح چنین امکاناتی در قالب واحد مهندسی وجود دارد که برای مواقع درگیری با تهدید تأمین شده و مأموریت امداد و محرومیت‌زدایی در سپاه باعث می‎شود این امکانات مهندسی در خدمت به مردم هم به کارگیری شود. همین امر سبب شده است ارتش جمهوری اسلامی هم چنین رویکردی را در استفاده از امکانات مهندسی خود داشته باشد و علاوه بر امور دفاعی در زمینه امداد و محرومیت‌زدایی هم از این امکانات استفاده کند. فرمانده سپاه فتح در این خصوص می‎گوید: «مشارکت و تلاش جدی در تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز برای عملیات آواربرداری و همچنین تأمین خدمات درمانی، غذا، چادر و وسایل گرمایشی و اسکان موقت آسیب‌دیدگان در اولویت عملیات امداد و خدمت‎رسانی سپاه و بسیج و دیگر امدادگران و نهادهای خدمت‌رسانی صحنه قرار دارد.»

 

زلزله، بارش و خدمت سخت

اما همزمانی وقوع این زلزله با زمستان و بارش یک سامانه پر بارش در استان شرایط سختی را برای مردم زلزله‌زده ایجاد کرده است. با وجود این، همچنان عملیات امداد ادامه پیدا کرده؛ البته هنوز مردم زلزله‌زده در شرایط مناسبی نیستند. شرایط کرونا در کشور هم کار دولت را در انجام بهتر خدمت‌رسانی سخت کرده است، اما در این میان نیروهای سپاه به عنوان خادم مردم برای این خدمت‌رسانی جانفشانی می‏کنند.   سردار خرم‌دل با تشریح خدمات سپاه و مجموعه بسیج در منطقه زلزله‌زده سی‎سخت تأکید کرد: «سپاه و بسیج پیشتاز عملیات امداد، نجات و خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان هستند. مجموعه سپاه و بسیج بعد از وقوع زلزله جزء اولین مجموعه‎هایی بودند که وارد شهر زلزله‌زده سی‎سخت شدند.» فرمانده سپاه استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین افزود: «ارزیابی‎های اولیه از سوی سپاه و بسیج انجام شد و هر آنچه را که در ساعات ابتدایی می‎توانستیم انجام دهیم، مد نظر قرار داده و آمبولانس‌های‌مان را به شهر اعزام کردیم.»

 

سه هزار پرس غذای روزانه

سردار خرم‎دل همچنین گفت: «یکی از اقدامات اولیه که سپاه و بسیج انجام دادند، کنترل ورودی و خروجی شهر سی‎سخت بود که به خوبی مدیریت شد. به منظور تأمین غذای مورد نیاز زلزله‌زدگان سی سخت یک آشپزخانه مجهز راه‌اندازی کردیم که روزانه سه هزار پرس غذا در سطح شهر توزیع می‎کند. انبارهای سپاه فتح و بسیج را آماده و به استان‌های همجوار و همچنین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کردیم کمک‎هایی که جمع‌آوری می‏شوند، به صورت متمرکز به این انبارها منتقل کنند تا با اعمال مدیریت‎های لازم بین زلزله‌زدگان توزیع شود.» فرمانده سپاه فتح تصریح کرد: «به منظور خدمات‌رسانی مطلوب به زلزله‌زدگان، شهر سی‎سخت را به ۹ منطقه تقسیم کردیم و از بسیجیان و معتمدان خود محله‎ها استفاده کردیم تا اقلامی که متمرکز جمع‌آوری می‎شود، از طریق این عزیزان در محلات توزیع و به دست زلزله‌زدگان برسد.»

 

توجه به اقتصاد مردم منطقه

اما توجه به اقتصاد مردم زلزله‌زده از دیگر موضوعاتی است که سپاه به صورت فوری و ضروری به آن ورود کرده است، فرمانده سپاه فتح در این خصوص گفت: «عمده درآمد مردمان شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف آن از طریق باغات است که بسیج جامعه مهندسین کشاورزی سپاه فتح مأمور برآورد خسارت‎هایی است که به کانال‎ها و لوله‎ها و استخرهای آب وارد شده است. گفتنی است، در آستانه سال نو و ایام آمادگی کشاورزان در موضوع باغداری قرار داریم، آماده اقدام مؤثر برای یاری رساندن به کشاورزان و باغداران سی‌سختی هستیم.» سردار خرم‌دل این نکته را هم خاطر نشان کرد که مجموعه‏های مختلف از جمله بنیاد مستضعفین، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد، هلال احمر، بنیاد برکت، در جلسه هماهنگی قول مساعد برای بازسازی و کمک معیشتی و یاری رساندن به زلزله‌زدگان داده‎ اند.

 

ظرفیت های طلاب بسیجی در خدمت مردم

در این میان علاوه بر فرماندهان استانی و سایر فرماندهان سپاه در منطقه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان نیز به سرعت خود را به مناطق زلزله‌زده رساند، حجت‌الاسلام والمسلمین سیروس حکمتی نیک فتح در این بازدید گفت: «زلزله در شهر سی‌سخت و روستاها خسارات زیادی به بار آورده؛ اما خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.» وی افزود: «از ظرفیت طلاب، گروه‎های بسیجی و جهادی در کنار سایر مجموعه‌های خدمات‌رسان استان و کشور در مناطق زلزله‌زده استفاده خواهد شد.» حجت‌الاسلام حکمتی نیک افزود: «به طور یقین نیازمندی‌های زلزله‌زدگان شناسایی و در اختیار مسئولان امر قرار داده می‎شود و با توجه به اینکه میزان خسارت‌ها به منازل مسکونی زیاد است، انتظار می‎رود در بحث اسکان اضطراری، وسایل گرمایشی، مواد غذایی و امدادرسانی اقدامات خوبی صورت گیرد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات