صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۳۳
کدام کابینه مورد اعتماد جامعه است؟

دولت مردمی و ملی

پایگاه بصیرت / حسین چخماقی

کمتر‌ از یک ماه دیگر دولت سیزدهم زمام امور‌ اجرایی کشور را به دست می‌گیرد. دولتی که رئیس‌ آن در‌ انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با وجود عملیات روانی گسترده دشمنان برای قهر مردم‌ با صندوق‌های رأی، توانست بیش از ۱۸ میلیون‌ رأی کسب کند و پشتوانه خوبی برای تشکیل دولت به دست بیاورد؛ اما نقل محافل سیاسی این روزهای کشور، وزرا، معاونان و اعضای کابینه دولتی هستند که آقای رئیسی به‌منزله منتخب جمهور، قرار است آنها را به عنوان بازوان اجرایی دولت معرفی کند. پایش‌های مختلف صورت گرفته در سطح جامعه بیان‌کننده آن است که مردم از رئیس‌جمهور منتخب انتظار تشکیل یک دولت قوی، کارآمد، انقلابی و جهادی را دارند‌. مردم از یک سو خواستار استفاده از نیروهای جوان، متخصص و‌ باانگیزه در کنار نیروهای باتجربه و‌ قابل اعتماد در دولت هستند و از سوی دیگر پاسخگو بودن تمامی اعضای کابینه در برابر سؤالات، ابهامات و شبهه‌های مطرح‌شده را طلب می‌کنند. خواسته‌هایی که در دولت‌های قبلی کمتر به آنها توجه شد و مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری را در زندگی اقشار مختلف جامعه پدید آورد.

شایسته‌سالاری و فراجناحی بودن

دولت در حالی که می‌تواند از یک جریان سیاسی باشد، اما در عمل نباید حزبی و جناحی عمل کند، بلکه باید برون‌داد عملکرد آن، ملی و در خدمت منافع کل جامعه کشور باشد. شایسته‌سالاری و فراجناحی بودن در انتخاب اعضای دولت باید در سایه وحدت نظر و هماهنگی باشد؛ چرا که در غیر این صورت، تشتت آرا و روش‌ها می‌تواند به حرکت رو به جلو و مؤثر دولت آسیب‌های جدی بزند. طی روزهای گذشته، استمداد رئیس‌جمهور منتخب از مردم و‌ نخبگان سیاسی برای معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم، بارقه امید برای ایجاد کابینه قوی و فراجناحی را در میان مردم و فعالان سیاسی ایجاد کرده است. در همین راستا، سید ابراهیم رئیسی روز‌ جمعه ۱۱ تیر، از راه‌اندازی سامانه‌ای برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم خبر‌ داد. در این سامانه که با عنوان «یاران رئیسی» راه‌اندازی شده، از همه نخبگان و آحاد مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند، نسبت به معرفی وی اقدام کنند.  آقای رئیسی در معرفی سامانه «yaran.raisi.ir/managers» خطاب به مردم و نخبگان آورده است: «اعضای دولت و همکاران بنده بر مبنای شایسته‌‌سالاری و بر اساس شاخص‌هایی نظیر کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن انتخاب خواهند شد. عمیقاً بر این باورم هر جا زمینه مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها فراهم شود، نرخ موفقیت بالاتر می‌رود. از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم تقاضا دارم چنانچه فردی با شاخص‌های فوق‌الذکر و در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی در سامانه اقدام نمایند.» از سوی دیگر، دیدار شش کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با رئیس‌جمهور منتخب در تاریخ ۹ تیر امسال و شنیدن نقطه‌نظرات و برنامه‌های آنها در زمینه‌های مختلف، مردم را امیدوار کرد که دولت آقای رئیسی منحصر به یک تفکر جناحی و یک طیف سیاسی خاص نخواهد بود.

تیم اقتصادی هماهنگ و فعال

به اعتقاد بسیاری شاید دلیل اصلی فشارهای اقتصادی وارده بر زندگی و معیشت طی دوره‌های گذشته، ناهماهنگی و ناهمسان بودن ترکیب تیم اقتصادی دولت‌ها بوده است. در سال‌های گذشته بارها پیش آمد که قیمت یک کالا با دستور بخشی از بدنه دولت بالا رفت و سپس بخش دیگری از دولت به آن افزایش قیمت واکنش نشان داد. از سوی دیگر، عدم‌ نظارت صحیح و‌ قاطعانه بر زنجیره تولید محصول تا توزیع و‌‌ رسیدن آن به دست مصرف‌کننده سبب نجومی شدن قیمت بسیاری از محصولات شد که نتیجه آن افزایش فشار بر زندگی اقشار مختلف جامعه بود.

تیم دیپلماسی متخصص و انقلابی

در حوزه سیاست خارجی هم با توجه به عهدشکنی‌های پیاپی طرفین غربی در برجام و پایمال کردن منافع ایرانیان، مردم و نخبگان سیاسی کشور انتظار دارند یک تیم دیپلماسی متخصص و انقلابی از سوی آقای رئیسی برای سیاست خارجی تعیین شود تا بتواند حق جمهوری اسلامی ایران را در‌ جریان مذاکرات با طرف‌های غربی احقاق کند. مطالبه مردم از دولت سیزدهم‌ در بُعد سیاست خارجی، شکستن زنجیره تحریم‌های ظالمانه دشمنان در عین حفظ عزتمندی و‌ اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. همچنین توسعه مناسبات با همسایگان جمهوری اسلامی ایران و استفاده حداکثری از این ظرفیت مغفول مانده طی سالیان گذشته، دیگر خواسته مردم به ویژه بازرگانان و‌ تجار کشورمان است.

شاخص‌های رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی

«محمدصالح جوکار» رئیس کمیسیون شوراهای مجلس به صبح‌صادق گفت: «عملکرد مثبت آقای رئیسی در جایگاه ریاست قوه قضائیه و تولیت آستان قدس رضوی نشان داد که ایشان نسبت به انتخاب همکاران خود حساسیت زیادی دارد و مردم امیدوارند کابینه دولت سیزدهم، کابینه‌ای فعال، پرتلاش، متخصص و باانگیزه باشند.» رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم طی هفته‌های آینده گفت: «تخصص، تعهد، روحیه انقلابی و جهادی، تمرکز بر حل مشکلات مردم و همچنین تعامل حداکثری با نمایندگان مجلس، مهم‌ترین شاخصه‌های ۲۹۰ نماینده مجلس یازدهم برای دادن رأی اعتماد به وزرای دولت سیزدهم خواهد بود.» جوکار با بیان اینکه عملکرد قوه قضائیه در دو سال گذشته موجب امیدآفرینی‌ در میان مردم و‌ افزایش سرمایه اجتماعی کشور شد، افزود: «دولت آینده نیز با اتکا به حضور حماسی مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، باید با انتخاب افرادی «کارآمد و انقلابی»، هدف‌گذاری‌هایی نظیر رونق تولید، کنترل قیمت‌ها، حل مشکل مسکن، اشتغال‌زایی حداکثری، کاهش نرخ تورم و در نهایت ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه را دنبال کند.» وی با بیان اینکه توانایی تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های بین‌المللی باید در چیدمان تیم‌ سیاست خارجی مورد توجه آقای رئیسی باشد، تأکید کرد: «کشور ما در طول هشت سال گذشته به اندازه کافی در زمینه انجام مذاکرات و‌ اجرای تعهدات با طرفین غربی دچار خسران و زیان شد و‌ دیگر مردم نمی‌توانند سکوت و انفعال دولت‌مردان و تیم سیاست خارجی ایران را در برابر بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های طرف مقابل شاهد باشند.»

***

سخن پایانی آنکه انتظار بحق مردم از رئیس‌ دولت سیزدهم، انتخاب افرادی فعال، متخصص، متعهد، جهادی، باانگیزه، پاسخگو، فسادستیز و‌ در یک‌ کلام تشکیل «دولت جوان انقلابی» است. دولتی که توانمندی عبور از گردنه پر پیچ و خم و‌ حساس کنونی را داشته باشد و دریای مردم محجوب این سرزمین را به ساحل آرامش برساند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات