صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۵۵
چالش‌های استراتژیک رژیم صهیونیستی

تل‌آویو در باتلاق

پایگاه بصیرت / رامین بخشی

رژیم صهیونیستی همواره در مرزهای خود و صدها مایل دورتر با چالش‌های امنیتی و راهبردی متعددی روبه‌رو بوده است که از جمله مهم‌ترین آنها عبارتند از: فعالیت حماس در غزه، حضور ایران در سوریه، حزب‌الله لبنان و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که برای درک کامل دامنه این تهدیدها، باید آنها را از نظر بی‌واسطه بودن و شدت بررسی و تحلیل کرد:

الف‌ـ تهدید حماس: تهدید رژیم صهیونیستی از سوی حماس فوری است، اگرچه کمترین میزان آن از نظر شدت است. با نگاهی به غزه، پنج سناریوی بالقوه در این زمینه وجود دارد: «جنگ تمام‌عیار»، «عملیات نظامی محدود»، «آتش‌بس»، «توافق سیاسی محدود» و «توافق بلندمدت»؛ ولی نه رژیم صهیونیستی و نه حماس ‌خواهان جنگی گسترده نیستند و همواره در حال جابه‌جایی بین سه وضعیت بوده‌اند: عملیات نظامی محدود، آتش‌بس و توافق سیاسی محدود. توافق سیاسی محدود بر اساس پارامترهای محدود؛ ازجمله پرداخت حقوق کارمندان دولت، بازگشایی محدود گذرگاه‌ها، تأمین سوخت و برق بیشتر برای غزه، بزرگ کردن مناطق ماهیگیری و... قابل دستیابی است. در حقیقت، بیشتر خواسته‌های حماس درمورد آتش‌بس مربوط به لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی تشکیلات خودگردان است، نه رژیم صهیونیستی. تبادل آتش در ماه نوامبر 2018 بین رژیم صهیونیستی و حماس را می‌توان به منزله یک عملیات محدود نظامی دسته‌بندی کرد. هر دو طرف بدون اوج گرفتن به سمت جنگ تمام عیار، در حال شلیک به یکدیگر بودند.

ب‌ـ حضور ایران در سوریه: جنگ داخلی سوریه پایان یافته است؛ اگرچه هنوز درگیری در برخی مناطق وجود دارد. به علاوه، با پایان جنگ و درگیری، بسیاری از مناطق کشور به بازسازی احتیاج دارند. حضور ایران در سوریه همچنان یک مشکل بزرگ برای رژیم صهیونیستی است و این رژیم می‌داند که ایران توسط روس‌ها یا آمریکایی‌ها از سوریه حذف نخواهد شد.

ج‌ـ موشک‌های حزب‌الله و پروژه دقت: سومین تهدید امنیتی برای رژیم صهیونیستی، حزب‌الله است که ظرفیت قوی‌تر و بسیار بیشتری در لبنان نسبت به ایران در سوریه دارد. اگر ایران تصمیم به مقابله به مثل با رژیم صهیونیستی بگیرد، یکی از ابزارهای مؤثر برای این کار، حزب‌الله است. در بسیاری از تعهدات حزب‌الله، تعهد نسبت به ایران همواره غالب بوده است، بنابراین نادیده گرفتن خواسته‌های ایران دشوار خواهد بود. تهدید حزب‌الله اگرچه فوری‌ترین تهدید نیست، اما یکی از مهم‌ترین آنهاست. سخنرانی بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2018، که طی آن او تصاویری از سایت‌های کارخانه ایران و حزب‌الله را نشان داد که از سوریه به لبنان منتقل شده‌اند، شدت این تهدید را نشان می‌دهد. پروژه «دقت» کلید اصلی درک این تهدید است. این پروژه، برنامه بزرگ ایران برای مؤثرتر بودن تهدیدها در برابر رژیم صهیونیستی به طور متعارف است و شامل برنامه‌هایی برای به روزرسانی هزاران موشک و راکت در زرادخانه حزب‌الله است، با استفاده از فناوری هدایت دقیق که اجازه می‌دهد موشک‌ها در فاصله 5 تا 10 متری هدف اصابت کنند. این موضوع دامنه و شدت تهدید علیه رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد.

دـ چالش هسته‌ای ایران: آخرین و جدی‌ترین تهدید، پیشرفت هسته‌ای ایران است که از آن به یک مشکل طولانی مدت می‌توان نام برد. برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در هر لحظه قابل تمدید است و پس از تصمیم ترامپ برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA)، ایران می‌تواند تصمیم بگیرد که از این الگو پیروی کند و از توافق خارج شود. با این حال، ایران با نهایت احتیاط در حال مرور این وضعیت است، به این امید که آمریکا در حاشیه قرار بگیرد و بقیه جهان در تحریم مشاغل تجاری با ایران به او ملحق نشوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات