صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۹۲۸
محمدصادق‭ ‬کوشکی،‭ ‬فعال‭ ‬سیاسی‭ ‬در‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬با‭ ‬صبح‭ ‬صادق‭ ‬

پیش‌بینی‌‌ها از مشارکت پایین غلط است!

پایگاه بصیرت / زهرا ترابی

انتخابات ریاست‌جمهوری کم کم به مسابقه دو و میدانی تبدیل می‌شود و اگرچه هنوز به ماراتن نرسیده؛ ولی کاندیداها در حال گرم کردن خودشان هستند. تعداد کاندیداها هر روز در حال افزایش است .همچنان خیلی‌ها بحث کاندیداتوری اصلی را در دو جناح مطرح می‌کنند و بر این باور هستند که هنوز برای رونمایی از نامزد اصلی زود است. در این باره با محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و فعال سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

با توجه به زمان اندکی که به انتخابات مانده، تحلیل شما درباره بحث مشارکت در انتخابات چیست؟

مشارکت برخلاف آنچه خیلی از دشمنان و برخی از دوستان کم اطلاع نظر قطعی می‌دهند، الزاماً پایین نیست. من نمی‌خواهم ادعا کنم که مشارکت حتماً بسیار زیاد خواهد بود؛ اما می‌خواهم بگویم غیب‌گویی دشمنان و دوستان کم اطلاع هم درست نیست. به هر حال انتخابات ریاست‌جمهوری همیشه در کشور ما در طول چند دوره اخیر یک ماهیت مشارکت‌جویانه داشته است؛ یعنی رقابتی بوده و رقابت‌ها جدی به چشم ‌آمده است. همین امر سبب شده است مردم پای صندوق‌ها بیایند؛ البته شیوع بیماری کرونا نیز که خود عامل مهمی برای کاهش مشارکت است و در همه انتخاب‌های سراسر دنیا نیز شاهد بودیم، می‌تواند به نوعی تأثیر داشته باشد. به هر حال در مقطعی انتخابات را برگزار می‌کنیم که هنوز بحث واکسیناسیون اتفاق نیفتاده است؛ اما فارغ از این امر فکر می‌کنم آن چنان که برخی غیب‌گویی و پیشگویی می‌کنند، وضع مشارکت ناامیدکننده نخواهد بود.

 

استدلال شما درباره مشارکت فعال مردم در انتخابات چیست؟

استدلال این است که جنس رقابت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری جدی است و وقتی رقابت جدی شود و جامعه سلایق خود را در نامزدها ببیند، حضور می‌یابد. در چند دوره اخیر به دلیل جدی بودن رقابت، همیشه نرخ مشارکت بالا بوده است. امسال هم همین وضعیت است؛ یعنی اصلاح‌طلبان اصلاً مایل نیستند بازنده باشند و با همه قدرت به میدان می‌آیند و می‌خواهند نیروهای خود را بسیج کنند. نیروهای انقلابی هم می‌خواهند قدرتی را که هشت سال در دست اصلاح‌طلبان بود و کشور را به بن‌بست رساند، پس بگیرند و به دست نیروهای انقلاب بدهند که این امر رقابت را جدی می‌کند.

 

آرایش اردوگاه اصولگرایان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اینکه هر کسی خواب‌نما می‌شود و بعد اعلام کاندیداتوری می‌کند، به دلیل نقص قوانین است. این خیلی جدی نیست. اینکه افرادی به دلیل شهرت‌طلبی یا برای اینکه جایگاه خود را ارتقا دهند یا از بایگانی راکد بیرون آیند و افرادی مرتب اسم خود را بیان می‌کنند، با قانون الزاماً مطابقت نمی‌کند و این امر به سبب نقص قانون است. این موضوع مهمی نیست و موضوع ژورنالیستی است که هر کسی هوس می‌کند، بگوید نامزد می‌شوم و در عرصه ژورنالیسم هم این خبر به شمار می‌آید. این موضوع اصلی نیست و حاشیه انتخابات است. اصل بحث انتخابات این است که نیروهای انقلابی هنوز به تفاهم نرسیده‌اند و باید به سرعت به تفاهم برسند. من واژه اصولگرایی را به کار نبردم. نیروهای انقلابی باید به توافق و تفاهمی برسند و امت حزب‌الله و مردم انقلابی و مسلمان هم به طور جدی توقع دارند که خطای سال‌های 1392 و 1396 تکرار نشود.

 

الآن وضعیت اصلاح‌طلبان با توجه به نیامدن سیدحسن خمینی به چه صورت خواهد بود؟

سیدحسن خمینی نامزد اصلاح‌طلبان نبود. اصلاح‌طلبان برنامه‌ای دارند و چند اسم را وسط انداخته‌اند که حامیان خود را تحریک کنند تا آنها از حالت انفعال خارج شوند. ظریف، سیدحسن و همه این اسامی کسانی هستند که برای ایجاد شور انتخاباتی در بین حامیان اصلاح‌طلبان استفاده می‌شود و عملاً هیچ یک از اینها نامزد اصلی اصلاح‌طلبان نیستند.

 

اصولگرایان هم به همین شکل است؟

نیروهای انقلابی چند نامزد دارند که باید تفاهم کنند و اگر تفاهم نکنند، سرنوشت خوبی در انتظار جبهه انقلاب نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات