صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۰۴۰۳
در گفت و گو با محمد حسن اصفهانی عنوان شد

عکاسی از مزار شهدای ایران تا لبنان

پایگاه بصیرت / سعید ترکاشوند

«محمدحسن اصفهانی» عکاس و فعال رسانه‎ای حوزه مقاومت است و عکاسی از مزار شهدا در ایران و لبنان را در کارنامه خود دارد. در ادامه در مصاحبه‎ای با وی کم و کیف این مسائل را جویا شدیم

 

  فعالیت شما از چه زمانی شروع شد؟

آغاز فعالیت من از سال 1385 با عکس‌برداری از مزار شهدا کلید خورد. نقطه آغاز این کار با گلزار شهدای بهشت‌زهرا بود و تاکنون بعد از چندین سال،60 درصد گلزار شهداهای کشور را پوشش داده‌ام. در این 15 سال این اقدام تنها به صورت انفرادی نبوده و دوستان دیگری نیز در این راه به بنده کمک کرده‎اند و همه آثار جمع‌آوری شده در سایت شفیق فکه یا دانشنامه شهدا موجود است؛ این دانشنامه شهدایی در سال 1397 با حضور سردار «محمدعلی جعفری» فرمانده وقت سپاه رونمایی شد. عکس‌برداری از مزار شهدای مقاومت لبنان وجه دیگری از این فعالیت است و تا کنون از مزار 58 نفر از شهدای حزب‌الله لبنان عکس‌برداری شده است که از میان این افراد تعدادی مدافع حرم و تعدادی از آنها از شهدای جنگ لبنان و اسرائیل بوده ‎اند.

 

  کارتان را چطور پیش بردید؟

بنده و بسیاری از دوستان دیگر با هزینه‎های شخصی و بدون هیچ حمایتی از سازمان یا نهاد خاصی، تعداد زیادی از گلزارهای شهدا را پوشش تصویری دادیم که کار ارزشمند و ماندگاری شده است.

 

  برای ادامه کارهای خود چه برنامه‌ای در این حوزه دارید؟

ما برای فعالیت خود یک چشم‌انداز بلندمدت در نظر داریم تا این حرکت را سازماندهی‎تر و منسجم‎تر پیش ببریم. حفظ و گسترش فرهنگ شهدا یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‎توان بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، در فضای مجازی تولید محتوا کرد.

 

  تجهیزات مربوط به این کار گران است، در این حوزه برای تأمین تجهیزات با جایی رایزنی نکرده‌اید؟

یکی از چالش‎هایی که در مسیر این فعالیت وجود دارد، مشکلات لجستیکی است که قدم گذاشتن و فعالیت در این مسیر را با دشواری‎هایی همراه کرده ‌است؛ با داشتن تجهیزات و امکانات بیشتر به مراتب می‎توان اقدامات گسترده‎ای انجام داد؛ از این رو از هر کسی که پشتیبانی کند، استقبال می ‎کنیم.

 

  آیا در حوزه عکاسی از مزار شهدا کار شاخصی هم هست که هنوز نتوانسته باشید انجام دهید؟

پوشش و عکس شهدا به خصوص شهدای اهل سنت در مناطق سنی‎نشین می‎تواند اهداف و نتیجه‌های مثبتی را به ارمغان آورد، پرداختن به شهدای جبهه مقاومت هم مهم است. این کار فرهنگی ظرفیت بین‎المللی شدن در سطح کشورهای محور مقاومت را دارد؛ به دنبال این هستیم که بتوانیم نهاد غیرانتفاعی، اما با رویکرد بین‌المللی تأسیس کنیم تا راحت‎تر و دقیق‌تر در کشورهای محور مقاومت فرهنگ شهادت را انتشار دهیم. در همان زمان که در جنوب لبنان مشغول کار بودم، برخی اهالی و رزمندگان لبنانی چنین پیشنهادی دادند.

اکنون که محور مقاومت بسیار گسترده شده و در شرایط فعلی، تعداد زیادی از رزمندگان محور مقاومت در یمن، عراق، سوریه به شهادت می‎رسند، می‎توان برنامه‌ریزی و هماهنگی ایجاد کرد که عکاسان یمنی شهدای انصارالله و رزمندگان حشدالشعبی و مدافع حرم از عراق و سوریه گزارش تصویری به دست آورند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات