صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۹۱

افتخار آمریکایی!

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی

اگر کسی آمریکایی‌ها را نشناسد و براساس ادعاها،‌ شعارها و تبلیغات رسانه‌های وابسته به نظام سرمایه‌داری بخواهد درباره آمریکا قضاوت کند، به طور قطع به کژراهه خواهد رفت. حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که آمریکایی‌ها، ‌در شعار و تبلیغات‌شان خود را‌ مدافع اصلی و منحصر به فرد در دفاع از آن می‌دانند؛ علاوه بر این ادعا در سطح جهان، ‌دیگر کشورها و دولت‌ها را به دلیل نقض حقوق بشر ‌هم متهم کرده و هم در صورت امکان و توان مجازات می‌کنند!

هفته قوه قضائیه و سالگرد شهادت شهید بهشتی و 72 نفر از برجسته‌ترین نیروهای انقلابی در جریان انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360، فرصت مغتنمی برای بیان بسیاری از موضوعات داخلی و خارجی و از جمله افشای چهره واقعی آمریکا در ارتباط با حقوق بشر است. ایران از جمله کشورهایی است که از منظر آمریکایی‌های مدعی طرفداری از حقوق بشر، همواره ناقض حقوق بشر بوده، بنابراین دولت ایالات متحده در 42 سال گذشته، ‌تحریم‌های بسیاری را علیه ملت ایران به بهانه نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی اعمال کرده است. از سوی دولت آمریکا، بسیاری از ملت‌های کشورهای جهان، ‌به دلیل نقض حقوق بشر، به شکل‌های مختلف تحت فشار و تحریم قرار می‌گیرند. اما این رفتار آمریکا در حالی انجام می‌شود که ‌به دلایل مختلف و اسناد و شواهد معتبر، دولت ایالات متحده در عصر حاضر، نقض‌کننده و پایمال‌کننده اصلی حقوق بشر به شمار می‌آید. نظام سرمایه‌داری یک درصدی حاکم بر آمریکا، هم پایمال‌کننده حقوق به خود ملت آمریکاست‌ و هم حقوق بسیاری از ملت‌های دیگر را، به بهانه‌های گوناگون نقض کرده و می‌کند. ملت‌های مسلمان و از جمله ملت ایران،‌ در دهه‌های گذشته، از قربانیان اصلی تروریسم دولتی آمریکا بوده، ‌در حالی که آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم، ‌جنایات بی‌شماری را انجام داده‌اند. محورهای زیر، تا حدودی می‌تواند سیمای واقعی آمریکا در قبال حقوق بشر را آشکار کند:

الف‌ـ کودتا در دیگر کشورها برای ساقط کردن دولت‌های مردمی و به قدرت رساندن دولت‌های دست‌نشانده آمریکا مانند :کودتای 28 مرداد 1332 در ایران؛1953 آلبانی؛ 1954 گواتمالا؛ 1964 برزیل؛ 1973 شیلی و ...؛ ب‌ـ دخالت نظامی و اشغال کشورها مانندحمله به ویتنام، ‌حمله به کره، ‌حمله به افغانستان و عراق و ده‌ها کشور دیگر؛ ج‌ـ راه‌اندازی انقلاب‌های رنگی در کشورهایی چون اوکراین، گرجستان، قرقیزستان و ایران در سال 1388؛ د‌ـ راه‌اندازی، ‌تجهیز و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی، مانند داعش؛ هـ ‌ـ اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌های حقوق بشری.

علاوه بر محورهای ذکر شده، آمار زیر چهره زشت ضد حقوق بشری آمریکا را بیشتر نمایان می‌کند: کشتار و نسل‌کشی 100 میلیون سرخ‌پوست بین سال‌های 1662 تا 1900؛ بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون، ‌حدود 30 میلیون نفر طی اقدامات نظامی مستقیم و غیر مستقیم آمریکا در دیگر کشورها کشته شده‌اند؛ 3‌ـ ‌آمریکا شریک اصلی همه جنایات و کودک‌کشی‌های رژیم صهیونیستی است؛ 23 درصد از زندانیان کلی جهان در آمریکا هستند که بیش از 50 درصد آنها سیاه‌پوست‌اند.  5ـ‌ سالانه 1200 نفر در آمریکا به دست پلیس کشته می‌شوند و عمدتاً هم سیاه‌پوست بوده و بی‌گناه هستند. و پرسش این است که ‌آیا آمریکا با این کارنامه سیاه حقوق بشری که به آن افتخار می‌کند،‌ حق ‌دارد از حقوق بشر دم بزند؟ روشنفکران غرب‌گرای ایرانی به این پرسش پاسخ دهند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات