صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۹۳۵
مجید غلامرضا معاون تربیت و آموزش‌های عقیدتی‌ ـ سیاسی سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق تبیین کرد

نظام معرفتی و انقلابی سپاه اجرایی می‎شود

پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

هفته عقیدتی‌ ـ سیاسی در سپاه فرصت مغتنمی است تا رسالت‏های پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه احیای اسلام ناب محمدی(ص) بازخوانی شود که شاید مهم‌ترین وجه عقیدتی سپاه باشد. معاونت تربیت و آموزش‎های عقیدتی‌ـ سیاسی سپاه یا همان معاونت عقیدتی اصلی‏ترین رکن اجرایی برای نیل به این هدف سپاه و انقلاب است. بر این اساس، در آستانه هفته عقیدتی‌ـ سیاسی در گفت‌وگویی تفصیلی با برادر مجید غلامرضا، معاون تربیت و آموزش‎های عقیدتی‌ـ سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه فعالیت‎های این معاونت را بررسی کردیم

 

در ابتدا درباره رسالت‎های معاونت عقیدتی سپاه توضیح دهید.

ابتدا لازم است به پدیده‏ای استثنایی در سال ۱۴۰۰ اشاره‌ای داشته باشیم و آن هم وقوع دو نیمه شعبان است. این تنبه و توجهی برای ماست که این نظام، انقلاب و ولایت و هرچه داریم به واسطه فیوضات آن حضرت است. هستی ما و واسطه فیض الهی برای ما وجود مبارک امام زمان(عج) است. برای ما پاسداران هم یکی از اساسی‏ترین کارها، آمادگی برای سربازى امام زمان(عج) است. این آمادگی و سربازی مخلصانه، به خودسازى، معرفت، آگاهى و بصیرت دینی نیاز دارد. اما در اهمیت عقیدتی‌ـ سیاسی در سپاه، بیان این مطلب ضروری است که کار و هنر عقیدتی‌ـ سیاسی این است که دل‌ها را به سوی خدا بیاورد، درس‏ها و تعالیم دین و ایمان، معرفت‌افزایی و ارتقای بصیرت دینی، اتصال و ارتباط معنوی با خداوند متعال را بیشتر کند و در کنار تمهیدات مادی قدرت غالب و بازدارنده به وجود بیاورد. روشن است که با اتکا به قدرت الهی، ترس و رعب از قدرت نظامی یا تبلیغاتی رسانه‏ای یا توان مالی و اقتصادیِ قدرت‌ها در مقابل ما، دیگر وجود نخواهد داشت. از اول انقلاب نیز جبهه حق در برابر استکبار، با وجود فشار و سختی‏ها توانسته است با همین منطق غلبه داشته باشد.

 

به برنامه ‏های معاونت عقیدتی در سال جدید هم اشاره‎ای داشته باشید.

یکی از اقدامات مؤثر، برگزاری دوره تربیت و تعالی و تداوم آموزش است که همه ساله تمامی پاسداران در آن شرکت فعال دارند و کارکنان در مراکز شهرهای مشهد، قم، شیراز و اغلب استان‌ها که به همت نمایندگی رده‎ها به خوبی اداره می‏شود، حضور می‏یابند و مباحث معرفتی را سپری می‎کنند. در سال جدید محور محتوایی را منظومه فکری امام خامنه‎ای(مدظله‌العالی) قرار داده‎ایم تا عزیزان پاسدار و خانواده‎ها اندیشه و بینش ولایت را در زمینه اعتقادی، اخلاقی و جهادی فراگیرند و باورها و رفتارهای خود را با اسلام ناب و عینیت یافته در زندگی فردی و اجتماعی تعمیق بخشیده و با بینش ولی امر و نایب برحق امام زمان(عج) پیوند و تطبیق دهند. افزون بر این، با همکاری و تعامل با رده‏های مختلف، پاسداران با مسائل سیاسی روز آشنا می‎شوند و از مباحث امر به معروف و نهی از منکر در حوزه صیانتی بهره می‌‎گیرند. با وجود وضعیت کرونایی و محدودیت‏های آن، با همکاری معاونت سلامت و دفاع زیستی سپاه دوره‏ها در سال گذشته به خوبی برگزار شد و رشد و پیشرفت آن نسبت به سال قبل، قابل توجه بود که در اینجا از مسئولان مراکز تداوم و همکاری مسئولان و فرماندهان برای اعزام به مراکز قدردانی می‏کنیم.

 

در سال جدید برای خانواده‌ها چه برنامه‏ هایی دارید؟

چند سال است که برنامه خانوادگی در مراکز و اقامتگاه‏های شهرهای مشهد و شمال در حال اجراست و پاسداران به همراه اعضای خانواده‌شان در دوره‏های ویژه شرکت می‏کنند. از خصوصیات مهم آن بهره‏گیری از فیوضات معنوی مشهدالرضا و محیط نورانی مضجع شریف، ایجاد حس کرامت و عزت و نیز مودت در بین خانواده‏ها و برگزاری برنامه‏های آموزشی و تربیتی است که استقبال و رضایت‏مندی بالایی را به خود اختصاص داده است. این برنامه ارزشمند مرهون حمایت‏ها و اقدامات فرماندهان و مجموعه خدماتی سپاه است که کمک‏های آنان در اجرای هرچه بهتر کار مؤثر بوده است. در سال جدید محور اصلی محتوایی این برنامه سبک زندگی مؤمنانه است و سرفصل موضوعات با همکاری رده‏ها و سازمان خانواده سپاه متناسب با برخی از زمینه‏های آسیب‎پذیر انتخاب شده است. در کنار خدمات ارزشمند کارکنان و مدیران خدوم اقامتگاه‏های مشهد، مرکز فرهنگی امامت با مدیریت جهادی و برنامه‏ریزی کیفی بیشترین تلاش‏های اثربخش و ابتکاری را داشته است که به نوبه خود از فرمانده و همه دست‌اندرکاران این مرکز قدردانی می‏کنیم. این مجموعه نمونه و الگوی خوبی برای توسعه سایر مراکز در زمینه آموزشی، تربیتی و معنوی است.

 

فعالیت‌های قرآنی معاونت عقیدتی چه کم و کیفی دارد؟

معاونت عقیدتی‌ـ سیاسی در طول سال برنامه‏های متنوعی را پیش‌بینی کرده است، از جمله در ماه مبارک رمضان تفسیر آیات موضوعی سبک زندگی را در برنامه دارد. سبک زندگی به منزله بخش حقیقی تمدن اسلامی تبیین‌کننده روش زندگی و رفتار اجتماعی در چارچوب دین است که مهم‌ترین مسئله آموزشی امروز سپاه و خانواده آنها به شمار می‌آید. امسال با همکاری مؤثر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) بسته‏های محتوایی برای مربیان و استادان تدوین شده است که در برنامه روزانه این ماه مبارک با رعایت شرایط اجرا می‏شود. گفتنی است، در وضعیت کرونایی، استفاده از سامانه‏های مجازی و تشکیل گروه‏های کوچک در نظر گرفته شده است و برای ترویج محتوای غنی قرآنی از فضلا و استادان بهره‌گیری خواهد شد.

در ماه‌های دیگر سال، محتوای قرآنی به ترجمه و تدبر در آیات موضوعی (اعتقادی و اخلاقی) اختصاص داده شده است که در یک دوره پاسداران نسبت به ترجمه آیات و پیام‏های کاربردی آشنا و با حفظ و مباحثه و تمرین تسلط آنان بر معانی و معارف قرآن رشد پیدا می‏کنند.

 

یکی از برنامه ‏های عقیدتی‌ـ سیاسی فعالیت گروه‎های معارف اسلامی در دانشگاه‏های سپاه است، وضعیت این آموزش در مراکز آموزش عالی را چگونه می‏بینید؟

در دانشگاه‏های سپاه اقدامات رو به رشدی در حال انجام است. بر اساس آخرین برآوردها و ارزیابی‏های صورت گرفته، وضعیت خوبی داریم و برخی کاستی‏های موجود باید به سرعت برطرف شود. از سال گذشته مطالعات بر روی محتوای تربیتی و آموزشی مقاطع مختلف آغاز شده است که محصول آن در قالب نظام‎واره تدوین شده و مراحل اعتباربخشی را به تناسب دوره‏های مختلف طی خواهد کرد. اصلاحات برنامه درسی نیز با مشارکت مربیان، استادان و کاربران فرماندهی که انتظارات سازمانی را مدنظر دارند، نهایی می‏شود. ویژگی مهم این مطالعات ایجاد ارتباط بین محتوای دانشگاهی حین خدمت، در یک بسته معارفی منسجم خواهد بود و افراد در کنار آموزش تخصصی از توانمندی معارفی و مهارتی مربیگری عقیدتی‌ـ سیاسی برخوردار می‏شوند. یکی از خصوصیات این نظام، در مقاطع بالاتر گرایش‏های معارفی تخصصی‏تر است. علاوه بر آن در دانشگا‎ه‎های سپاه باید گروه‏های معارف انسجام یابند و با تکمیل ظرفیت‎ها و ارتقای توانمندی‏ها، سطح آموزش‏ها ارتقا پیدا کند.

 

نظام معرفت دینی و انقلابی یکی از موضوعاتی است که در معاونت عقیدتی پیگیری می‏شود، کار در این حوزه به کجا رسیده است؟

پس از تدوین سیر و مقاطع آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی، مباحث مهم چگونگی پیاده‎سازی آن در حال بحث و بررسی است. این نظام قابلیت این را دارد که خروجی و محصول سازنده و هدفمند را بدهد و افرادی که در مسیرهای مختلف آن قرار بگیرند، به صورت تضمینی، سطح و پایه‎ای از معارف دینی را کسب می‌کنند و برحسب استعداد می‎توانند توانایی‎های خود را در امر مربی‏گری، تبلیغ و هدایت فکری اعتقادی و سیاسی در عرصه‏های سازمانی و اجتماعی به ویژه در شبکه گسترده بسیج به کار ببندند. در مجموع بخش‏هایی از این نظام در سال کنونی اجرایی می‎شود و هماهنگی لازم برای پیاده‌سازی کامل آن، همزمان با برنامه پنج ساله هفتم آغاز خواهد شد.

 

درباره طرح صادقین و کم و کیف آن در سال جدید هم توضیح دهید.

برای اجرای این برنامه مراحلی پیش‌بینی شده است که مهم‌ترین مرحله آن، آمادگی مربیان معرفتی و بصیرتی صادقین و توانمند کردن فرماندهان و مدیران و سرگروه‎های برنامه است. اقدامات خوبی با همکاری نمایندگی رده‏ها و مربیان و فرماندهان صورت گرفته است و محتوای صادقین در شورای راهبردی محتوای صادقین با هدایت نماینده ولی فقیه در سپاه و با محوریت جریان‌شناسی فکری، اعتقادی و رفتاری مؤمنان و تبیین گفتمان ولایت تدوین و مبنای کار گروه‎ها قرار گرفته است. در سال جدید این مرحله ادامه دارد تا سرگروه‏ها بتوانند نقش مربیگری معرفتی و بصیرتی را به خوبی ایفا کنند. در بخش مهم دیگر این برنامه که به فعالیت‏های جهادی و عمل انقلابی اختصاص یافته است، بر حسب تجربه گذشته، گروه‏ها می‏توانند به صورت فعال وارد میدان شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات