صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۲۳۰
صبح صادق به بهانه سالروز ترور سردار شهید  عبدالله رودکی گزارش می‌دهد

سردار گمنام جبهه مقاومت و طراح سازمان رزم نیروی دریایی سپاه

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

شاید نامش را همزمان با افتتاح و رونمایی از ناو بزرگ سردار شهید عبدالله رودکی شنیده باشید. سردار شهید عبدالله رودکی خرداد ماه سال 1379 در حالی که چند سالی از دوران خدمت او در نیروی قدس و معیت حاج قاسم سلیمانی نمی‌گذشت، درست بعد از شکست و عقب‌نشینی رژیم اشغالگر قدس از جنوب لبنان توسط موساد ترور شد؛ دو دهه قبل از شهادت سیدالشهدای مقاومت.

 

قهرمان بوکس و کشتی

عبدالله رودکی در سال ۱۳۳۴ در شیراز و در میان خانواده‌ای متدین به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد و در سن ۲۰ سالگی در شرکت گاز مشغول به کار شد. رودکی در پخش اعلامیه‌های خمینی، سازماندهی راهپیمایی و توجیه جوانان نقش مؤثری داشت که به همین دلیل چندین بار از طرف شهربانی تحت تعقیب قرار گرفت. وی با علاقه زیاد به ورزش، توانست ۳ سال متوالی مقام قهرمانی رشته «بوکس» کشور را کسب کرده و چندین عنوان قهرمانی در رشته کشتی به دست آورد. او در سال ۱۳۵۷ ازدواج کرد.

آغازمجاهدت

در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران شیراز پیوست. با شروع جنگ تحمیلی به همراه اولین گروه اعزامی به جبهه رفت و در عملیات ثامن‌الائمه شرکت کرد و در همان عملیات مجروح شد. عبدالله رودکی در عملیات‌های مختلف با سمت فرمانده گردان حضور داشت.

از قرارگاه نوح تا نیروی دریایی سپاه

در شکل‌‌گیری گردان‌های غواص لشکر۱۹ فجر و همچنین تشکیل قرارگاه نوح نبی(ع) نقش مؤثری ایفا کرد. او علاوه بر آموزش نیروها، خود در طراحی و اجرای عملیات حاضر می‌شد. رودکی در شناسایی منطقه عملیاتی والفجر۸ رشادت‌های زیادی از خود نشان داد و با تشکیل نیروی دریایی سپاه همواره به عنوان یکی از فرماندهان عملیاتی مناطق دریایی سپاه در شکل‌گیری و به کارگیری استراتژی قایق‌های تندرو و مین‌گذاری‌های دریایی نقش کلیدی داشت. در کلیه عملیات‌های دریایی شرکت کرد، با وجود مجروحیت از قسمت‌های مختلف به ویژه مجروحیت شیمیایی و شرایط سخت جسمی، روح بلند و متعهدش او را همیشه در صحنه حاضر می‌ساخت و با ۸۹ ماه سابقه حضور در جبهه، پس از جنگ نیز در کاربردی کردن تکنولوژی و صنایع نظامی و در توانمندسازی تسلیحاتی نیروها کوشید.

طراح سازمان رزم دریایی

دریادارعلیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره این شهید می‌گوید: «نگاه خاص و راهبردی شهید رودکی نقشی تعیین‌کننده در دفاع مقدس و شکل گیری یگان‎های غواصی و شناورهای تندرو سپاه داشت. ایشان با اینکه طراح سازمان رزم نیروی دریایی سپاه بود و برای تسلیح نمودن شناورهای تندرو به راکت‌ها و موشک‌های هدایت شونده و راه‌اندازی پدافند هوایی و شکل‌گیری هسته اولیه جبهه مقاومت، تلاش‌های موفقیت‌آمیزی نموده بود، هیچگاه خودش را بانی این ابدعات نوین، معرفی ننمود و با اخلاص، تدین و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت زهراء(س) در کنار رزمندگان دریادل، به مجاهدت فی سبیل‌الله ادامه می‎داد.»

همراه سیدین مقاومت

نکته مهم درباره شهید رودکی این بود که وی در تشکیل سازمان جبهه مقاومت نیز از طراحان و همیاران سیدین حزب‌الله لبنان( سیدعباس موسوی و سیدحسن نصرالله) بود و امروز تأثیر اندیشه‌های او در سراسر جبهه مقاومت راهگشا و پیش برنده است. توان بالای او در رزم دریایی، غواصی، موشک‌اندازی و تسلط بر زبان عربی، او را در جایگاه یکی از مربیان آموزشی حزب‌الله لبنان قرار داد.

دریادار تنگسیری درباره این شهید چنین توصیفاتی دارد: «اخلاص، عبودیت، مردانگی، شجاعت و ولایتمداری این شهید والامقام همیشه برای همرزمانش الگویی شایسته و حتی در جامعه بیرون از سپاه نیز فردی مردمدار، مهربان، ملجأ محرومین و با صداقت پیگیر حل مشکلات مردم بود.»

ترور بعد از پیروزی بزرگ

سردار شهید عبدالله رودکی پس از سال‎ها مجاهدت در جبهه‎ های جنگ تحمیلی دفاع مقدس و بعد از تلاش بسیار برای ارتقای توان نیروی دریایی سپاه پا به عرصه گمنامی و مجاهدت در جبهه مقاومت لبنان نهاد و در همراهی با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مدت کوتاهی ارتش رژیم صهیونیستی را پس از 15 سال اشغال، مجبور به عقب‌نشینی از مناطق اشغالی جنوب لبنان در سال 2000 میلادی کرد. همین امر باعث شد تا سرویس ترور موساد که قبل از آن بارها این شهید بزرگوار را تهدید به ترور کرده بود، علملیات ترور این شهید را در اولویت قرار داده و تنها چهار روز پس از اجبار به عقب‌نشینی از جنوب لبنان و ثبت پیروزی بزرگ مقاومت در حالی که شهید عبدالله رودکی برای حضور در مراسم معارفه و تکریم فرمانده منطقه دریایی در استان بوشهر در یکی از روستاهای این استان در منزل یکی از بستگان در حال تجدید وضو برای نماز بود، ترور شد و به خیل یاران شهیدش پیوست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات