صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۴۹

نقش رهبری در خلق شگفتی 1400

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با همه فراز و نشیب‌ها برگزار شد. این انتخابات از نظر شرایط اقتصادی و اجتماعی یک انتخابات استثنایی به شمار می‌رود. نارضایتی‌های فراگیر و انباشته شده مردم از وضعیت اقتصاد و معیشت از یک سو و استمرار جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران از سوی دیگر به شدت بر فضای ذهنی و فکری مردم اثرگذار بود. در این زمینه باید کسانی را که پروژه تحریم انتخابات را نی به پیش بردند نیز مورد توجه قرار داد. با این موانع و چالش‌ها توجه به نقش و تأثیرگذاری رهبر معظم انقلاب در تحقق مشارکت سیاسی اهمیت اساسی پیدا می‌کند.

نکته قابل توجه در زمینه نقش رهبرمعظم انقلاب اسلامی در بسیج عمومی مردم برای حضور در انتخابات 28 خرداد به مدیریت کلان راهبری سیاسی و انتخاباتی رهبر معظم انقلاب برمی‌گردد. این نقش و تأثیرگذاری رهبر حکیم انقلاب صرفاً به انتخابات اخیر معطوف نیست. برای بررسی و شناخت نقش و مدیریت رهبری عزیز انقلاب در انتخابات‌ها باید به رویه و مواجهه معظم‌له در دوران رهبری توجه کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره و در همه انتخابات‌ها بر اساس قواعد و منطق ثابت خود جایگاه مهم و متمایزی را برای انتخابات1400 در نظر گرفته‌اند. در این زمینه سخن اساسی آن است که ایشان جایگاه و نقش انتخابات را در موقعیتی فراتر از رقابت بین کاندیداها و عملکرد دولت‌ها تعیین کرده و انتخابات را در سطح استراتژیک و در حوزه امنیت و انسجام ملی تبیین و گفتمان‌سازی کرده‌اند. دقت و تأمل در مواضع راهبردی ایشان درباره انتخابات نشان‌دهنده این معناست و همه را به این جمع‌بندی می‌رساند که رهبر معظم انقلاب اسلامی اساساً انتخابات را در نقطه‌ای رفیع‌تر از کنشگری و رقابت احزاب و بازیگران سیاسی تبیین می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در مواضع گذشته خود بیان کرده‌اند که برای من حضور در انتخابات از اینکه چه کسی پیروز انتخابات می‌شود، ارجحیت دارد. در مقطعی دیگر ایشان بیان کرده‌اند که هر کس رهبری، نظام و انقلاب اسلامی را قبول نداشته باشد، اما به خاطر ایران در انتخابات شرکت کند. ایشان در دوره‌های پیشین بر این نکته تأکید کردند که هر کس به ایران و امنیت آن علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت کند. در این زمینه نکته مهم آن است که وقتی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می‌فرمایند که هر کس انقلاب و نظام اسلامی را قبول ندارد در انتخابات شرکت کند، به این موضوع توجه دقیق دارند افرادی که خارج از دایره اعتقادی نظام وقتی اراده می‌کنند در انتخابات شرکت کنند، آنها بالطبع بر اساس سلیقه و منش خود به دورترین فرد به انقلاب و نظام گرایش پیدا می‌کنند و کنش انتخاباتی آنها معین می‌شود. با این حال این مسئله دلیل و مانعی نمی‌شود که رهبر معظم انقلاب از دعوت آنها به مشارکت‌آفرینی در انتخابات منصرف شوند و ایشان به طور مستمر و ثابت، نه به عنوان یک تاکتیک، بلکه به مثابه یک راهبرد این فکر و عمل سیاسی را دنبال می‌کنند.

همه آنچه در بالا اشاره شد مؤید این نکته است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی انتخابات را در ترازی بالاتر از نیروها و گروه‌های سیاسی می‌دانند. در این پاردایم فکری متغیر اصلی و تعیین‌کننده مردم هستند که با بر عهده گرفتن کنش‌گری انتخاباتی، ثبات سیاسی، مشروعیت مردمی، انسجام و یکپارچگی ملی را نهادینه می‌کنند و شاخص عزت و اقتدار کشور در تعاملات بین‌المللی برای غلبه بر موانع خارجی را ارتقا می‌دهند.

یکی از موضوعات اساسی دیگر، شکست پروژه تحریم انتخابات است. از دشمنان بیرونی انتظاری نیست، که دشمنی جزء ذات دشمن است؛ اما روسیاهی برای کسانی ماند که در داخل کشور به اشکال مختلف پروژه تحریم انتخابات را در پیش گرفتند و در حالی که حقد و بغض دشمن بیرونی را تماشا می‌کردند، با آنها در یک صف جمع شدند. تاریخ و مردم ایران نفاق این جماعت را فراموش نخواهد کرد. در این باره رهبر معظم انقلاب اسلامی با طرح این موضوع که آنهایی که مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد می‌کنند، دلسوز مردم نیستند. طرح این عبارت از سوی رهبر معظم انقلاب که گلایه مردم پذیرفتنی است، اما عدم مشارکت چاره‌ساز نیست، توانست اثر اجتماعی و عمومی خود را بگذارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات