صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۰۵۸۷

چگونگیِ یک انتخاب درست

پایگاه بصیرت / دبیر گروه پرونده:متین محجوب مصاحبه و گزارش:زهرا ظهروند

«انتخابات» به منزله ابزاری برای تحقق نظام مردم‌سالاری دینی، موهبتی است که به واسطه انقلاب اسلامی در اختیار مردم قرار گرفته و مردم در انتخابات نه تنها به عنون افرادی رأی‌دهنده، بلکه به عنوان کسانی که سرنوشت خود را رقم می‌زنند و حتی مسیر و رسالت تاریخی خود را تعیین می‌کنند، شرکت می‌کنند.

انتخاب اصلح و مشارکت مردم لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در هر انتخابات بهتر است این دو عنصر را توأمان داشته باشیم؛ چرا که فارغ از انتخاب فرد، مشارکت بالا می‌تواند منجر به داشتن دولت قوی، امنیت، بروز آرمان‌خواهی و التزام مردم به ایران و اسلام شود و از سوی دیگر انتخاب فرد اصلح نیز می‌تواند کامل‌کننده موارد مذکور باشد.

هر چه به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم، رسانه‌ها از طیف‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی، بیشتر به شاخص‌های انتخاب اصلح می‌پردازند. بدون شک، معیارهای مطلوبی برای سنجش نامزدها وجود دارد که مهم‌ترین آن سنجش نسبت دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی با معیارهای برشمرده رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع فکری و نگاهبان انقلاب و در کنار آن توجه به سابقه سیاسی و اعتقادی فرد مورد نظر یا جریان‌های حامی وی است. نظام مردم‌سالاری دینی با پیش‌فرض‌های دینی و عرفی، چارچوب متفاوتی با نظام‌های دیگر شکل می‌دهد که ارزش‌های دینی را در یک وضعیت هماهنگ با اصول عرفی قرار داده و مدام در حال بازسازی جامعه در یک وضعیت رفت و برگشتی میان دین و عرف است. انتخاب سیاسی در این نظام چنانکه بخواهد به انتخاب اصلح بینجامد، باید به واژه‌های تعهد و تخصص نگاه ویژه‌ای بیندازد. تعهد و تخصص دو مقوله جدایی‌ناپذیر در نظام مردم‎‌سالاری دینی هستند که توجه به یکی و بی‌توجهی به دیگری، فضای توسعه جامعه اسلامی را در ابعاد مختلف دچار مشکل می‌کند. تعهد برخاسته از ارزش‌های دینی به قالبی برای اعتقادی راسخ در جهت حفاظت از اصول مسلّم دینی و مذهبی حاکم بر جامعه اشاره دارد که در یک نظام مردم‌سالاری با تخصص مبتنی بر ساختارهای عرفی و بومی متعلق بدان جامعه ارتباط متقابل برقرار کرده و تحرکات اجتماعی افراد را ممکن می‌کند. حاصل جمع تعهد و تخصص را می‌توان از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با مستندات فراوان استخراج کرد و دست به انتخابی آگاهانه برای ساخت جامعه‌ای بصیرانه زد.

از همین رو در این پرونده، از یک سو معیارهای انتخاب صحیح را با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب بررسی کردیم و از سوی دیگر بر آن شدیم تا مسئولیت انتخاب را که بر دوش تک تک رأی‌دهندگان است، مورد تأمل بیشتری قرار دهیم؛ چرا که هر رأی ما می‌تواند در مسیر پیش روی کشور مؤثر باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات