صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۲۵

ذبح فرهنگ با اختلاف طبقاتی

پایگاه بصیرت / نسیم اسدپور

«هم‌رفیق» نام یک مجموعه شبکه نمایش خانگی با اجرای شهاب حسینی است. طبق روال همیشگی یک سلبریتی به همراه رفیقش مهمان این برنامه می‌شوند. هفته پیش بود که بخشی از این ویدئو با حاشیه‌ها و بازتاب‌های زیادی همراه شد.

«پانته‌آ بهرام» به همراه خواهرش مهمان این برنامه بودند، وقتی شهاب حسینی از جایزه 20 میلیونی برای فرد منتخب از میان افرادی که برای هم‌رفیق ویدئو می‌فرستند، صحبت می‌کند و از مهمان برنامه می‌پرسد که این رقم کم است یا زیاد، خواهر پانته‌آ بهرام می‌گوید: «با توجه به طبقه‌ای که هستند، عدد خوبی است»!

این پاسخ بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی داشت و باعث دلخوری بسیاری از مخاطبان شد و قطعاً این دلخوری به انصاف و بحق بود. هر چند جمله خواهر خانم پانته‌آ بهرام بسیار بد و تلخ ادا شد، اما در این یادداشت قصد قضاوت در مورد آن جمله و به خصوص شخص این خانم و نیت وی از گفتن این جمله و سبک زندگی اقتصادی‌اش نداریم، اما به هر حال باید این حقیقت را باور کنیم که نتیجه مشکلات اقتصادی فعلی در کشور که در سالیان اخیر تشدید شده، شکاف طبقاتی اجتماعی و در پی آن، شکاف فرهنگی است که به مردم تحمیل می‌شود و این همان خطری است که با آرمان‌های انقلاب اسلامی‌ـ بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی قرن‌ـ فاصله معناداری دارد.

وقتی اختلافات مادی اینطور سرسام‌آور می‌شود، هر کسی که در طبقه بالای جامعه نشسته و البته از لحاظ فرهنگی نیز به اندازه رشد اقتصادی، رشد نداشته باشد، ممکن است افراد طبقه پایین را کوچک ببیند و خود را بزرگ بپندارد و بعد همین نوع نگاه در تک‌تک افراد جامعه بروز پیدا می‌کند و پس از آن است که دیگر پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن قابل جبران نخواهد بود.

نکته‌ای دیگری که نباید فراموش کرد، این است که وقتی نظارت کافی و دقیقی بر روی خروجی پلتفرم‌ها وجود ندارد، این شکاف‌های فرهنگی زمخت‌تر و عریان‌تر بروز و ظهور پیدا کرده و سرخوردگی در جامعه را بیشتر می‌کند. در این میان، چهره‌های فرهنگی و هنری یا همان سلبریتی‌ها باید بیشتر مراقب باشند تا با رفتار و گفتارشان، تکمیل‌کننده این جورچین خطرناک ضد فرهنگی نباشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات