صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۳۶
رئیس بیمارستان فوق تخصصی بقیه‌الله الاعظم(عج) در گفت‌وگو با صبح صادق  عنوان کرد

بیمارستانی عاری از کرونا

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

هفته گذشته با اعلام آغاز مرحله مطالعات بالینی واکسن نورا و رونمایی از این واکسن، اولین دز آن در مرحله اول مطالعات به دکتر صمدی‌نیا، رئیس بیمارستان بقیه‌الله الاعظم(عج) تزریق شد؛اما امروز دیگر خط مبارزه با کرونا در این مجموعه در حوزه پذیرش بیمار نیست و این بیمارستان یک بیمارستان عاری از کروناست. سردار سرتیپ‌دوم پاسدار دکتر سید حسین صمدی‌نیا، رئیس بیمارستان بقیه‌الله(عج) دو هفته پیش از این هم در مراسم اعطای نشان شفا، نشان درجه سه شفا را از رئیس ستادکل نیروهای مسلح دریافت کرد. در ادامه پیرامون وضعیت بیمارستان بقیه‌الله(عج) پس از 500 روز مبارزه با کرونا، با وی هم‌صحبت شدیم که بخشی از صحبت‌های دکتر صمدی‌نیا در ادامه می‌آید.

  در ابتدا قدری درباره بیمارستان و پیشینه آن بگویید.

بیمارستان بقیه‌الله تنها بیمارستان کشور است که امامین انقلاب در شکل‌گیری آن نقش داشتند. این بیمارستان در سال 1363 به فرمان حضرت امام(ره) برای پذیرش و درمان مصدومان شیمیایی بنا شد و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران آن را افتتاح کردند. ایشان در همان روز افتتاح فرمودند از امکانات بیمارستان برای آموزش پزشکی هم می‌توان استفاده کرد که این پیام اولین گام برای ایجاد دانشگاه حضرت بقیه‌الله(عج) قلمداد شد. طی چهار دهه اخیر هرگاه کشور دچار بحران بوده و موضوعی سلامت مردم و امنیت کشور و نظام را تهدید ‌کرده، بیمارستان بقیه‌الله پیشتاز بوده و نقش عمده‌ای را ایفا کرده است. اقداماتی که در زمان دفاع مقدس، سیل، زلزله و آنفولانزا انجام داده و یکی از بیمارستان‌های ارجاعی کشور قلمداد می‌شود. شاخص‌ترین آنها قبل از کووید19،‌ پذیرش 7 هزار مجروح مدافعان عزیز حرم و تروماهای متعدد است که از افتخارات بیمارستان است و اکنون هم کووید19 که خاطرات جنگ را در ذهن انسان یادآوری می‌کند.

   دانشگاه بقیه‌الله قطب ترومای کشور و بیمارستان بقیه‌الله نیز قطب درمان بیماران شیمیایی در منطقه است؟

بله، این بیمارستان موارد سخت و پیچیده‌ای را که در سایر مراکز امکان بررسی و ادامه درمان آنها وجود ندارد، می‌پذیرد و به زبان دیگر می‌توان گفت ارجاع‌پذیر شده است و تمامی خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی به صورت 24 ساعته در خدمت مردم و مراجعان است. مرکز اصلی پذیرش بیمارستان شیمیایی مجهز به اورژانس شیمیایی است و در دوره کرونا هم برای بیماران کرونا از این مجموعه استفاده کردیم. اورژانس ما خود یک بیمارستان کوچک مجهز به اورژانس شیمیایی است! بیمارستان بقیه‌الله در بنایی حدود 70000 متر مربع و در 16 طبقه احداث شده است که شامل 60 بخش فعال، 8 طبقه پارکینگ، 630 تخت فعال و 320 تخت مراقبت روزانه(Day Care) است و با توجه به موقعیت مکانی امکان دسترسی مناسبی را برای همشهریان ایجاد کرده است. همچنین مجاورت بیمارستان با مجموعه دانشگاهی و آموزشی بقیه‌الله(عج) ویژگی خاصی به این مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی بخشیده است. بیمارستان 2 میلیون مراجعه سرپایی و بیش از 40000 بستری سالانه (یا 150 بستری در روز) دارد. کمتر بیمارستانی است که اورژانس آن به یکصد تخت مجهز باشد.  همچنین بیش از ده سال است که بیمارستان درجه اعتباربخشی عالی را از وزارت بهداشت اخذ کرده و بازدید کارشناسان سازمان جهانی بهداشت که از قاهره به این بیمارستان آمدند، با گواهی رتبه اول منطقه EMRO در استانداردهای ایمنی بیمار به صحت این اعتباربخشی صحه گذاشته است. در زمینه آموزش و پژوهش نیز تقدیرنامه رتبه اول کشوری را در آخرین ارزیابی واحد توسعه تحقیقات بالینی(پژوهش و فناوری) در سطح کل بیمارستان‌های کشور و رتبه کشوری اعتباربخشی آموزشی وزارت بهداشت (تأییدیه کامل دو سالانه) را کسب کرده‌ایم.

   در دوران شیوع کرونا هم شما به بیماران کرونایی خدمات ارائه کردید؟

بله. اولین شناسایی بیمار کرونایی در بیمارستان ما رخ داد. 28 بهمن یک بیمار را که در بیمارستان‌های قم جواب خوبی نگرفته بود، بستری کردیم اما نمی‌دانستیم کرونایی است و این فرد فوت کرد و اولین مورد بیمار کرونایی شناسایی شده در کشور دوم اسفند ماه مشخص شد. زمانی همه بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص یافت. وجود پارکینگی در 8 طبقه(هر طبقه 1500 متر) فضای مناسبی را در شرایط بحران در اختیار بیمارستان قرار می‌دهد. در دوران کووید19، 1000 تخت نقاهتگاهی را در این فضا پیش‌بینی کردیم تا در صورت افزایش مورد مثبت وخیم کووید19 پاسخگوی ملت باشیم و بخش مراقبت‌های ویژه شیمیایی را در زمان کووید19 با مجوز وزارت بهداشت و درمان به بخش ICU تبدیل کردیم.

   امروز وضعیت پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان چگونه است؟

ما امروز دیگر پذیرش کرونایی نداریم و بیمارستان عاری از کرونا هستیم. البته در صورت اعلام نیاز وزارت بهداشت به ستاد کل نیروهای مسلح بخشی از ظرفیت بیمارستانی نیروهای مسلح دوباره ممکن است به بیماران کرونایی اختصاص یابد که البته با پیشرفت کمی و کیفی بیمارستان‌های دولتی بعید است

   بیمارستان در دوره کرونایی به دلیل اقدامات مهمی که در این زمینه انجام داد، همواره مرکز توجه رسانه‌‎ها بود.

در آن دوران زحمت بسیاری کشیده شد، گروه‌های جهادی حضور یافتند و مسئولان دانشگاه و بیمارستان همه در تلاش بودند. ما حتی اولین موردهای غسل بیماران کرونایی را همینجا انجام دادیم و اثبات کردیم مشکلی از این نظر وجود ندارد. ظرفیت‌های آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو را با مساعدت بالای فرمانده کل سپاه بالا بردیم.  پلاسما درمانی کرونا در این بیمارستان کلید خورد و بیمارستان بقیه‌الله جزء سه مرکز بزرگ کشور در کارآزمایی‌های بالینی و پژوهشی کرونا قلمداد ‌شد. امروز هم ما بحث تولید واکسن نورا را داریم و محققان بیمارستان و دانشگاه زحمت این کار را کشیده‌اند و امیدواریم نورا یکی از امن‌ترین واکسن‌های کرونا در جهان باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات